• چهار شنبه 24 بهمن 1403
  • الأرْبِعَاء 13 شعبان 1446
  • 2025 Feb 12
سه شنبه 23 بهمن 1403
کد مطلب : 248465
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KO09M
+
-

پای تراموا به پایتخت باز شد

شب 22بهمن این غول 32متری برای نخستین‌بار در خیابان‌های پایتخت حرکت کرد

گزارش
پای تراموا به پایتخت باز شد

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

ای‌آرتی یا همان تراموای چرخ لاستیکی نخستین سیر آزمایشی و تست شبانه‌اش را در یک شب سرد زمستانی پشت‌سر گذاشت. شب 22بهمن این غول 32متری برای نخستین‌بار در خیابان‌های پایتخت طی سیر کرد تا معایب و مزایای ترددش در شهر تهران توسط کارشناسان و تکنیسین‌ها به‌طور میدانی و عملیاتی بررسی شود.

نخستین حرکت در پایانه
ساعت23 است و 2دستگاه تراموا در پارکینگ پایانه چهارراه تهرانپارس در شمال‌شرق تهران آماده حرکت‌ هستند، اما پیش از آن تمام موارد با وسواس و دقت خاصی توسط راهبران و تکنیسین‌های اتوبوسرانی چک می‌شود. روشن شدن چراغ‌ها نشان از آمادگی برای حرکت دارد. پس از نیم‌ساعت تراموا از پارکینگ خارج می شود و یک دور آزمایشی در محوطه باز پایانه می‌زند و کمی هم عقب و جلو می‌رود. در نهایت ساعت23:35 دقیقه با خروج از پایانه و ورود به مسیر شماره یک  اتوبوس‌های تندرو، نخستین تست از 6تست شبانه‌اش آغاز می‌شود.

دکمه‌ها و مانیتورهای متعدد
همراه تکنیسین‌ها سوار تراموا می‌شویم. علاوه بر کنجکاوی، هیجان زیادی داریم تا بعد از مدت‌ها شنیدن درباره این مد جدید حمل‌ونقلی داخلش را ببینیم و از داشته‌هایش سردربیاوریم. در کابین راهبر تراموا، دوربین، مانیتورها و دکمه‌های زیادی وجود دارد؛ فقط تعداد دکمه‌های داشبورد به 32تا می‌رسد. یک صندلی هم دیده می‌شود که برای راهبر درنظر گرفته‌ شده است. برای حرکت باید در کابین مسافران مستقر شد. چند خودروی پلیس راهور و واحد گشت اتوبوسرانی هم تراموا را همراهی می‌کنند.

کابین متفاوت
طراحی داخل واگن‌ها چشم‌نواز و مانند بدنه، داخل کابین رنگ سفید غالب است. البته سبز نئونی صندلی‌های نرم هم جلب توجه می‌کند؛ صندلی‌هایی که مانند واگن‌های مترو روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. چند مانیتور 13اینچ هم در واگن‌ها نصب شده که تصاویر مربوط به تراموا را به زبان چینی نمایش می‌دهند. تابلوی راهنمای نقشه مسیر نصب شده
بالای درها هم دیجیتال و فعلا متعلق به همان کشور است. دوربین‌هایی در داخل سقف کار گذاشته شده که تصاویر آن در کابین راهبر نمایش داده می‌شود. حرکت تراموا در مسیر بی‌آر‌تی نسبتا کند و همراه با احتیاط است. گاهی هم صدای چند بوق ممتد به گوش می‌رسد که به سیستم ایمنی تراموا و اخطار وجود هر نوع مانعی در چند متری آن مربوط می‌شود.

نگاه متعجب و کنجکاوانه مردم
حرکت تراموا در خط بی‌آرتی ادامه دارد و هنگامی که به یکی از ایستگاه‌ها می‌رسیم، واکنش مسافران جالب است. همگی موقع توقف با تعجب و کنجکاوی به تراموا نگاه می‌کنند. خودروهای عبوری هم دست کمی از آنها ندارند و متعجب از کنارمان می‌گذرند. خلوتی معابر این فرصت را در اختیار خودروسوارها قرار می‌دهد تا بایستند یا با کم کردن سرعت، یک دل سیر سرتا پای تراموا را برانداز کنند. چند نفری هم پنجره ماشین را با وجود سرما پایین می‌کشند و از تراموا عکس و فیلم می‌گیرند؛ چراکه تراموای چرخ لاستیکی از بیرون کاملا شبیه به یک قطار متروی پیشرفته است. این ترامواها که برای تست به تهران آمده‌اند از نوع 3کابین و 32متری هستند، اما درصورت
نهایی شدن، ترامواهای 4کابین و 42متری برای تهران تولید خواهند شد.

نگاه متعجب و کنجکاوانه مردم
حرکت تراموا در خط بی‌آرتی ادامه دارد و هنگامی که به یکی از ایستگاه‌ها می‌رسیم، واکنش مسافران جالب است. همگی موقع توقف با تعجب و کنجکاوی به تراموا نگاه می‌کنند. خودروهای عبوری هم دست کمی از آنها ندارند و متعجب از کنارمان می‌گذرند. خلوتی معابر این فرصت را در اختیار خودروسوارها قرار می‌دهد تا بایستند یا با کم کردن سرعت، یک دل سیر سرتا پای تراموا را برانداز کنند. چند نفری هم پنجره ماشین را با وجود سرما پایین می‌کشند و از تراموا عکس و فیلم می‌گیرند؛ چراکه تراموای چرخ لاستیکی از بیرون کاملا شبیه به یک قطار متروی پیشرفته است. این ترامواها که برای تست به تهران آمده‌اند از نوع 3کابین و 32متری هستند، اما درصورت
نهایی شدن، ترامواهای 4کابین و 42متری برای تهران تولید خواهند شد.

تراموا، یک گزینه مدرن و کم‌مصرف
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: تست شبانه تراموا به‌مدت 6شب ادامه خواهد داشت و هدف از آن ارزیابی عملکرد این وسیله حمل‌ونقل جدید در پایتخت است. این تست‌ها از حوالی ساعت 24 تا ساعاتی پس از بامداد انجام می‌شود و در 2مرحله، ابتدا بدون مسافر و سپس با شبیه‌سازی حضور مسافر اجرا خواهد شد. این مدل از تراموا به‌عنوان یک گزینه مدرن و کم‌مصرف برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران درنظر گرفته شده است. درصورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج تست، مراحل بعدی شامل دریافت مجوزهای لازم و توسعه این سیستم در خطوط مختلف شهری خواهد بود.




تراموا ظرفیت بیشتری از اتوبوس های بی‌آرتی دارد.
دوسوم مترو و دوبرابر بی‌آرتی معادل 300 مسافر جا‌به‌جا
تراموا یک‌ششم مترو هزینه می‌برد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید