ایدههای نو برای آسمان آبی
ایدههای نخبگان شهری در حوزه هوای پاک به طرحهای اجرایی تبدیل میشود
فرخنده رفائی-روزنامهنگار
بیش از 7سال از تصویب قانون هوای پاک میگذرد اما همچنان تهران و بسیاری دیگر از کلانشهرهای کشور با معضل آلودگی هوا دست به گریبانند. شهرداری تهران بهعنوان یکی از دستگاههای دارای مسئولیت در قانون هوای پاک، اقدامات چشمگیری در سالهای اخیر انجام داده که توسعه ناوگان حملونقل عمومی و افزایش سرانه فضای سبز از مهمترین آنهاست. در گامی جدید، این نهاد از نخبگان و استادان دانشگاهها خواست ایدههای عملی خود در زمینه تحقق هوای پاک را بهمنظور تدوین طرح های عملی ارائه دهند. در همایشی با عنوان «هوای پاک از ایده تا عمل با نخبگان شهری» که با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد، صاحبان ایدههای برتر این حوزه تجلیل شدند و مدیران شهری نظرات خود در حوزه محیطزیست و هوای پاک را بیان کردند.
همراهی نخبگان با ارائه ایده برای حل مشکلات شهری
داوود گودرزی،معاون خدمات شهری و محیطزیست شهردار تهران:
در حوزه آلودگی هوا سالها بحث شده اما اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده و این نشان از جدینگرفتن مشکلات دارد. جریان مدیریتی و جریان نخبگی باید معضلات کشور را جدی بگیرند و بحث کنند تا مسائل بهدرستی حل و فصل شود. در زمینه تحقق هوای پاک در دوره کنونی، کارهای زیادی بهویژه در حوزه توسعه فضایسبز انجام شده و سرانه فضایسبز تهران از سرانه تعیینشده در قانون جلوتر رفته اما من از اقداماتی که انجامشده راضی نیستم و این فعالیتها باید سرعت بگیرد.
مطالبهگری در زمینه هوای پاک
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیطزیست شورای شهر تهران: سالها از تصویب قانون هوای پاک میگذرد اما عزمی برای اجرای این قانون در دستگاههای مسئول دیده نمیشود. شهرداری تهران در قانون هوای پاک، دستگاه دهم یا یازدهم است اما در دوره کنونی اقدامات خوبی در زمینه توسعه حملونقل عمومی و برقیسازی توسط شهرداری انجام شده، خصوصا واردات اتوبوس برقی که با استفاده از ظرفیت تجاری با چین در دوره آقای زاکانی محقق شد. با این حال نقش وزارتخانههای نفت، صمت، نیرو و... در زمینه هوای پاک مهمتر است و باید در زمینه هوای پاک از آنها مطالبهگری کرد. این وزارتخانهها به وظایفشان در این حوزه عمل نمیکنند. نهایتا وزیر اعلام میکند که بودجه گذاشته نشده درحالیکه وزیر باید برای تخصیص بودجه تلاش میکرد.
نسبت اسقاط خودرو به تولید کم است
علی شمسیپور، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران: در قانون هوای پاک برای شهرداریها موضوعهایی چون تردد وسایل نقلیه و سامانههای حملونقل شهری، حملونقل عمومی، پسماندهای خاص و بحث سوزاندن پسماند، افزایش سرانه فضایسبز به 15مترمربع و حریم سبز بزرگراهها و کمربند سبز شهرها، دیده شده که در همه این موارد عملکرد شهرداری تهران مطلوب بوده اما دیگر دستگاههای مسئول به وظایف خود عمل نمیکنند و همهچیز هم دست شهرداری نیست. بهعنوان مثال 50درصد هزینه ناوگان عمومی با وزارت کشور است که باید همکاری کند. همچنین نسبت اسقاط خودرو به تولید، اصلا وضعیت مطلوبی ندارد که این یکی از عوامل بسیار مهم تأثیرگذار بر آلودگی هوای تهران است.
استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر
محمدصابر باغخانیپور، مدیرکل محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران: شهرداری تهران مسیر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و برقیسازی ناوگان شهری را برای کاهش آلودگی هوا انتخاب کرده و آن را با جدیت دنبال میکند. با قاطعیت میگویم که شهرداری تهران جلودار اجرای قانون هوای پاک است. شهرداری تهران ۶۰۰آبگرمکن خورشیدی، قریب به ۹۰۰ ایستگاه اتوبوس با پنل خورشیدی و حدودا ۳ هزار پایه روشنایی سولار و چراغ راهنمایی سولار در پایتخت دارد و میزان استفاده شهرداری تهران از انرژی خورشیدی در سال آینده از 3هزار مگاوات ساعت امروز، به 03هزار مگاوات ساعت میرسد.