• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24963
+
-

ثبت سفارش واردات متوقف شد

سودجویی از ارز دولتی موجب توقف و طولانی تر شدن فرایند سفارش کالا شد

انحراف به‌وجود آمده در تخصیص و توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شد تا دولت ضمن توقف ثبت سفارش جدید، ترخیص تمامی ثبت سفارش‌های قبلی از گمرک را برای بررسی مجدد ابطال و منوط به تأیید دستگاه‌های تخصصی ذیربط کند. این رویه‌ در چند هفته گذشته با انتقادهای واردکنندگان و برخی تولید‌کنندگان مواجه شده است.

مناقشه سودجویی واردکنندگان خودرو و برخی کالاهای صنعتی و مواداولیه تولید در تخصیص ارز دولتی موجب شد تا ثبت سفارش واردات برای چندمین‌بار در 2سال گذشته متوقف و با ابطال تمامی ثبت سفارش‌های قبلی، ترخیص کالاهای ثبت سفارش‌ شده به تأیید دستگاه‌های تخصصی ذیربط موکول شود. تک‌نرخی‌شدن و اولویت‌بندی تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی، حساس و ضروری و برخی محصولات صنعتی مصرفی ازجمله گوشی تلفن همراه، خودرو یا نهاده‌های تولید مانند خوراک دام و طیور زمینه سودجویی واردکنندگان با ترخیص برخی اقلام مصرفی به جای کالاهای اساسی و ضروری یا فروش کالاهای وارداتی با ارز آزاد و ورود دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با رانت و فساد ناشی از این شیوه ثبت سفارش و واردات کالا شد.

در نهایت وقوع این تخلفات شرایط توقف ثبت سفارش جدید و ابطال برخی ثبت سفارش‌های قبلی برای بررسی دوباره را فراهم کرده و برخی واردکنندگان از نبود اجازه ثبت سفارش جدید برای واردات کالا خبر داده و تولید‌کنندگان دام و طیور نیز افزایش 5درصدی قیمت ذرت در بازار را ناشی از مشکلات ثبت سفارش تلقی می‌کنند.  دیروز سازمان توسعه تجارت ایران طبق رویه‌های سنوات گذشته ضمن تکذیب توقف ثبت سفارش اعلام کرد، ثبت سفارش متوقف نشده بلکه موارد ثبت‌شده برای تأیید فرایند به‌صورت آنلاین به دفاتر تخصصی ارجاع می‌شود. همچنین بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد دیروز اگرچه سامانه ثبت سفارش کالا(ثبتارش) باز بود، اما وارد‌کنندگان از نبود امکان ثبت سفارش جدید برای واردات کالاها خبر دادند.

 تأیید توقف ثبت سفارش 

رئیس مجمع واردات با تأیید توقف ثبت‌سفارش واردات کالاها در گمرک، اعلام کرد: با دستور دولت، ثبت‌سفارش‌های قبلی نیز ابطال شده تا بتواند به ثبت سفارش‌های قبلی رسیدگی کند که این امر منجر به انباشت مواداولیه در گمرکات شده است. علیرضا مناقبی با بیان اینکه مقرر شده تا هر یک از پرونده‌ها، در وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید شود و مجدد برای انجام عملیات ثبت‌سفارش، مجوز داده شود، به مهر گفت: فضایی که پیش روی واردکنندگان کالا قرار دارد، فضایی مبهم است و حتی صادرکنندگان نیز نمی‌دانند که باید چگونه با یک واردکننده برای فروش ارز حاصل از صادرات خود در ارتباط باشند و حتی ارزهای حاصل از صادرات برای عرضه در بازار ثانویه نیز اکنون بدون مشتری مانده است. او افزود: اکنون تمامی فعالان اقتصادی منتظر هستند تا ببینند چه دستورالعمل و بخشنامه‌ای بابت ثبت سفارش واردات کالا و مواداولیه مورد نیاز تولیدشان صادر می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان نمی‌توانند کالاهای خود را به‌دلیل تعدد بخشنامه‌ها، ترخیص کنند و انباشت کالا در گمرکات، بالا‌رفتن هزینه تمام‌شده تولید را به‌دنبال داشته است.

توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی 

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز با بیان اینکه در 20روز اخیر، وزارت صمت، ثبت سفارش واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا و ذرت را تا روشن‌شدن وضع واردکنندگانی که ارز یارانه‌ای گرفته‌اند، متوقف کرده است، به باشگاه خبرنگاران گفت: توقف ثبت سفارش واردات نهاده‌های دامی به مرور اثر خود را تا یک‌ماه آینده بر بازار خواهد گذاشت زیرا 90درصد کنجاله سویا مورد نیاز واحد‌های دامداری و مرغداری وارداتی است. محمد یوسفی از افزایش 5درصدی قیمت ذرت در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو ذرت برزیل با نرخ 1180تومان تحویل بنادر و 1380تومان در اختیار مرغداری قرار می‌گیرد که سبب کاهش عرضه در برابر تقاضای ناشی از توقف ثبت سفارش در چند روز اخیر و رشد متوسط 5درصدی قیمت‌ها در بازار شده و قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا تحویل به مرغداران 2هزار و 500 تا 2هزار و 800تومان است.


   تکذیب توقف ثبت سفارش 

دیروز برخی خبرگزاری‌ها به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کردند: ثبت سفارش وفق روال قانونی در جریان بوده اما موارد ثبت شده جهت تأیید فرایند به‌صورت آنلاین به دفاتر تخصصی ارجاع می‌شود. بنابر اعلام این سازمان، تقاضاهای واردات که به‌دلیل حجم ثبت سفارشات در سیستم بانکی در انتظار تخصیص ارز بود‌ه در یک زمانبندی فشرده طی هفته گذشته توسط کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفته، مواد و کالاهای اولویت‌دار واحدهای تولیدی تعیین و نتایج وارد سامانه جامع تجارت شده که با این روند متقاضیان واردات مذکور، حداکثر از ابتدای هفته آینده می‌توانند با مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت از این تصمیمات مطلع شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید