• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24594
+
-

آب رفته به جوی باز می‌گردد

تصفیه تکمیلی پساب یزد جزو اولین پروژه‌هایی است که به منظور تغذیه مصنوعی در کشور اجرا می‌شود

گزارش
آب رفته به جوی باز می‌گردد

سارا گلابگیریان| یزد - خبرنگار:

دریاچه پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد با انتقادات بسیاری درباره ایجاد آلودگی و تولید پشه‌ مواجه است، اما باید قبول کرد که این دریاچه زیبایی خاصی به کویر بخشیده و فرصتی برای کوچ پرندگان نیز به وجود آورده است. دیری نخواهد گذشت که این دریاچه با اجرای واحد تصفیه تکمیلی از سوی موسسه کوثر خشک شود و جای آن را کویری خشک بگیرد. زیبایی‌ این دریاچه در کویر یزد باعث شده است تا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود اما عمر این جذابیت طولانی نخواهد بود.
پساب تصفیه‌خانه کنونی فاضلاب یزد در زمان بهره‌برداری به تعدادی از متقاضیان واگذار شده، اما هنوز برای انتقال آن اقدامی صورت نگرفته است. مسئولان ضمن اخطار به متقاضیان پساب، با توجه به قراردادهایی که از قبل منعقد شده است درصدد بهره‌برداری بهتری از آن هستند.
خبرهای خوبی برای بهره‌برداری مناسب از پساب تصفیه‌خانه به گوش می‌رسد. قرار است این پساب بعد از تصفیه تکمیلی، برای تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی منطقه «چرخاب» که اصلی‌ترین منطقه تامین آب آشامیدنی یزدی‌هاست به کار گرفته شود و این اولین تجربه برای تغذیه مصنوعی سفره‌ها در کشور خواهد بود.


ساخت تصفیه‌خانه تکمیلی 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار می‌گوید: قرار بود این آب تصفیه و به عده‌ای نیز واگذار شود، اما هنوز خطوط انتقال آن اجرا نشده است و به راحتی می‌توان سهمیه را باطل کرد.
«محسن صادقیان» ادامه می‌دهد: قرار بود تصفیه‌خانه تکمیلی را موسسه کوثر اجرا کند که بخش زیادی از آن اجرا شده اما به دلیل عدم تامین مالی ناتمام مانده است که اگر این تصفیه دوم انجام شود آب در حد آشامیدن تصفیه می‌شود. 
وی می‌افزاید: کاری که قرار است انجام شود و شاید جزو اولین‌ها در کشور باشد این است که پساب تصفیه‌شده طی عملیات بازچرخانی به بالای سفره‌های «چرخاب» وارد و تزریق مصنوعی انجام شود تا به سفره‌های زیرزمینی بازگردد و به آب آشامیدنی تبدیل شود. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار می‌گوید: اکنون نیز دریاچه‌ای به وسعت 200 هکتار ایجاد شده و محیط زیست مدافع آن است و معتقد است در بهبود شرایط اقلیمی ‌یزد موثر است. وی درباره مشکلاتی که راجع به پساب فعلی مطرح می‌شود، اظهار می‌کند: بعضی احتمال می‌دهند که این دریاچه تولید پشه و ایجاد مزاحمت می کند، اما تاکنون موردی مشاهده نشده است.صادقیان می‌گوید: یک تیم از بخشداری یزد با حضور نمایندگان محیط زیست، بهداشت، شهرداری، شورای شهر و بخشداری انتخاب شدند تا از مناطق زارچ و اشکذر بازدید و منابع آلایندگی را شناسایی کنند. 
وی تاکید می‌کند: تصفیه‌خانه به طور مرتب سمپاشی می‌شود. اکنون نیز تله‌گذاری انجام شده و مورد خاصی مشاهده نشده است.


ضرورت مدیریت پساب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز درباره مدیریت پساب شهر و بهره‌برداری از آن می‌گوید: پساب حاصل از تصفیه فاضلاب یزد باید مصرف شود. بخشی از این پساب به موسسه کوثر و بخشی نیز به منابع طبیعی واگذار شده است. مصارف این بهره‌برداران فصلی است و حتی زمانی که سهمیه خود را منتقل کنند، باز هم در فصولی که پساب را لازم ندارند، مشکل پساب خواهیم داشت.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» با اشاره به اینکه در سال‌های  ‌اخیر در منطقه «چرخاب» سطح آب‌های زیرزمینی پایین آمده است، می‌افزاید: به این نتیجه رسیده‌ایم که تصفیه تکمیلی پساب را انجام دهیم و مرحله دوم تصفیه انجام شود تا ریسکی برای آلوده شدن آبخوان وجود نداشته باشد و سپس تغذیه مصنوعی در داخل زمین برای کاهش یا توقف سرعت افت سطح آب‌های زیرزمینی انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: برآوردها نشان ‌می‌دهد با این روش ‌می‌توان سالانه 30سانتی‌متر از افت سطح زیرزمینی را جبران کرد.
جوادیان‌زاده می‌گو‌ید: مطالعات تغذیه مصنوعی که به این روش در حال انجام است، جزو اولین پروژه‌هایی ‌است که برای بازچرخانی پساب به منظور تغذیه مصنوعی در کشور اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان درباره ساخت تصفیه‌خانه تکمیلی می‌گوید: تصفیه‌خانه تکمیلی قبلا از سوی موسسه کوثر ساخته شده است و اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اقدامات محدودی آماده بهره‌برداری است.
وی درباره سرانجام پساب واگذارشده و پسابی که قرار است برای تصفیه تکمیلی استفاده شود، می‌افزاید: تخصیص پساب‌هایی که منجر به عقد قرارداد نشد، باطل می‌شود و آنهایی که منجر به انعاد قرارداد شده است همچنان پارجاست. اما تذکر داده شد که سهمیه انتقال داده شود تا انباشت و آلودگی به وجود نیاید.
وی تاکید می‌کند: در صورت تصفیه تکمیلی دیگر دریاچه‌ای باقی نخواهد ماند. بخشی از پساب که تخصیص یافته منتقل ‌می‌شود و از آنچه باقی ‌می‌ماند برای تصفیه تکمیلی استفاده خواهد شد.


تولید 22 هزار مترمکعب پساب در شبانه‌روز  

مدیر بهره‌برداری فاضلاب یزد می‌گوید: طی بازدیدهای انجام‌شده از تصفیه‌خانه و دریاچه پساب و انجام تله‌گذاری از سوی مرکز بهداشت شهرستان، پشه‌ای که در این منطقه شناسایی شده است، بیماری‌زا نیست و  فقط گزیدگی دارد.«وحید غلمان» می‌افزاید: حدود 22 هزار مترمکعب پساب در شبانه‌روز تولید می‌شود، اما با اجرای تصفیه‌خانه تکمیلی، این پساب با کیفیتی بالاتر برای آبیاری فضای سبز و سایر مصارف تصفیه خواهد شد.غلمان اظهار می‌کند: تجهیزات مختلفی برای بررسی وضعیت آلایندگی تصفیه‌خانه و دریاچه از جمله ماشین‌آلات سبک و سنگین، قایق برای سمپاشی در تالاب و تصفیه‌خانه وجود دارد و دستگاه‌های ‌ مسئول می‌توانند با این تجهیزات، وضعیت آلایندگی را بررسی کنند.وی می‌افزاید: این تصفیه‌خانه به روش «لجن فعال» از سال 91 وارد بهره‌برداری شد و این شیوه یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در ‌ تصفیه خانه‌های  فاضلاب است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید