• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25178
+
-

عملیات تخریبی آمریکا و اسرائیل علیه بسته اروپا

قاسمی: علائم مثبت در مذاکره با اروپا دیده می‌شود

کمتر از یک هفته تا بازگشت مرحله نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صهیونیست‌ها درصدد خنثی کردن اقدامات مقابله‌ای اروپا بر آمده‌اند، با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در آستانه 13مرداد و بازگشت تحریم‌ها گفته که ایران نسبت به بسته پیشنهادی اروپا خوش‌بین است.

با خروج آمریکا از برجام رایزنی‌های اتحادیه اروپا و ایران برای حفظ برجام ادامه یافت و اروپایی‌ها بسته‌ای را به ایران ارائه دادند. یکی از بند‌های این بسته همکاری‌های بانکی بود که اروپایی‌ها درنظر داشتند از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران همکاری کنند. حالا گروهی از آمریکایی‌ها با وکالت یک شرکت حقوقی صهیونیست علیه این بانک به دادگاهی در پایتخت آمریکا شکایت بردند.

طبق گزارش روزنامه اسرائیلی«جروزالم پست»، این افراد ادعا دارند «قربانیان حملات تروریستی ایران» هستند و وکالت این گروه را یک شرکت حقوق صهیونیستی به نام «شورات هادین» برعهده دارد. در متن شکایت ادعایی علیه این بانک و ایران آمده: «پیوندهای بانک سرمایه‌گذاری اروپا با رژیم ایران سبب تأمین مالی حملات تروریستی» شده است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به‌عنوان بازوی مالی اتحادیه اروپا برای ارائه خدمات مالی به کشورهای مدنظر این اتحادیه، یکی از ستون‌های تلاش‌های بروکسل برای حفظ روابط تجاری با ایران به شمار می‌رود. این شرکت صهیونیستی مدعی است که «احکام حقوقی حل نشده‌ای» علیه ایران به ارزش بیش از ۴۳ میلیارد دلار وجود دارد و ایران از دادن «غرامت» به «قربانیان حملات تروریستی در سراسر جهان» امتناع کرده است.

همزمان با این اقدامات10سناتور جمهوریخواه هم در نامه‌ای خطاب به سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان با ادبیاتی تند و تهدید آمیز به این کشورها هشدار دادند که اگر بخواهند در مسیر بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران مانع تراشی و یا آن را تضعیف کنند، با دردسر روبه‌رو خواهند شد.

این سناتورها در نامه خود آورده‌اند که چنین تلاش‌هایی از سوی اروپا ممکن است با اقدام کنگره مواجه شود.

این سناتورهای آمریکایی، شامل تد کروز، مارکو روبیو و تام کاتن در ادامه نامه‌شان تأکید کردند که تحریم‌ها مسئله‌ای مربوط به قانون آمریکاست و تنها به‌دلیل توافقی که دولت قبلی انجام داده بود کاهش یافته بودند.

در این نامه آمده است: ما این نامه را می‌نویسیم تا از شما بخواهیم که با تمام تحریم‌های آمریکا همکاری کنید.

در ادامه تلاش‌ها برای کارشکنی در اقدامات مقابله‌ای اروپا، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی هم از کشورهای اروپایی خواست واشنگتن را در فشار آوردن به ایران همراهی کنند. او با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی و طرح این ادعا که مردم ایران از فشار خارجی به این کشور حمایت می‌کنند، گفت:  کشورهای اروپایی باید به جای تجارت کردن با ایران، با ایالات متحده همراه شوند و کمر ایران را بشکنند. با این حال کشورهای اروپایی طرف توافق با ایران تلاش دارند تا از طریق راهکارهایی آن را حفظ و مانع از تأثیر تحریم‌های واشنگتن بر شرکت‌های اروپایی شوند که با ایران تجارت می‌کنند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه تماس‌ها و مذاکرات جدی بین ما و طرف‌های اروپایی و همچنین طرف‌های اروپایی با ایران ادامه دارد، گفت: خوش‌بینی‌هایی وجود دارد، در کلیات علائم مثبت دیده می‌شود و گام‌هایی رو به جلو برداشته شده است. جزئیاتی باقی مانده که توسط هیأت‌های کارشناسی دنبال می‌شود و امیدواریم به شرایط مطلوب در زمان مقتضی دست پیدا کنیم و بتوانیم در دوره جدید همکاری‌ها و روابط گام‌های بلندتری برای تعمیق روابط با اروپا که یکی از شرکای ماست، برداریم.

خیال خام آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده که درصدد تهیه طرحی برای تغییر رژیم در ایران است، گفت: این حرف‌ها، حرف‌های بی‌ربط و بی‌جایی است. آرزوهای خامی است و ایران و ملت ایران در طول 40سال گذشته با مقاومت در برابر انواع توطئه‌ها و فشارهای خارجی ایستاده و از مراحل دشوار به خوبی عبور کرده است و ما در نهایت این مرحله را نیز به خوبی طی می‌کنیم. وی تأکید کرد: این سخنان قابل توجه نیست چرا که هیچ بنیان و اساسی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید