
راه حرم باز شد
با پیگیری شهردار تهران و پس از بازدید میدانی تردد در خیابان بیات به حالت گذشته بازگشت

پریسا نوری-روزنامهنگار
تحقق خواسته و مطالبه شهروندان و جلب رضایت آنان در تعریف و اجرای پروژههای شهری ازجمله رویکردهای مدیران پایتخت در این دوره است و براساس تأکید مدیر ارشد شهری اگر پروژهای با خواست و رضایت مردم همراه نباشد متوقف و اصلاح میشود. مصداق این موضوع بازگشایی ورودی خیابان بیات به میدان شهرری است که از سال 1401در طرح بازآفرینی میدان شهرری بهعنوان یک محدوده برای برگزاری مراسم و اجتماعهای ملی و مذهبی مسدود شده بود و بعد از 2سال به درخواست اهالی قبله تهران و با هدف بهبود ترافیک منطقه ۲۰ با اصلاح طرح مسیر باز شد. جزئیات اجرای این طرح را رضا شنگی، شهردار منطقه در نشستی با اهالی رسانه مطرح کرد.
روزی که مسیر تردد، پیادهراه شد
2 سال پیش معاون حملونقل و ترافیک وقت شهرداری تهران و فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ در راستای انسانمحور شدن پایتخت به این جمعبندی رسیدند که 14نقطه شهر را به پیادهراه تبدیل کنند. یکی از آن نقاط میدان شهر ری بود که بنا به انتظار اهالی و نمایندگانشان قرار شد تبدیل به فضایی شود که در شأن شهری با قدمت 7هزار سال باشد. متولی اجرای پیادهراهسازی، سازمان زیباسازی بود که بعد از مطالعات ترافیکی و معماری و برگزاری مناقصه و انتخاب مناقصه قرار میشود طی 2 فاز این طرح با هدف ایجاد یک فضای شهری مدرن و متناسب با هویت تاریخی شهرری اجرایی شود.
چالشهای رفع معارض
اردیبهشت سال 1402کلنگ بازپیرایی میدان به زمین خورد ولی با وجود استعلامهای شرکتهای آب و فاضلاب ،گاز و سایر دستگاههای خدمترسان و اعلام اینکه هیچ معارضی در محل پروژه وجود ندارد، شهرداری پس از حفاری و شروع عملیات با لوله اصلی گاز مواجه شد و رفع معارضها و تأخیر در اجرا و نارضایتی شهروندان را بهدنبال داشت. بعد از رفع معارض با تیم فنی منطقه نقشههای معماری موضوعات مختلف سطح دسترسیها را بررسی و پیشنهادها و اصلاحاتی انجام شد.
انتقادات شهروندان
در طول اجرای پروژه نظرات مردم و کسبه با سازمان زیباسازی و مجریان پروژه در میان گذاشته میشد و این میان برخی اهالی و کسبه انتقاداتی به اجرای طرح و درخواست باز شدن خیابان 24متری (بیات) را داشتند اما در جلساتی که در کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با حضور همه صاحبنظران برگزار شد، طرح را توجیه و قابل دفاع میدانستند.
بازگشایی خیابان به دستور شهردار تهران
پس از درخواستهای مردمی و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در شورای شهر جلسات مختلفی با مدیران شهری برگزار شد و در جلسه آخر با حضور معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران قرار بر این شد که مشاور حاذقی پروژه میدان شهر ری را دوباره مورد مطالعه قرار دهد و نظر نهایی را به سازمان حملونقل و ترافیک اعلام کند. همزمان نظرات مردم به شهردار تهران منتقل و حتی ایشان بازدید میدانی از محل داشتند تا ابعاد پروژه بررسی شود و در جلسه قرار خدمتی شهر ری دستور بازگشایی خیابان بیات را صادر کردند.
بازگشت تاکسیها و اتوبوسها
طبق نظرسنجیای که در مرکز ارتباطات شهرداری انجام شده ۷۰ درصد مردم موافق بازگشایی مسیر میدان شهرری به خیابان ۲۴ متری هستند. با دستور شهردار تهران و پس از تصویب تغییرات، همکاران ما در شهرداری منطقه ۲۰ طی 4 روز تلاش شبانهروزی، عملیات بازگشایی خیابان بیات را به سرانجام رساندند. مسیرهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی که بهدلیل اجرای پروژه تغییر کرده بودند، به مسیرهای قبلی خود بازگشتند. همچنین اصلاحات لازم در مسیرهای تردد خودروهای امدادی انجام شد.
فاز اول: علاوه بر افزایش روشنایی و بازپیرایی میدان، نماد «سلام» بهعنوان نمادی از یک خانواده زائر در حال تشرف به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نصب و در کنار این نماد نیز آبنمایی احداث شد.
فاز دوم: با اجرای طرح پیادهراهسازی مسیر ورود خودروها از خیابان فدائیان اسلام به خیابان شهید بیات(۲۴ متری) سنگفرش و مسدود شد.