• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25177
+
-

مجلس روی خط اعتراض

تحلیلی بر رفتارهای امروز نمایندگان که جلوتر از مردم فقط به وضع موجود اعتراض‌ می‌کنند

مجلس
مجلس روی خط اعتراض

فرزانه آیینی | خبرنگار:

نسخه مشترک نمایندگان در بزنگاه‌های سیاسی  اجتماعی پیوستن به اعتراضات است؛ آنچنان که گاه در این مسیر پیشگام می‌شوند و تندتر از عامه مردم عملکرد خود و مسئولان اجرایی را زیر سؤال می‌برند، جلوتر از مردم از وضعیت پیش آمده ناله می‌کنند و نسخه‌ دیگری برای معضلات کشور ندارند.

توجیه رفتار عامه‌پسند نمایندگان هم مشترک است؛ اینکه بیشتر از هر مسئول دیگری با مردم در ارتباطند و از درد و رنج آنها خبر دارند و دست‌شان برای بازکردن گره از مشکلات معیشتی، اقتصادی و بیکاری آنها بسته است؛ این در حالی است که براساس قانون آنها ناظر برعملکرد مسئولان اجرایی‌اند و در حوزه قانون‌گذاری صاحب رأی هستند.

در چند‌ماه اخیر که بازار ارز و طلا و به تبع آن دیگر حوزه‌های اقتصادی متلاطم شده است، نمایندگان از هر تریبون و فرصتی برای ابراز نگرانی از شرایط موجود و هم‌صدایی با اعتراضات مردمی استفاده کرده‌اند، بنابراین روزی نیست که نمایندگان از تریبون رسمی بهارستان یا رسانه‌ها تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس‌جمهور را نشانه نگیرند وخواستار ارائه توضیح یا چاره‌جویی برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور نشوند.

 مجلسی‌ها در قالب نطق‌های میان دستور، تذکرات کتبی وشفاهی مسئولان اجرایی کشور را خطاب قرار می‌دهند و گاه حتی در لوای ابراز موافقت و مخالفتشان درباره طرح‌ها و لوایح در دستور کار، مجلس شورای اسلامی را به بحث گرانی‌های اخیر گره می‌زنند؛ آنچنان که مخالفان طرح دو فوریتی تفکیک وزارت صمت با استناد به اینکه مباحث اقتصادی در اولویتند مانع تصویب این طرح حیاتی برای دولت شدند.

مردم به ریش ما می‌خندند

نمونه دیگر اما تذکر شفاهی عباس گودرزی، نماینده بروجرد در پایان جلسه علنی گذشته مجلس خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس جلسه است که گفت: از صبح تا ظهر در مجلس در خارج از موضوع صحبت می‌کنید. درحالی‌که مشکلات اقتصادی کمر مردم را شکسته است در مورد موضوعات بی‌اهمیت صحبت می‌کنید.
او ادامه داد: مجلس خود را از رأس امور پایین آورده است. مردم به ریش ما می‌خندند که در شرایط حساس، موضوعات بی‌اهمیت را بررسی می‌کنیم.اوبا بیان اینکه خواست دشمن، اثبات دروغین ناکارآمدی نظام اسلامی است، گفت: این خواست تعبیر نخواهد شد و مردم دست از نظام اسلامی برنمی‌دارند.

خراب کردیم!

تذکرات و ابراز نارضایتی نمایندگان به مسئولان اجرایی شاید مکرر و مستمر باشد اما به‌جز انعکاس در رسانه‌ها حداقل تاکنون عایدی دیگری نداشته است و همین هم سبب می‌شود جز رفتار پوپولیستی مجلس معنا و مفهومی برای آن نتوان یافت، به‌ویژه اینکه جدای از بحث تذکرات کتبی و شفاهی مجلسی‌ها به دولتمردان در این فضا، شبکه‌های مجازی به مدد نمایندگان آمده و مسیر آنها را برای رساندن صدای اعتراضشان از وضعیت موجود به مردم تسهیل کرده است.
از جمله اینکه ابوالفضل سروش، نماینده تهران اخیرا در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: «به همه یارانه می‌دهیم بعد می‌گوییم نداریم، همه را رایگان بیمه سلامت می‌کنیم بعد می‌گوییم بودجه نیست، دلار ۴۲۰۰تومانی به همه کالاها اختصاص می‌دهیم بعد دنبال دزدش می‌گردیم، ثبت‌نام خودرو می‌کنیم بعد دنبال متخلفش می‌گردیم، اصلا چه‌کسی گفته ما کار کنیم؟ ملت حاضرند حقوق مارا بدهند تا ما کار نکنیم.» نکته جالب توییت او هشتگ آخر متنش «خراب کردیم» بود.

نماینده بودید، چه می‌کردید؟

در اقدامی دیگر محمود صادقی، نماینده تهران در صفحه شخصی‌اش در توییتر کامنت یکی از مخاطبانش را به‌نظرسنجی گذاشته و از فالوئرهایش خواسته به او پاسخ بدهند که «در شرایط فعلی اگر شما نماینده مجلس بودید چه‌کار می‌کردید؟» این سؤال او تا لحظه تنظیم این گزارش مجموعا قریب به 4هزار کامنت گرفته است؛ کامنت‌هایی که وجه مشترک‌شان ابراز نارضایتی از بی‌برنامگی مسئولان در کنترل شرایط پیش آمده است.

چرایی توجه مجلس به موج مردمی

بیراهه نیست اگر بگوییم ابراز ناراحتی کردن از شرایط فعلی اقتصادی کشور و در پیش گرفتن رویه نقد و ابراز تعجب از سبک مدیریتی مدیران اجرایی دو رویه است که مجلس در بعد نظارتش در پیش گرفته است و به همین سبب به عملکرد پوپولیستی متهم می‌شود.

البته رویه عامه‌پسند مجلس تنها محدود به فضای کنونی کشور نیست و مواردی دیگر چون زمان افزایش میزان حقوق نمایندگان و بحث سفر نمایندگان منتخب مجلس به مسکو برای همراهی با تیم فوتبال در جام جهانی ازجمله موضوعاتی است که مجلسی‌ها پس از واکنش منفی شبکه‌های مجازی از تصمیم قبلی خود صرف‌نظر کردند؛ آنچنان که در سال گذشته به‌رغم تأکید قانون خدمات کشور مبنی بر اینکه نمایندگان می‌توانند حقوق دریافتی‌شان را هم پایه وزرا به مبلغ 10میلیون تومان افزایش‌دهند از این تصمیم صرف‌نظر کردند. نکته جالب عقب‌نشینی مجلس در این ماجرا این بود که همان زمان قریب‌ به اتفاق نمایندگان معتقد بودند حقوق دریافتی آنها برای پرداختن به مشکلات مردم کم است.

در بحث همراهی چند نماینده با کاروان تیم ملی فوتبال در رقابت‌های جام جهانی نیز به‌رغم روال مرسوم مجلس در فرستادن نمایندگان به بازی‌های جام‌جهانی 2014و پارالمپیک2012 هجمه کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اقدام مجلس آنها را از این تصمیم منصرف کرد. نقطه مشترک دو بحث اخیر این بود که نمایندگان چرایی اهمیت موضوع و نیاز نمایندگی در قضایای فوق را مستدل بیان نکردند وتوضیحی برای چرایی نیاز به حقوق بیشتر یا همراهی کاروان‌های ورزشی ارائه نکردند و تنها به صرف مخالفت مردمی بعضا جلوتر از منتقدان این اقدام مجلس را تقبیح کردند. در این بین هستند نمایندگانی که در محافل خصوصی از باید‌ها و شایدهای امور مذکور صحبت می‌کنند اما چون ادله آنها مردم‌پسند نیست از ابراز آن خودداری می‌کنند.

حالا هم همین رویه یعنی توجه به مردم‌پسند بودن مواضع‌شان در داستان بی‌ثباتی اقتصادی کشور حاکم شده است و آنها به‌جای توجه به مسئولیت‌شان یعنی وکالت مردم برای پیشبرد وظایف‌شان در امور نظارتی و تقنینی خود جلودار گلایه از مسئولان و مدیران اجرایی شده‌اند و فریاد اعتراض به شرایط موجود را سر می‌دهند.

در نهایت اینکه آیا با اعتراض و گلایه‌هایی که فقط موج ناامیدی را در عامه مردم ترویج می‌کند و اضطراب و استرس را به بدنه اجتماعی تزریق می‌کند مجلس در راس امور قرار می‌گیرد یا اینکه نمایندگان دردمندانه آستین‌هایشان را برای حمایت از مردم بالا بزنند و بدون توجه به علایق مردم با درنظر گرفتن مصالح و منافع کشور و مردم تصمیمات جدی بگیرند و خواستار الزام دولت به اجرای آن شوند.

لاریجانی: نباید مردم را مضطرب کرد



علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در نشست فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی از نمایندگان گفت که تلخی‌های زیادی وجود دارد که با اکوی زیاد در داخل به نوعی یأس در کشور تبدیل می‌شود و این کار بسیار غلطی است. نقدی که علی لاریجانی وارد کرده بخشی از آن به مجلس برمی‌گردد. این روزها نمایندگان مجلس در نطق‌های میان دستور خود چنان سخن می‌گویند که کشور دچار چپاول و غارت شده است. به گزارش فارس، لاریجانی گفته است که دوستان رسانه‌ای هم که در مجلس و موارد دیگر خدمت می‌کنند باید توجه داشته باشند که داشتن اعتبار برای حکومت و ایجاد امیدواری درست شگردی است که می‌تواند امید دیگران را از بین ببرد؛ آنها از این طریق می‌خواهند لطمه بزنند. رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: نارسایی‌هایی در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد که فکر می‌کنم دولت در این رابطه و درخصوص این نارسایی‌های دولت مقدم بر همه است؛ چرا که کار اجرایی برعهده دولت است. لاریجانی افزود: در همین راستا لزومی ندارد قوه مقننه دخالت اجرایی کند، اما راه را باید برای آنها درست کند. وی با بیان اینکه مردم را نباید مضطرب بلاوجه کرد، ‌ یادآور شد:‌ نابسامانی اقتصادی وجود دارد اما مردم بدانند که همه مسئولان فکر می‌کنند مجلس و دولت هم کار می‌کنند برای اینکه این شرایط متعادل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید