• شنبه 22 دی 1403
  • السَّبْت 11 رجب 1446
  • 2025 Jan 11
شنبه 22 دی 1403
کد مطلب : 245858
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmrVO
+
-

اقبال صنعت مد اروپا به حجاب

رویداد
اقبال صنعت مد اروپا به حجاب

علاقه عمومی به لباس‌های پوشیده در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و حجاب جایگاه خود را در صنعت مد جهانی به‎ویژه اروپا پیدا کرده است؛ از طراحی پوشش اسلامی شرکت ورزشی نایک برای ورزشکاران زن مسلمان گرفته تا طرح‌های برند معروف تامی هیلفیگر از پوشاک اسلامی، روزانه تعداد بیشتری از طراحان و برندهای مد وارد صنعت «مد پوشیده» می‎شوند.

اقبال به حجاب در اروپا از کجا شروع شد؟
«مد پوشیده» درواقع پوششی است که به جای برجسته کردن شکل بدن زنانه، آن را می‌پوشاند؛ خواه به دلایل اعتقادی یا ترجیح شخصی.
شلینا جنا محمد، معاون بخش برندینگ اسلامی آژانس تبلیغاتی خلاق Ogilvy، درباره اقبال روزافزون به حجاب در صنعت مد می‌گوید: «صنعت مد پوشیده در ابتدا یک حرکت مردمی بود که از طرف نسل رو به رشد زنان جوان مسلمان ازجمله در انگلیس آغاز شد؛ کسانی که می‌خواستند با پوشش‎شان هویت اسلامی خود را ابراز کنند، اما اغلب در بازار پوشاک لباس درخوری برای پوشیدن پیدا نمی‌کردند و سرخورده می‌شدند.»‌

ورود به بازاری که چندان جدید نیست
در گذشته، زنان مسلمان ساکن در کشورهای اروپایی 2گزینه اصلی در زمینه پوشاک داشتند: یا باید به فروشگاه‌های کوچک محلی مراجعه می‌کردند که پوشاک اسلامی را با واسطه وارد می‌کردند یا باید به خیاط‌های محلی سفارش دوخت لباس می‌دادند.
از اواسط دهه ۲۰۰۰ زمانی که اصطلاح «مد پوشیده»‌ رایج شد شرایط به‌تدریج بهتر شد و طراحان با توجه به افزایش تقاضا، گزینه‌های مدرن‌تر و شیک‌تری را ارائه کردند.

رشد 500درصدی تقاضا
تارنمای پینترست انگلیس (Pinterest UK) در سال 2023میلادی گزارش داده که جست‌وجوی کاربران برای مدل‌ لباس‌های پوشیده از سال ۲۰۱۹ میلادی در اروپا تاکنون ۵۰۰درصد افزایش داشته است. دلایل اصلی این اقبال روزافزون، ترکیبی از عوامل اجتماعی و اقتصادی بوده است.

ارزش جهانی صنعت مد حجاب
سال 2018    283میلیارد دلار
سال 2019    402میلیارد دلار

 

این خبر را به اشتراک بگذارید