درستکردن کلفات فوت کوزهگری میخواهد
جاشوها و ناخداهای خلیجفارس خیالشان آسوده است اوستای گلاف موقع گرفتن درز و ترکهای لنج در آغشتهکردن پنبههای تابیده به روغن کنجد خست به خرج نمیدهد و تا یقین نکند که این فیتیلههای پنبهای چرب نم پس نمیدهند، بدنه را قیراندود نمیکند. اوستاهمام بزک و دوزککردن و جلادادن لنج را به شاگردانش نمیسپرد، هیچکس هم نمیداند در کلفاتی که او از ترکیب روغن کنجد و نارگیل درست میکند، چه سر و سرّی هست که حتی درز و شکافهای قیراندود لنج را هم مانند ترکههای چوب ساج هندی و آفریقایی براق و پرجلا میکند تا در وحشیترین لحظات دریا هم لنج به ته آب کشیده نشود. برای اوستاهمام تفاوتی نمیکند که بخواهد لنجی مسافربری بسازد که اندازهاش از 75فوت تجاوز نمیکند یا ساخت لنجی صیادی به ابعاد 50فوت را به او سفارش دهند. اوستای گلاف لنجهای باری هم ساخته است که اندازه آنها 2 و حتی 3برابر لنجهای باری معمولی 130فوتی بوده است. این روزها سفارش تعمیر لنجهای چوبی بیشتر از سفارش ساخت لنج است، اما اگر ناخدا یا صاحب سرمایهای براساس اعتقاد دیرینه مردان دریا چوب را ارجح بداند و به آبزدن با لنج چوبی را به دریا بردن لنجهای فایبرگلاس ترجیح دهد، اوستاهمام از گوشهوکنار دستمزد یک میلیاردیای که بابت چندماه کار میگیرد، کم میکند تا دیناش در زنده نگهداشتن این صنعت را به جان و مال ادا کرده باشد.