• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24884
+
-

چرا قطعی برق دامن تعداد انگشت شماری از مشترکان خانگی و اداری را نمی‌گیرد؟

آنها دو شاخه را به خورشید زده‌اند

آنها دو شاخه را به خورشید زده‌اند

حمید رضا بوجاریان| خبرنگار:

منطقه 4 و 10 و 9


برخی از شهروندان معتقدند دستگاه‌های دولتی سهم بالایی در هدررفت انرژی خصوصاً برق دارند. این قشر اعلام می‌کند چراغ نمای ساختمان یا اتاق‌هایی که کارمندان در آنها کار نمی‌کنند روشن می‌ماند. در کنار این موضوع برخی ساختمان‌ها و مشترکان برق با وجود قطع برق در محله‌شان هیچ‌وقت با مشکلی به نام خاموشی مواجه نمی‌شوند. اینکه چرا کارمندان یا ساکنان ساختمان‌هایی مانند شهرداری مناطق 9 یا 4 یا برخی دستگاه‌های اجرایی و مشترکان خانگی هیچ‌گاه نگران قطع برق در مجموعه اداری و مسکونی خود نیستند، پرسشی است که آن را از مسئولان شهری و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ پرسیده‌ایم و به جواب‌های خوبی رسیده‌ایم.

گرمای شدید و افزایش مصرف انرژی الکتریکی سبب شده نیروگاه‌ها برای تأمین برق مورد نیاز مشترکان با مشکل مواجه شوند. این موضوع پای خاموشی‌ها را بعد از سال‌ها به تهران بازکرده است. شاید یکی از راه‌های کم کردن زمان خاموشی‌ها در شهر و محله‌ها صرفه‌جویی باشد، اما راهکار دیگری برای جلوگیری از خاموشی وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. یکی از روش‌های تولید برق با کمترین هزینه استفاده از پنل‌های خورشیدی است که دولت برای بهره‌برداران از آن مشوق‌هایی در نظر گرفته است. در این میان دستگاه‌های اجرایی در خط مقدم استفاده از این تکنولوژی قرار دارند. دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند 20‌درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. شهرداری‌های مناطق 4 و 9 هم پیشرو در این زمینه بوده‌اند. به گفته «علی صداقت» قائم‌مقام منطقه برق رودکی که رسیدگی به امور برق مناطق 9 و 17 شهری را برعهده دارد، ساختمان شهرداری منطقه 9 از سال گذشته پنل‌های خورشیدی را برای تأمین بخشی از برق مصرفی خود در این ساختمان نصب کرده است: «حدود 50 کیلووات ساعت برق از طریق پنل‌های خورشیدی در ساختمان شهرداری این منطقه تولید می‌شود. این مقدار تولید برق معادل 20‌درصد مصرف برق در ساختمان شهرداری است.» شهرداری منطقه 9 تنها ساختمانی نبوده که این پنل‌ها را نصب کرده است. شهرداری منطقه4 هم در این زمینه گام‌هایی برداشته و توانسته در کاهش فشار شبکه برق سراسری، کمک حال مسئولان وزارت نیرو باشد. 

به گفته شهردار منطقه، 4 مرکز و ساختمان اداری شهرداری به فن‌آوری تولید برق از پنل‌های خورشیدی مجهز شده‌اند: «ساختمان شهرداری ناحیه 2، سرای محله شمیران‌نو، مرکز فراموز و خانه محیط‌زیست، 4 مرکزی هستند که با نصب پنل‌های خورشیدی در آنها برق تولید می‌شود.»


«‌‌سیدعلیرضا حسینی» آماری هم از مقدار تولید انرژی الکتریکی با این روش می‌دهد و می‌گوید: «هر یک از ساختمان‌هایی که در آنها پنل خورشیدی نصب شده، قادرند در هر ساعت 10 کیلووات ساعت برق تولید کنند. بخشی از برق تولیدی صرف تأمین نیازهای الکتریکی ساختمان‌ها شده و بخش دیگری قابل فروش به شرکت برق است. البته با وجود رایزنی‌های شهرداری با شرکت توزیع نیروی برق، تاکنون تفاهمی برای خرید برق مازاد انجام نشده است و منتظریم شرکت برق مازاد را از شهرداری منطقه خریداری کند.»


تولید هزار‌کیلو وات ساعت برق خورشیدی در پایتخت 

تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در گوشه و کنار شهر در حال انجام است. با مشوق‌هایی که از سوی وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ارائه شده، رقابت برای استفاده از این فن‌آوری و تأمین انرژی به‌صورت خانگی هر روز بیشتر از قبل می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بخشی از برق مصرفی مشترکان با این فن‌آوری تولید می‌شود: «اکنون هزار‌کیلو وات ساعت برق با استفاده از این فن‌آوری در حال تولید است. 200 کیلووات از این تولید در منطقه 3 و در خیابان شیراز جنوبی، 70 کیلووات در تعدادی از مدارس، 370 کیلووات در نهادها و سازمان‌های مختلف مستقر در مناطق 11، 12 و 250 کیلووات ساعت برق از سوی مشترکان خانگی تولید می‌شود که نمونه بارز آن در خیابان حیدرخانی در منطقه 4 است و حدود 5 کیلووات ساعت تولید انرژی دارد.»


«حسین صبوری» ادامه می‌دهد: «علاوه بر این نهادهایی مانند شهرداری‌های برخی مناطق، مجلس شورای اسلامی، ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نیرو در منطقه 2 نسبت به نصب پنل‌ها و تولید برق از انرژی خورشیدی اقدام کرده‌اند.»

او روند نصب تجهیزات در این بخش را رو به گسترش می‌داند، اما به موانعی اشاره می‌کند که کار نصب پنل‌های خورشیدی در شهر را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است: «برای نصب پنل‌های خورشیدی بزرگ با کمبود زمین روبه‌رو هستیم، همین باعث شده به سمت نصب پنل‌های کوچک و خانگی حرکت کنیم تا برق مشترکان با استفاده از این فن‌آوری در مقیاس‌های کوچک‌تر تأمین شود.» 


خرید تضمینی برق تولیدی شهروندان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ  از مشوق‌هایی که دولت برای توسعه استفاده از پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته است، می‌گوید: «اگر شهروندی تمایل داشته باشد در واحد مسکونی خود پنل‌های خورشیدی نصب کند، دولت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با دوره بازپرداخت بلندمدت اعطا می‌کند. شهروندان می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را با نرخ تضمینی و 7 برابر قیمت به شرکت برق بفروشند. با این کار شهروندان نه تنها هزینه‌ای بابت برق مصرفی خود پرداخت نمی‌کنند، بلکه می‌توانند با فروش برق در مدت 5 سال هزینه صرف شده برای نصب پنل را جبران کنند. هزینه راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر پنل‌های خورشیدی بسیار کم است و به دلیل صرفه اقتصادی، استفاده از این فن‌آوری بسیار بالاست.» به گفته مسئولان شرکت توزیع نیروی برق، ساکنان جنوب و شرق تهران بیشترین پنل‌های خورشیدی را نصب کرده‌اند تا از مزایای این سیستم بهره‌بیشتری ببرند. 


اعداد تأمل‌برانگیز 

شاید جالب باشد بدانید که سالانه حدود 300 روز آفتابی و مطلوب برای استفاده از انرژی خورشیدی داریم که این عدد در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن به‌ترتیب 158 و 200 روز است، اما این کشورها فاصله معناداری در استفاده مطلوب و بهینه از این فن‌آوری برای تولید انرژی با کشورمان دارند. مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی در تهران چشمگیر است به طوری که سالانه در مصرف 900هزار لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود. با کاهش مقدار استفاده از انرژی‌های فسیلی حدود 2هزار و 500تن از حجم تولید گاز مونوکسیدکربن جلوگیری می‌شود. به این معنا که با کم شدن این حجم از گاز کربنیک، گویی 162هزار درخت در شهر کاشته‌ایم. همه این اعداد خیره‌کننده تنها با استفاده از هزار‌ کیلووات ساعت برق تولیدی از طریق پنل‌های خورشیدی حاصل شده است. 




بی‌نیازی بوستان نیلوفر از شبکه برق سراسری

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه 10 از فعالیت بوستان نیلوفر به عنوان بوستان دوستدار انرژی در خیابان محبوب مجاز با هدف استفاده کاربردی و علمی از فن‌آوری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی خبر می‌دهد. «امیر رشیدی» با اشاره به ضرورت فرهنگسازی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از انرژی‌های پاک می‌گوید: «ساخت نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه از نوع ردیاب خورشیدی با قدرت تولید برق به مقدار 8/4 کیلووات برای تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان بوستان نیلوفر، تأمین روشنایی با نصب 44 پایه چراغ خورشیدی و تأمین آب گرم سرویس‌های بهداشتی در این بوستان اجرا شده است. با استفاده از این فن‌آوری، این بوستان برای تأمین نیازهایش از شبکه برق سراسری بی‌نیاز شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید