• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24991
+
-

لبنیات تا 32درصد گران شد

علی ابراهیمی | خبرنگار:

با ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت تضمینی شیر خام به هر کیلوگرم هزار و 570تومان، 3قلم کالای لبنی پر مصرف مشمول گروه یک (شیر، ماست و پنیر) از 17تا 32درصد گران شد.

کارگروه تنظیم بازار در جلسه دوم مردادماه امسال خود کارخانه‌های لبنی را موظف به خرید هر کیلوگرم کیفی‌ترین شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل در کارخانه با نرخ کیلویی هزار و 570تومان کرد. براساس این مصوبه، همچنین به ازای هر یک‌دهم درصد کاهش یا افزایش چربی، معادل ۱۵۰ ریال به قیمت خرید شیرخام اضافه یا کم می‌شود. پس از رشد 9درصدی قیمت خرید تضمینی شیرخام که با امضای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به شرکت‌های لبنی ابلاغ شد، مقرر شد تا قیمت سایر محصولات لبنی به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ شود. همچنین قیمت این محصولات در استان‌ها براساس میانگین قیمت خرید شیر خام توسط واحدهای تولیدی و مطابق تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت‌های ابلاغی تعیین می‌شود.

پایان مناقشه گرانی خزنده لبنیات

افزایش قیمت لبنیات رویه‌ای است که شرکت‌های لبنی در چند سال گذشته با استناد به کمک به دامداران و ستاد تنظیم بازار برای افزایش نرخ شیر خام در دستور کار قرار دادند. در حالی که دامداران از امتناع کارخانه‌های لبنی نسبت به خرید شیر خام با نرخ مصوب هزار و 440تومانی قبلی گلایه داشتند و سازمان حمایت نیز بارها با جریمه شرکت‌های لبنی مختلف خواستار بازگشت شیر و لبنیات به قیمت‌های مصوب قبلی شده بود. کارخانه‌های لبنی که از ابتدای امسال با استناد به رشد هزینه تمام‌شده تولید در چند مقطع به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته و با کم فروشی و حتی درج نرخ‌های افزایش یافته روی بسته بندی محصولات مشمول قیمت‌گذاری، عملا گرانفروشی لبنیات را آغاز کرده بودند، با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار برای افزایش نرخ خرید تضمینی شیر خام به هزارو 570تومان به‌طور رسمی مجوز افزایش قیمت انواع محصولات لبنی را از ستاد تنظیم بازار دریافت کردند. بر این اساس، قیمت 3قلم کالای لبنی (شیر، ماست و پنیر) مشمول گروه یک کالای اساسی موضوع این مصوبه مشخص شده است که نرخ هر لیتر شیرحداکثر به 3هزار و 700، هر عدد ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی پرچرب ۱۰ هزار و هر بسته پنیر تتراپک ۵۲۰ گرمی به 8هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت لبنیات قانونی است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت شیر و فرآورده‌های دامی را قانونی دانست و به ایسنا گفت: علت افزایش ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی و دامی، نوسانات نرخ ارز و تلاطم‌های قیمت نهاده‌های دامی است و در چنین شرایطی باید از کشاورزان و دامداران حمایت‌های ویژه شود تا انگیزه تولید شیر و لبنیات را داشته باشند. نورمحمد تربتی‌نژاد با بیان اینکه موافق افزایش تدریجی قیمت شیر و لبنیات است، افزود: با افزایش یکباره قیمت شیر و فرآورده‌های دامی مخالفم اما وقتی قیمت شیر چند سال متمادی افزایش داده نمی‌شود و نوسانات ارز که روی نهاده‌ها تأثیر مستقیم دارد، اتفاق می‌افتد، چاره‌ای جز افزایش قیمت برای انجمن صنایع لبنی باقی نمی‌ماند. اگر قیمت شیر و مواد لبنی براساس تورم سالانه افزایش می‌یافت امروز شاهد ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت‌ها نبودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید