روز هشتم
گاوراس و رزی در تهران
ناهید پیشور
هیجانانگیزترین رخداد بخش بینالملل در دهه70، حضور کوستا گاوراس و فرانچسکو رزی در فجر بود؛ 2فیلمساز بزرگ که در زمان و مکان مناسب به تهران آمدند و در نشست خبری شرکت کردند. حضور توأمان گاوراس و رزی در جشنواره برای میانسالان آن دوران تداعیکننده فستیوال جهانی تهران بود که با حضور چهرههای شاخص سینمای جهان برگزار میشد. از دیگر سینماگران شاخصی که در جشنواره هجدهم به تهران آمدند، میتوان به اینها اشاره کرد: کریشتف زانوسی، مصطفی عقاد و شوزوایچی یاما.
در میانههای دهه70، فیلمهای راهیافته به بخش مسابقه بینالملل اغلب فاقد کیفیت و جذابیت بود و برای سینمادوستان و علاقهمندان سینمای جهان، همچنان بخشهای جنبی و بخصوص بخش جشنواره جشنوارهها، تماشاییتر شد. در آیین اختتامیه جشنواره شانزدهم، عباس کیارستمی رئیس هیأت داوران بخش بینالملل، از کیفیت فیلمهای این بخش انتقاد و آرزو کرد در دورههای بعد آثار مناسبتری در جشنواره به نمایش درآید. جالب است که بدانیم در بخش مسابقه بینالملل آن دوره، کنار انبوه فیلمهای ضعیف، آثاری چون «قول»(برادران داردن)، «روز هشتم»(ژاکو وان دورمل) و «چهار نعل»(کریشتف زانوسی) حضور داشتند. جالب اینکه یک سال بعد داریوش مهرجویی، رئیس هیأت داوران بخش بینالملل از کیفیت فیلمهای پذیرفتهشده در این بخش تقدیر کرد. در این سالها بخش بینالملل که اختتامیهاش در نیمه اول جشنواره فیلم فجر برگزار میشد، تبدیل به جایی شده بود که در آن از فیلمسازان شاخص ایرانی که فیلمهایشان خیلی مورد توجه داوران مسابقه سینمای ایران قرار نداشت، دلجویی شود. مثلا در دوره هفدهم در حضور فیلمهایی چون «جنرال»(جان بورمن)، «نام من جو است»(کن لوچ) و «برادر الهی ما»(کریشتف زانوسی)، سیمرغ بهترین فیلم به «رنگ خدا»ی مجیدمجیدی و سیمرغ بهترین کارگردانی به ابراهیمحاتمیکیا برای «روبان قرمز» اهدا شد.