• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25066
+
-

اهالی منطقه 22 تهران شادی هایشان را با دانش آموزان محروم مرزنشین تقسیم کردند

شب های شاد خلیج‌فارس

شب های شاد خلیج‌فارس

زینب زینال‌زاده| خبرنگار:

منطقه 22


این روزها به گفته خیلی از شهروندان گذراندن اوقاتی شاد به‌علت مشغله‌های فراوان از برنامه مردم کنار رفته و شاید همین امر باعث شده مدیران شهری آستین‌هایشان را بالا بزنند و با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح برای لحظاتی خنده را مهمان دل‌ها و لبان مردم کنند. «شادستان» عنوان یک جُنگ شاد است که امسال با هدف شاد کردن و غنی‌سازی اوقات فراغت پایتخت‌نشینان در کلانشهر تهران اجرا می‌شود. مدیریت شهری منطقه 22 با واگذاری مسئولیت اجرای این برنامه به بهبودیافتگان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها و اجرای طرح نقطه صفر مرزی کودکان مرزنشین را در این جشن سهیم کردند. 

برنامه ساعت 21:30 دقیقه شروع می‌شود. هنوز چند دقیقه‌ای به شروع جشن باقی مانده اما مردم گروه به گروه خودشان را به ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج‌فارس که محل برگزاری برنامه شادستان است، می‌رسانند. صندلی‌ها مرتب و منظم چیده شده‌اند و یاوران جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها با شال‌های زردرنگ در تلاشند تا همه چیز خوب برگزار شود. عده‌ای تماشاگران را به سمت صندلی‌ها راهنمایی می‌کنند. تعدادی مشغول تست سیستم صوتی هستند. برخی هم تزیین سن و چیدن کیف‌های مدرسه را به عهده دارند. پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ همه آمده‌اند تا از این جُنگ شادی لذت ببرند. اجرای موسیقی زنده، برگزاری مسابقه، اجرای استندآپ کمدی توسط هنرمندان و فروش کیف‌های مدرسه به نفع نیازمندان، برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جشن شادستان هستند. مجری روی سن می‌رود و با اجرای موسیقی شاد برنامه شروع می‌شود.

مینو همراه با خانواده در این جشن شرکت کرده است: «دومین شبی است که برای تماشای جشن شادستان آمده‌ام. برنامه‌های شاد و مفرح خیلی خوبی دارد و کلی خوش می‌گذرد. در منطقه امکانات تفریحی اندک و اجرای چنین برنامه‌هایی لازم است.» حضور سالمندان در این جشن بسیار جالب و تماشایی است. تعداد آنها کمتر از نسل جوان نیست. «احمد مقصودی» حدود 70 سال دارد و همراه با نوه‌اش برای تماشای برنامه آمده است. او می‌گوید: «در وضعیت کنونی که همه مردم درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند اجرای چنین برنامه‌ای می‌تواند برای لحظاتی غم و غصه‌ها را از دلمان پاک و شادمان کند.» به گفته او در برنامه‌های فراغتی توجه‌ای به سالمندان نمی‌شود و برگزاری چنین جشن‌هایی می‌تواند اندکی از این بی‌توجهی‌ها را رفع کند. 


تقسیم شادی‌ها

بنر بزرگی در اطراف محل برزگرای جشن نصب شده که روی آن عبارت «مرزها تنها یک خط نیستند. سرزمین‌هایی هستند برای زندگی مردمانی عاشق.» نوشته شده است. ارتباط این عبارت با جنگ شادستان ذهنم را مشغول می‌کند و برای پایان دادن به این درگیری ذهنی‌ام سراغ «سعید سفیری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار که مهمان ویژه این مراسم است می‌روم که چنین پاسخ می‌دهد: «ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان مهم‌ترین هدف جنگ شادستان است اما با واگذاری مسئولیت اجرای این برنامه به بهبودیافتگان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها زمینه‌ای فراهم شد تا طرح «نقطه صفر مرزی» با هدف حمایت از دانش‌آموزان محروم مرزنشین اجرا شود.» اجرای این طرح، باعث شد که پای کودکان مرزنشین به دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جشن شادستان باز شود و مردم شادیشان را با این کودکان تقسیم کنند. سفیری می‌گوید: «برای کمک به کودکان مرزنشین کیف‌هایی توسط جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها تهیه شده است که شهروندان می‌توانند با هزینه 40 هزار تومان آنها را خریداری و داخل سبدهای بزرگ قرار دهند. این کیف‌ها و تمام عایدی حاصل از خرید آنها توسط جمیعت طلوع بی‌نشان‌ها صرف تحصیل و خرید نوشت‌افزار کودکان مرزنشین کشور می‌شود.»

این طرح انسان‌دوستانه وجه تمایز جشن شادستان منطقه 22 از سایر مناطق است. مردم برای خرید کیف استقبال نشان می‌دهند و سعی می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند. «مرضیه کیانی» همراه با پسرکوچکش در جشن شرکت کرده است. او کیفی را خریداری می‌کند و به دست پسرش می‌دهد تا داخل سبد بیندازد: «متأسفانه دستگیری از نیازمندان و توجه به همنوع کمرنگ شده است و اجرای چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود کمی به خودمان بیاییم و به دیگران که نیازمند هستند فکر کنیم. کیف را به دست پسرم دادم تا داخل سبد بیندازد. خواستم از این طریق کمک کردن به دیگران را بیاموزد.» به گفته سفیری، استقبال شهروندان از جشن و به‌ویژه طرح خرید کیف برای کودکان نقطه صفر مرزی بسیار خوب بوده است: «روزانه حدود 40 تا 50 کیف فروخته می‌شود. این طرح با هدف ترغیب شهروندان به نوعدوستی و دستگیری از نیازمندان اجرا می‌شود و خوشبختانه شهروندان در این طرح همراهی خوبی داشته‌اند.»



بازارچه‌ای از خواستن و توانستن

چند قدم آن طرف‌تر بازارچه‌ای با 25 غرفه راه‌اندازی شده که گروهی از بهبودیافتگان با عرضه حاصل از دسترنج‌شان فعل «خواستن، توانستن است» را صرف کرده‌اند. غرفه گل‌های آپارتمانی و زینتی و پیتزا داداشا بیش از همه نظر بازدیدکنندگان را جلب کرده است. غرفه‌هایی که روی ستون همت و پشتکار بنا شده‌اند و گردانندگانش نماد سعی و تلاش هستند. «اکبر محمدی» که همراه با خانواده برای شرکت در جشن شادستان به دریاچه شهدای خلیج‌فارس آمده، سری هم به بازارچه زده است: «من برنامه‌های شادستان مناطق دیگر هم رفته‌ام اما برنامه منطقه 22 متنوع و شادتر است. به‌ویژه برنامه مربوط به خرید کیف و بازارچه بهبودیافتگان.» «اکبر رجبی» بنیانگذار جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها هم با اشاره به عملکرد خوب بهبودیافتگان در بازارچه و برگزاری جشن شادستان می‌گوید: «این افراد ثابت کرده‌اند که اگر بخواهند می‌توانند هر‌کاری را به نحو احسن انجام دهند. بنابراین، لازم است به آنها اعتماد کنیم و اجازه دهیم مسئولیت برخی از کارها را به عهده بگیرند.»


حالا نوبت ماست

دوران جنگ مردم مرز‌نشین تمام قد در برابر دشمن ایستادند و از کشور و ملت دفاع کردند. مرزنشینانی که این روزها به دلایل مختلف، زندگی سختی دارند و کودکانشان به دلیل نداشتن امکانات از تحصیل باز می‌مانند.  جمیعت طلوع بی‌نشان‌ها که سال‌هاست حامی، معتادان بهبودیافته و کارتن‌خواب‌ها بوده است اکنون گام بزرگ‌تری برداشته و به سمت مرزها حرکت کرده است.


«اکبر رجبی» مدیر و بنیانگذار جمیعت طلوع بی‌نشان‌ها معتقد است در گذشته مردم مرزنشین وظیفه دفاع از میهن را به عهده داشتند و اکنون نوبت ملت و همه مردم است در برابر مشکلات از آنها دفاع کنند. به گفته او، سال گذشته حدود 14 هزار کیف با کمک مردم نوعدوست جمع‌آوری و برای کودکان مرزنشین ارسال شده است: «امسال قصد داریم این تعداد را به 140 هزار برسانیم و امیدواریم مانند همیشه مردم در این کار ما را یاری کنند.» رجبی معتقد است برای کمک کردن به دیگران نیازی به صرف مبالغ هنگفت نیست: «شهروندان می‌توانند نوشت‌افزار استفاده شده و کیف‌های قدیمی و دست دوم خود را مرتب و برای ارسال به نقاط مرزی کشور تحویل ما دهند.» شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه جمع‌آوری کیف‌ها و نوشت‌افزار می‌توانند با شماره‌های 55147969 و 55147989 
تماس بگیرند. 


وقتی خدا لبخند می‌زند

کت و شلوار کرم به تن دارند و با احترام از مردم که مهمان برنامه شادستان هستند پذیرایی می‌کنند. شال‌های زردرنگشان حاکی از آن است که بهبودیافتگان جمعیت طلوع بی‌نشانند و با عنوان «یاوران طلوع» از آنها یاد می‌شود. برقراری امنیت جشن را به عهده دارند و به قول فریبرز از مسئولان تأمین امنیت، بودن کنار مردم و شادی کردن با آنها حس خوبی دارد: «سال‌ها، دور از مردم بودم و به دلیل مصرف موادمخدر منزوی شدم اما حالا با گذشت بیش از 2 سال از پاکی و حضورم در جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، وارد اجتماع شده‌ام و امسال در جشن شادستان مسئولیت برقراری امنیت را به عهده دارم. بودن در این برنامه باعث شده به زندگی امیدوار شوم و به مشکلات بخندم و با صبوری از کنار آنها عبور کنم.»

اجرای طرح نقطه صفر مرزی توسط جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، روحیه خیرخواهانه را در یاوران طلوع هم افزایش داده است: «مفید بودن برای دیگران حس خوب و لذت‌بخشی است که نمی‌توان توصیف کرد. وقتی کیف‌ها به دست کودکان در نقاط محروم مرزی می‌رسد و شاد می‌شوند، مثل این است که خداوند لبخند می‌زند و اوضاع زندگی روبه‌راه می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید