![هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص میدهد](/img/newspaper_pages/1403/11-%20bahman%20jadid/23/tamshagar/12-02.jpg)
هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص میدهد
![هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص میدهد](/img/newspaper_pages/1403/11-%20bahman%20jadid/23/tamshagar/12-02.jpg)
در دنیای امروز، سرعت بالای تولید و مصرف اخبار به چالشی جدی برای رسانهها تبدیل شده است. باوجود این، پیشرفتهای فراوان در زمینه هوش مصنوعی این امکان را فراهم آورده که فرآیندهای مرتبط با مدیریت اخبار بهطور چشمگیری بهینهسازی شوند؛ از تشخیص اخبار جعلی و پیشبینی روند اخبار گرفته تا تولید محتوای خبری باکیفیت بالا، هوش مصنوعی اکنون نقش کلیدی در تغییرات عمده در صنعت رسانه ایفا میکند. اباذر کریمی، دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه تکنوفست بلژیک و حسین مستخدمین حسینی، مدیر برنامهریزی و توسعه انجمن اینترنت اشیای کشور در نشستی در مؤسسه همشهری به بحثوبررسی امکانات و چالشهای هوش مصنوعی در حوزه مدیریت خبر پرداختند. کریمی در مورد کاربرد هوش مصنوعی در رسانه میگوید: «استفاده از هوش مصنوعی در حوزه رسانه در سطح دنیا تقریبا از سال2000 آغاز شد. درحال حاضر هم اغلب رسانههای جهان که معروفترین آنها فاکسنیوز و واشنگتنپست هستند، از هوش مصنوعی استفاده زیادی میکنند و جالب آنکه از این طریق حتی میتوانند امکاناتی مانند نشاندادن حالوهوا و فضای خبر را هم در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.» او میگوید که ایران نیز متناسب با تقاضای بازار خود در زمینههای مختلف وارد این حوزه شده و در بعضی از سازمانها با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند پاسخدهی و ارائه خدمات با سرعت بیشتری انجام میشود. بهاینترتیب اتلاف وقت کمتری برای پاسخدهی به سؤالات و خدماتدهیهای تکراری خواهد شد. مستخدمین حسینی نیز در مورد موضوع تشخیص خبرهای جعلی توسط هوش مصنوعی میگوید: «در واقع هوش مصنوعی میتواند در زمان بسیار کوتاهی، دادههای گسترده و متنوع از رسانههای مختلف دنیا و همچنین شبکههای اجتماعی گوناگون و رفتار کاربران و حس آنها را آنالیز کند و نسبت به این موارد باتوجهبه سیستمهای استناد به اخبار جعلی متوجه جعل اخبار شود.»