• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
دو شنبه 8 بهمن 1403
کد مطلب : 247312
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGY33
+
-

گوشی و کارت؛ جایگزین پول خرد

محمد سرابی ؛ روزنامه‌نگار

کرایه‌ تاکسی‌های شهری در گروه پرداخت‌های کوچک قرار می‌گیرد که همراه با الکترونیک‌شدن خرید‌های شهروندان، باید تغییر کند. تا یک دهه قبل، راننده تاکسی‌ها همیشه اسکناس و سکه دریافت می‌کردند اما حالا کلانشهر‌ها در حال دگرگونی هستند و بیشتر خرید‌ها با کارت یا نرم‌افزار انجام می‌شود؛ تاکسی‌ها هم باید به این تغییر بپیوندند. شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان برای پرداخت‌ غیرنقدی کرایه تاکسی‌ها راه‌حل‌ها یا الزام‌های قانونی درنظر گرفته‌اند.

انگلیس کرایه با کارتخوان

راننده‌های تاکسی در انگلیس موظف شدند که دستگاه کارتخوان داشته باشند و اگر از این کار خودداری کنند، گواهینامه تاکسیرانی آنها معلق می‌شود. این تصمیم از سوی شورا‌های برخی شهر‌ها مانند کنت گرفته شده است.برخی راننده‌ها گفته‌اند که ممکن است اتصال کارتخوان‌ها به اینترنت ضعیف باشد و تراکنش‌ها درست ثبت نشود، اما شورای شهر کنت اعلام کرد که باید با فناوری‌های جدید به‌ کار ادامه دهند. جریمه نداشتن کارتخوان 9امتیاز منفی در گواهینامه تاکسیران‌ است و اگر تعداد امتیاز‌های منفی در 2سال به 12 برسد، راننده به کمیته ناظر احضار می‌شود. لندن اجبار بیشتری برای تاکسی‌ها اعمال کرده است. در این شهر مسافران می‌توانند نام حساب مقصد دریافت پول را هم با استفاده از دستگاه استعلام کنند؛ موضوعی که در پایتخت انگلیس مطرح شد، مالیاتی است که بر تراکنش‌ها به‌صورت کلی اعمال می‌شود و مقداری از درآمد تاکسی را حذف می‌کند.

دستگاه آنتن نمی‌دهد
وقتی شورای شهر تونبریج‌ولز به راننده‌ها ابلاغ کرد که همه باید کارتخوان داشته باشند، رئیس انجمن رانندگان شهر گفت که همین الان هم بعضی راننده‌ها کارتخوان دارند اما پستی و بلندی‌های شهر باعث شده که اتصال اینترنت در بعضی نقاط قطع شود. نکته دیگر این است که برخی مسافران بقیه پول خرد را پس نمی‌گیرند و آن را به راننده انعام می‌دهند، درحالی‌که روش پرداخت کارتی این انعام‌ها را از بین می‌برد. شوراهای شهرهای کانتربری و بریستول هم داشتن دستگاه کارتخوان را الزامی کرده‌اند. البته پرداخت نقدی همچنان معتبر است.در انگلیس ایده «جامعه بدون پول نقد» مطرح شده است، اما اسکناس همچنان طرفدارانی دارد.

چین
پرداخت کرایه با نرم‌افزار

در چند سال گذشته شکایت‌ها از اختلاف مسافر و راننده‌های شهر هنگ‌کنگ آنقدر زیاد شد که شهرداری تصمیم گرفت مشکل را از طریق فناوری‌های نوین حل کند. مشکل ترافیک این شهر و قیمت‌های رسمی و غیررسمی کرایه تاکسی، قدیمی است اما ممکن است با روش‌های جدید بتوان آن را مدیریت کرد. اکنون تاکسی‌ها ملزم هستند که هم پرداخت الکترونیک کرایه را بپذیرند، هم خودرو را به مکان‌یاب جی‌پی‌اس متصل کنند و هم درون خودرو دوربین نصب کنند. در مرحله اول 100تاکسی طرح را اجرا کردند اما سیاستگذاران منتظر اجرای داوطلبانه نشدند. در سال2025 این طرح وارد فاز اجرا خواهد شد و امتیاز‌های مثبت و منفی گواهینامه هم به آن مرتبط می‌شود. هزینه نصب دستگاه‌های جدید هم بر عهده مالکان تاکسی‌ها‌ست. حدود 18هزار مجوز تاکسی در هنگ‌کنگ وجود دارد که بهره‌برداران از آنها باید کرایه‌ خود را از طریق پرداخت‌های الکترونیک با نرم‌افزار‌های گوشی تلفن همراه دریافت کنند اما نزدیک 30درصد بهره‌برداران همچنان از مسافران پول نقد می‌گیرند.

پول خارجی
یک چالش دیگر در این زمینه، مسافرانی هستند که به هنگ‌کنگ می‌آیند. این مسافران ممکن است از سرزمین اصلی چین یا از کشور‌های دیگر باشند که واحد‌ها و سامانه‌های پولی متفاوتی دارند. برخی شرکت‌های خدمات مالی نرم‌افزار‌هایی برای چنین پرداخت‌هایی ساخته‌اند. برخی نرم‌افزار‌های محلی هم پرداخت‌های الکترونیک در دیگر کسب‌وکار‌های شهر مانند رستوران‌‌ها را پوشش می‌دهند و می‌خواهند خدمات خود را به تاکسی‌ها هم گسترش دهند. برخی از مسیر‌های درون‌شهری در هنگ‌کنگ مانند تونل‌ها، عوارض خاص خود را دارند که به کرایه‌ها افزوده می‌شود. از طرف دیگر یارانه‌هایی برای نوسازی تاکسی‌ هم از سوی شهرداری پرداخت می‌شود. همه اینها بر درآمد‌های تاکسیران‌ها تأثیر می‌‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید