• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24586
+
-

اهواز اتوبوس کم دارد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر: ناوگان اتوبوسرانی اهواز با کمبود ۸۰۰ اتوبوس مواجه است

در شهر
اهواز اتوبوس کم دارد

رسول عوده‌زاده|  اهواز- خبرنگار :

برای کلانشهر اهواز که ترافیک زیادی دارد و به جز 2 ماه، باقی ماه‌های سال داغ و خرماپزان است، حمل‌ونقل عمومی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اما با وجود افزایش گرما در تابستان و درخواست‌های شهروندان برای بهبود سطح کیفی سرویس‌دهی اتوبوس‌ها، حمل‌و‌نقل عمومی در اهواز همچنان می‌لنگد. 
اتوبوس کم است، دیر به دیر و با تأخیر از راه می‌رسد، تعداد بسیار زیادی از اتوبوس‌ها فرسوده و خالی از امکانات هستند، خیلی از آن‌ها سیستم خنک‌کننده ندارند که مهم‌ترین و ضروری‌ترین امکانات برای شهری مثل اهواز است که گاه گرم‌ترین شهر ایران معرفی می‌شود. همین موجب می‌شود بسیاری از شهروندان همیشه از خودروهای شخصی استفاده کنند تا حداقل از گرمای بالای 50 درجه در امان باشند. موضوعی که هم به ترافیک شهر دامن می‌زند و هم مدیریت مدیران شهری را زیر سؤال می‌برد. 

در حالی که کیفیت و امکانات اتوبوس‌های اهواز بسیار نامطلوب است، نرخ کرایه اتوبوس هفته گذشته 5/13 درصد افزایش یافت و همین بر نارضایتی شهروندان افزوده است. آن‌ها می‌گویند وقتی امکاناتی در کار نیست، افزایش کرایه اجحاف در حق شهروندان است. 
از سوی دیگر مسئولان شهری برای نوسازی اتوبوس‌ها و تجهیز کردن آن‌ها کمبود اعتبار و نبود نقدینگی را مطرح می‌کنند ومی‌گویند اتوبوسرانی خیلی اوقات مجبور می‌شود اتوبوس‌های فرسوده موجود را نوسازی و دوباره وارد چرخه فعالیت شهری کند؛ چراکه برای خرید اتوبوس‌های جدید پول ندارد. 
در حال حاضر فقط 170 دستگاه اتوبوس در اهواز فعال است، اما نیاز این کلانشهر چیزی فراتر از این عدد و رقم است. حداقل 800 دستگاه اتوبوس باید باشد تا نیاز جمعیت فعلی شهر تا حدی برطرف شود. 


خرید 26 اتوبوس

یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ دستگاه اتوبوس به خطوط خدمات‌رسان به مردم تزریق شده است، می‌گوید: به دنبال خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر در طول امسال هستیم. این تعداد تا مهر امسال به 220 دستگاه می‌رسد. 
 «ناصر موسوی‌نژاد» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: ناوگان اتوبوسرانی اهواز فرسوده است و وضعیت ناخوشایندی دارد که بیشتر زیرساخت‌های آن قابل‌استفاده نیست، اما با عزم اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و ارتباط تنگاتنگ با استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس امید است از این وضعیت نامطلوب خارج بشویم و بتوانیم به مرحله رضایت‌بخش و در شأن مردم اهواز برسیم. 
موسوی‌نژاد می‌گوید: تاکنون 52 دستگاه اتوبوس از نوع اسکانیا با اعتبار هر دستگاه 6 میلیارد ریال و 9 دستگاه مینی‌بوس از نوع ایسوزو به قیمت هر دستگاه یک میلیارد و 650 میلیون ریال خریداری شده است. 
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز به اقداماتی که برای توسعه خدمات حمل‌و‌نقل عمومی شهر باید انجام شود هم اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلاح هندسی معابر ترافیک‌خیز، خرید اتوبوس‌های نو و کاهش زمان مبدأ و مقصد مسافران از جمله این موارد است. 


کمبود ۸۰۰ اتوبوس 

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر اهواز نیز به همشهری می‌گوید: ناوگان اتوبوسرانی اهواز با کمبود ۸۰۰ اتوبوس مواجه است، اما در حال حاضر فقط ۱۷۰ اتوبوس در این کلانشهر فعال هستند. 
 «رحیم کعب‌عمیر» می‌افزاید: از سال 1390 تاکنون هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل اهواز وارد نشده است. 
کعب‌عمیر می‌گوید: باید بپذیریم که بخش دولتی در نگهداری اتوبوس‌ها موفق نیست؛ در دوران فعالیت این شورا ۵۲ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و اعلام کردیم مورد استفاده بخش خصوصی قرار گیرد؛ تا پایان سال جاری هم ۵۰ اتوبوس دیگر خریده خواهد شد. 


تسهیلات برای متقاضیان خرید اتوبوس

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر اهواز با بیان این که قیمت هر اتوبوس ۵۵۰ میلیون تومان است که 5/82 درصد این پول به متقاضیان تخفیف داده شده، می‌گوید: شورای اسلامی شهر پذیرفته که ۵۰ درصد از 5/17 درصد باقی‌مانده به صورت پیش‌پرداخت از رانندگان دریافت شود و بقیه در ۸ سال قسط‌بندی شود اما باز هم با عدم استقبال متقاضی مواجه بوده‌ایم. 
کعب‌عمیر اضافه می‌کند: اخیراً تصمیم گرفته شده با توجه به درآمد هر خط رفت و برگشت اتوبوس‌ها در اهواز، بسته‌های حمایتی برای متقاضیان خرید اتوبوس در نظر گرفته شود که این تصمیم برای تصویب در شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
وی اظهار می‌کند: با توجه به این که تمامی اتوبوس‌های اهواز وارد بخش هسته‌ای شهر می‌شوند، برای جلوگیری از تشدید ترافیک، راه‌اندازی ایستگاه‌های پیرامونی در میدان شهید بندر، میدان شهید چمران و میدان جمهوری برنامه‌ریزی شده است تا پس از ورود اتوبوس‌ها به این ایستگاه‌ها، مسافران از طریق اتوبوس‌های خاص به سمت هسته مرکزی منتقل شوند. این کار از ترافیک هسته مرکزی شهر می‌کاهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید