• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 25034
+
-

تهیه سند تامین آب پایدار سیستان ‌و بلوچستان

روزنه
تهیه سند تامین آب پایدار سیستان ‌و بلوچستان

فائقه راغی
زاهدان - خبرنگار

سند تامین آب پایدار در استان سیستان‌وبلوچستان از سوی وزارت نیرو تهیه شده و قرار است طبق این سند، تامین آب پایدار این استان در دستور کار قرارگیرد.

 معاون بهره‌برداری آبفای سیستان ‌و ‌بلوچستان با اعلام این خبر به همشهری گفت: این طرح برنامه بلندمدتی برای تامین آب مورد نیاز است.  صدیق دهواری افزود: آب پایدار، آبی است که دستخوش خشکسالی و مسائلی از این دست قرار نمی‌گیرد.   وی همچنین با اشاره به تنش آبی در 16 شهر سیستان ‌و بلوچستان با توجه به کاهش شدید نزولات جوی توضیح داد: برای حل این بحران، در برنامه کوتاه‌مدت، حفر و تجهیز 38 چاه و کف‌شکنی 31 چاه در دستور کار قرار گرفته است.
در قالب این برنامه در حال حاضر 24 چاه حفر، 25 چاه تجهیز و 31 چاه لایروبی و کف‌شکنی شده است.  دهواری برنامه میان‌مدت و بلندمدت تامین آب در سیستان ‌و بلوچستان را هم این‌طور توضیح داد: در برنامه میان‌مدت و بلندمدت اجرای پروژه شهرستان زاهدان، سوران مهرستان، هیدوک، چابهار، کنارک، سراوان، نوک‌آباد، سیرکان، گشت، بم‌پور، پیشین و قصرقند در دستور کار قرار گرفته است. از این شهرستان‌ها پروژه آب‌رسانی شهر گشت به پایان رسیده و شهروندان از سهم سرانه تولید 210 لیتر بهره‌مند شده‌اند.  وی  با بیان این‌که شهر سیرکان بیشترین تنش آبی را دارد، گفت: تامین آب این شهرستان به صورت سیار از شهر سراوان در فاصله 100 کیلومتری صورت می‌گیرد.  

معاون بهره‌برداری آبفای سیستان ‌و ‌بلوچستان ادامه داد: سرانه متوسط مصرف جهانی 150 لیتر در روز است در حالی که سرانه مصرف در استان بیش از 250 لیتر در روز می‌شود. اگر شهروندان الگوی جهانی را رعایت کنند، دچار قطعی آب نخواهیم شد.  وی در پایان صحبت‌های خود درباره وضع آب در زاهدان، مرکز استان هم اظهار کرد: در زاهدان سهمیه‌بندی نداریم و فقط 7 تا 10 درصد مشترکان آب در زمان اوج مصرف دچار تنش می‌شوند. به شهروندان زاهدانی توصیه می‌کنیم روند مصرف فعلی خود را 20 تا 30 لیتر در روز کاهش دهند تا در هیچ نقطه‌ای از شهر شاهد قطع آب نباشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید