• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24957
+
-

رشد 2.5میلیارد دلاری بورس در 2روز

ارزش کل بازار سهام در 2روز گذشته 5/2میلیارد دلار رشد کرد؛ با این حال به‌دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، ارزش روز بازار سهام در حال افت است

بورس
رشد 2.5میلیارد دلاری بورس در 2روز

ارزش کل بازار سهام در 2 روز گذشته بیشتر از 2.5میلیارد دلار رشد کرده است؛ با این حال تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار، ارزش کل بازار سهام نسبت به چند هفته قبل 10میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش همشهری، از روز شنبه که خبر‌های جدید در مورد فروش ارز تولیدکننده‌های پتروشیمی و فولاد به نرخ بازار آزاد منتشر شد بازار سهام شروع به رشد کرد. این رشد به این دلیل بود که این شرکت‌ها براساس مصوبات قبلی باید منابع حاصل از صادراتشان را برای اختصاص برخی کالاهای اساسی با نرخ 4200تومان در سامانه نیما بفروشند. در واقع صبح شنبه خبری منتشر شدکه شواهدی را نشان می‌داد که شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته است که به غیراز کالاهای اساسی که مشمول دریافت ارز 4200تومانی می‌شوند بقیه ارز‌های حاصل از صادرات مواد فلزی و پتروشیمی در بازار توافقی ارز به قیمت آزاد فروخته شوند؛ یعنی اینکه شرکت‌های تولید‌کننده پتروشیمی و محصولات فلزی که محصولاتشان صادر می‌شود می‌توانند ارز حاصل از تولیداتشان را در بازار به قیمت رقابتی بفروشند. براساس مصوبات قبلی این شرکت‌ها باید منابع ارزی حاصل از صادراتشان را با قیمت مصوب 4200تومان به کالاهای گروه دوم اختصاص دهند؛ اما چنانچه خبر‌های مربوط به تصمیم شورای پول و اعتبار صحت داشته باشد می‌تواند منجر به افزایش شدید درآمد شرکت‌های فعال در بخش پتروشیمی و فولاد شود.
همین خبر کافی بود تا در ابتدای صبح صف‌های سنگینی برای خرید سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و فلزی تشکیل شود؛ به‌طوری‌که حتی در طول 2روز گذشته صدها میلیارد تومان پول جدید فقط توسط سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد. این افزایش تقاضا به رشد قیمت سهام شرکت‌های این 2گروه منجر شد. دیروز همچنین اخبار مربوط به معافیت مالیاتی شرکت‌های تولید‌کننده پتروشیمی حجم زیادی از نقدینگی را راهی بازار سهام کرد و منجر به رشد شدید قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس شد.

رشد شاخص بورس

تحت‌تأثیر این تحولات دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی با جهش مواجه شد و در پایان، مبادلات با 1.7درصد رشد به 113هزارو 852واحد رسید. روز گذشته شاخص فرابورس هم 1.5درصد رشد کرد. روز شنبه هم شاخص‌های بورس و فرابورس به‌ترتیب 2.8و 3.5درصد رشده کرده بود. با این مقدار رشد ارزش کل بازار ظرف 2 روز گذشته 25هزارو 600میلیارد تومان معادل 2.5میلیارد دلار رشد کرد و از 479هزارو 700میلیارد تومان به 505هزارو 300میلیارد تومان معادل 50میلیار دلار رسید.

کاهش ارزش بازار با وجود رشد

اطلاعات موجود در مورد مقدار ارزش بازار سهام نشان می‌دهد که با وجود رشد هزاران میلیارد تومانی ارزش سهام شرکت‌ها در چند روز گذشته اما تحت‌تأثیر افزایش قیمت ارز، ارزش کل بازار سهام با درنظر گرفتن قیمت دلار کاهش یافته است.
به‌طور معمول قیمت واقعی بورس‌ها با دلار سنجیده شده و دلار محک اصلی محاسبه ارزش بازارهای سهام در سراسر دنیا تلقی می‌شود. مطابق داده‌های موجود درباره نرخ برابری ریال در برابر دلار چند هفته پیش که ارزش بازار در محدوده 475هزار میلیارد تومان بود و قیمت هر دلار آمریکا 8000تومان در بازار غیررسمی دادوستد می‌شد، ارزش کل بازار سهام معادل 60میلیارد دلار بود. اکنون با افزایش قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی به 10هزار تومان ارزش کل بازار سهام معادل 50میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 این محاسبات نشان می‌دهد که با وجود اینکه ارزش ریالی بازار سهام ظرف چند هفته گذشته بیشتر از 30هزار میلیارد تومان رشد کرده است، اما تحت‌تأثیر افزایش نرخ برابری ریال دربرابر دلار مقدار ارزش کل بازار سهام ایران 10میلیارد دلار کاهش یافته است.


آخرین ارزش شرکت‌های بزرگ بورس

اطلاعات آماری از وضعیت ارزش سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که همگام با افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار ارزش سهام شرکت‌های بورس هم دستخوش تغییر شده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل 3.1میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود. ارزش ریالی سهام این شرکت هم‌اکنون 31هزارو 450میلیارد تومان است. 5سال پیش که قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 3هزار تومان بود، ارزش سهام این شرکت بیشتر از 8میلیارد دلار محاسبه می‌شد. با این حساب کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر به کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها شده است. مطابق آمار‌های موجود بعد از پتروشیمی خلیج‌فارس شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 30هزار میلیارد تومان معادل 3میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بورس است و ملی صنایع مس با ارزشی معادل 1.8میلیارد دلار در رتبه سوم بورس جای گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید