• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2467
+
-

محدودیت‌های استفاده از بیمه اعتیاد

محدودیت‌های استفاده از بیمه اعتیاد

پرویز افشار، معاون ستاد مبارزه با مواد‌مخدر:

معتادان در صورت مراجعه به مراکز درمان اعتیاد سرپایی 70درصد از هزینه‌هایشان در قالب بیمه پرداخت و آنها تنها ملزم به پرداخت 30درصد از فرانشیز درمان اعتیادشان هستند.

تعداد مراکز درمان دولتی در کشور محدود است. هم‌اکنون در کشور 7000مرکز درمان سرپایی اعتیاد وجود دارد که تنها 300مورد از این تعداد دولتی هستند

. این درحالی است که براساس قانون، حداقل 10درصد از مراکز خصوصی نیز ملزم به انعقاد قرارداد برای اجرای بیمه درمان اعتیاد هستند تا اطمینان حاصل شود که مکانیزم بیمه‌ای کمک‌کننده خواهد بود. تمام مراکز دولتی برای بیمه اعتیاد قرارداد منعقد نکرده‌اند.

فرد بیمار همان بار اول بیمه می‌شود اما محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال در درمان‌های نگهدارنده مانند متادون، بوپرنورفین یا شربت تریاک می‌تواند یک سال تحت درمان باشد. همچنین در مورد سم‌زدایی می‌تواند یک یا دو بار در طول سال تحت درمان باشد.

به‌خاطر مکانیسم‌های تنبیهی اینجور نیست که افراد مدام از بیمه اعتیاد استفاده کنند و چندین‌بار درمان شوند و دوباره برای مصرف بروند. مسئولیت بخشی از این لغزش با خود بیمار است و بخشی از آن با نظام حمایت‌های اجتماعی؛ که ما در این زمینه مشکلاتی در زمینه شغل، حرفه و حمایت‌های خانوادگی از معتادان داریم. (ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید