• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25057
+
-

حفظ فضای سبز با آبیاری شبانه

یک فعال محیط زیست: برای آبیاری فضای سبز اراک باید شیوه‌های نوین جایگزین آبیاری غرقابی شود

شهری
حفظ فضای سبز با آبیاری شبانه

صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

 یکی از ملزومات زندگی شهری در فصل تابستان، ایجاد و نگهداری فضای سبز شاداب و بانشاط برای استراحت و تفریح شهروندان است که امروزه شاداب نگه داشتن این فضاها با توجه به کمبود آب شهری به یکی از معضلات شهرداری‏ها تبدیل شده است. شهرداری کلانشهر اراک نیز با کمبود منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهری مواجه است و در پی راهکاری موثر و نوین برای مصرف بهینه آب در این زمینه جست‏وجو می‌کند. یکی از این راهکارها که چند وقتی است به منظور جلوگیری از هدررفت آب مورد توجه شهرداری اراک قرار گرفته آبیاری فضای سبز شهری در شب است که البته مسئولان گفته‌اند تمام فضای سبز اراک را نمی‌توان شب‏ها آبیاری کرد. این در حالی است که مسئولان شهری معتقدند برای مصرف درست آب در بخش فضای سبز نیاز به تعریف راهکارهای موثرتر داریم. در غیر این صورت آب موجود کفاف تمام فضای سبز اراک را نمی‌دهد و بعد از مدتی باید شاهد خشک شدن بخشی از فضای سبز شهر باشیم.


آبیاری فضای سبز در کنار گل‌کاری فصلی 

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از آب موجود می‌گوید: با توجه به گرمای هوا و مشکل تبخیر آب در ساعات گرم روز، شیفت شبانه برای آبیاری فضای سبز و کاهش آبیاری در طول روز فعال شده است.
«محمدرضا کشاورزیان» به همشهری بیان می‌کند: این اقدام در دستور کار سازمان قرار گرفته است تا به این ترتیب از هدررفت و تبخیر آب جلوگیری کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تمام فضای سبز شب‌ها آبیاری نمی‌شود،‌ می‌گوید: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و چاه‌های شهر، امکان آبیاری در یک شیفت کاری وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توان تمام فضای سبز اراک را شب‌ها آبیاری کرد. افزایش برداشت آب از چاه‌های فضای سبز باعث ریزش بدنه چاه‌ها و غیر قابل استفاده شدن آنها می‌شود که برای افزایش بهره‌وری و پایداری چاه‌ها باید برداشت آب کمتر و با فواصل زمانی باشد. با این حال، طبق نظر کارشناسان و بررسی‌های انجام‌شده، فضای سبز در فصل تابستان شب‌ها آبیاری خواهد شد.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز می‌گوید: در طول روز، با باز بودن شبکه آب‌رسانی شهری، امکان برداشت غیرمجاز آب از سوی برخی کسبه، کارگاه‌ها و منازل وجود دارد که با انجام آبیاری شبانه برداشت‌های غیرمجاز نیز کاهش پیدا می‌کند.

کشاورزیان در خصوص نظارت بر عملیات آبیاری شبانه بیان می‌کند: برای نظارت بر عملکرد آبیاری شبانه ناظران موظفند گزارش بازدید را تا ساعت 8 صبح روز بعد تحویل دهند که در صورت نیاز به رفع معایب اقدام 
شود. وی همچنین درباره گل‌کاری در معابر می‌گوید: طرح گل‌کاری تابستانه با شروع فصل تابستان آغاز شده است تا به این ترتیب محیط مناسب و بانشاطی برای شهروندان و مسافران ایجاد شود. برای توسعه فضای سبز محدودیت‌های فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین مسأله مربوط به کمبود آب است. به همین دلیل استفاده از گونه‌های گل مناسب و کم‌آب‏بر و البته گونه‌هایی که زیبایی و طراوت لازم و مورد انتظار شهروندان را دارند مورد توجه سازمان قرار گرفته است.
کشاورزیان می‌افزاید: مرحله دوم گل‌کاری با شروع فصل تابستان در دستور کار سازمان قرار گرفته و گونه‌های مناسب این فصل برای فضای سبز و معابر با نظر کارشناسان انتخاب شده است. برای گل‌کاری میادین، معابر و فضای سبز نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز می‌گوید: یکی از درخواست‌های مستمر شهروندان ایجاد منظر مناسب و فضای سبز بانشاط در اراک بوده که تحقق این خواسته جزو مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان است. قطعاً ایجاد فضای گل‌کاری‌شده مناسب و استفاده از گل‌های رنگارنگ در محیط شهری فضای باطراوتی ایجاد می‌کند که طرح گل‌کاری تابستانه اراک با این هدف تعریف و اجرا شده است.


ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب 

دبیر شورای مرکزی خانه سازمان‌های غیردولتی استان نیز در این باره می‌گوید: آنچه مسلم است آبیاری در هوای با درجه حرارت پایین‌تر مناسب‌تر خواهد بود و تبخیر آب کمتر صورت می‌گیرد.
«حسین محمدی» بیان می‌کند: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان و تبخیر زیاد آب، آبیاری بخشی از فضای سبز در ساعات شب می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف آب برای بخش فضای سبز شود.
وی ادامه می‌دهد: ایجاد فضای سبز از نظر زیست‌محیطی و زیبایی منظر برای محیط شهری ضروری است و به هیچ عنوان نمی‌توان این مسأله را نادیده گرفت، اما با توجه به کمبودهای بخش آب به ویژه در مرکزی که استانی کم‌بارش است باید از بهترین راهکارها و شیوه‌ها استفاده شود.

این فعال بخش محیط زیست می‌افزاید: از تمامی راهکارهای ممکن برای کاهش مصرف آب باید استفاده شود. از جمله این اقدامات بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری است که باید سیستم‌های به‌روز جایگزین آبیاری غرقابی شود.
محمدی اظهار می‌کند: برای استفاده از بهترین روش‌ها و مناسب‌ترین گونه‌ها در بخش فضای سبز می‌توان از نظر کارشناسان و فعالان بخش محیط زیست هم بهره گرفت.
وی با اشاره به آب‌بر بودن چمن‏های شهری می‌گوید: در بخش فضای سبز به مرور باید چمن حذف و از جایگزین مناسب استفاده شود. البته سازمان سیما، منظر و فضای سبز اقداماتی برای اصلاح این بخش انجام داده است که باید پیگیری‌ها ادامه داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید