سرنوشت قرارداد چین در دست دولت
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، اقدامات و چالشهای حملونقل عمومی پایتخت را توضیح میدهد
زینب زینالزاده-روزنامهنگار
در 3سال اخیر با حمایتهای شورای شهر تهران بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری به حوزه حملونقل عمومی اختصاص داده شد تا مدیریت شهری بتواند بخشی از عقبماندگی 10ساله این حوزه را جبران کند. انعقاد قرارداد با شرکتهای داخلی و خارجی برای تامین اتوبوس، تاکسی و واگن اقداماتی هستند که شهرداری تهران طی 40ماه انجام داده؛ اما بدعهدی شرکتهای داخلی از یک سو و عملنکردن دولت به تعهداتش در قراردادهای خارجی از سوی دیگر، چالشهایی را ایجاد کردهاست. سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل پارلمان شهری در نشست خبری خود گفت که طرف چینی اعلام کرده به تعهداتش عمل نمیکند و شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند. در ادامه بخشهایی از صحبتهای مطرح شده در نشست مطبوعاتی سید جعفر تشکری هاشمی را میخوانید و در بخش «پیشینه ماجرا» هم سابقه موضوع توسط خبرنگار همشهری به آن افزوده شده است.
فعالبودن 2هزار دستگاه اتوبوس
براساس مطالعات سال ۹۶، تا سال آینده باید ۱۱هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران وجود داشته باشد. اکنون 2هزار دستگاه اتوبوس فعال داریم و تامین 9هزار دستگاه اتوبوس در این مدت کوتاه بهنظر بعید است.
پیشینه ماجرا
فعالبودن 3123 دستگاه اتوبوس
درحال حاضر تعداد اتوبوسهای فعال شهر تهران 3123 دستگاه است. براساس قرارداد چین 2500 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور خواهد شد که 400 دستگاه آن تا پایان سال وارد کشور میشود. همچنین قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس هم با شرکتهای داخلی منعقد شده است که با تحویل این اتوبوسها، شهر تهران در پایان سال آینده 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس خواهد داشت. حداقل نیاز شهر تهران به اتوبوس 7 هزار دستگاه اعلام شده است.
ورود 10دستگاه اتوبوس چینی
قرارداد خرید ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس با طرف چینی منعقد شده که 10دستگاه تحویل شده و به تهران رسیده و 100دستگاه اتوبوس هم وارد گمرک بندرعباس شده است. قرارداد 200دستگاه اتوبوس 18متری هم منعقد شده که بهار سال آینده وارد میشوند.
پیشینه ماجرا
ورود 139 دستگاه اتوبوس به تهران
از محل قرارداد چین تاکنون 139 دستگاه اتوبوس به تهران رسیده و این تعداد تا بهار سال آینده به 500 دستگاه خواهد رسید و باقی مانده آن هم سال آینده به تهران میرسد.
موفقیت نسبی در قرارداد چین
تاکنون از قراردادهای چین، تامین 110دستگاه اتوبوس به نتیجه رسیده و احتمالا تا 500دستگاه هم محقق میشود. 1300دستگاه تاکسی هم به گمرک رسیده و ترخیص شدهاست. تسهیلاتی مانند وام و کمکهای بلاعوض برای رانندگان پیشبینی شدهاست.
پیشینه ماجرا
قرارداد چین پشتوانه یوزانس دارد
قرارداد با چین مهم است به واسطه اینکه پشتوانه یوزانس دارد و با یک تاخیر سه ساله ۸۰ درصد پول آن با یک سود 4/9 درصد پرداخت شده است. دستهایی در کار است که میخواهند نگذارند مشکل ترافیک تهران و مشکل آلودگی هوا حل شود. قرارداد چین شفاف است و هیچ ابهامی ندارد.
اجرای HOV در هالهای از ابهام
بهنظر میرسد طرح ایجاد مسیر HOV در بزرگراه همت تا اجرا فاصله زیادی دارد و این طرح در هالهای از ابهام است؛ چراکه مقدمات زیادی لازم دارد و بهتر است برای اتوبوسها خط ویژه داشته باشیم و ایجاد خط ویژه برای خودرو اولویت ندارد.
پیشینه ماجرا
HOV مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد
طرح HOV مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران را دارد . خط ویژه HOV در بزرگراههمت به شکل فیزیکی جداسازی اتفاق نمیافتد، بلکه از طریق علائم هشداردهنده، به مردم اطلاع داده میشود.
نیاز تراموا به زیرساخت عمرانی و تأمین برق
طبق اعلام شهرداری، 2رام تراموا به گمرک ایران رسیده؛ اما تراموا نیاز به زیرساخت عمرانی و تامین برق دارد که در تهران فراهم نیست. اصل مربوط به موضوع تراموا نادیدهگرفتن مصوبه شوراست؛ چه این تراموا در شهر حرکت کند، چه نکند.
پیشینه ماجرا
تراموای چرخ لاستیکی نیازی به ریلگذاری ندارد
تراموای چرخ لاستیکی یا همان ال آرتی نیازی به مسیر ویژه و ریل گذاری ندارد. تراموای چرخ لاستیکی با هربار شارژ 40 کیلومتر پیمایش دارد و زمان لازم برای شارژ مجدد آن حدود 10 دقیقه است.
نامه به سران قوا
سال گذشته نامهای با امضای همه اعضا به سران قوا ارسال کردیم و خواستار کمک دولت برای جایگزینی خودروهای فرسوده و توسعه حمل ونقل عمومی شدیم؛ اما هنوز هیچ اتفاق چشمگیری رخ ندادهاست و مدیران در این حوزه باید اقدام کنند.
عملیاتینشدن وعدهها
در قراردادهای چین شهرداری تهران تنها 5/9درصد از ۱۵درصد مبلغ پیشپرداخت را پرداخت کرده و هنوز ۵درصد داده نشدهاست. دولت هم سهم خود را از این قرارداد پرداخت نکرده و وعدهها هنوز عملیاتی نشدهاند.
عدمتعهد طرف چینی
شنیدهها حاکی از آن است که طرف چینی در حال نازکردن است و گفته که به تعهدات خود در تامین ناوگان حملونقل عمل نمیکند. شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند و با توجه به این وضعیت بعید است 2رام قطار، بهمنماه وارد تهران و رونمایی شوند.
ایجاد مسیر سبز در خیابان جمهوری
قطعا از برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی حمایت میکنیم؛ البته برقیسازی باید منطبق با امکانات و ظرفیتهای موجود باشد. خیابان جمهوری و سایر خیابانهای پرمسافر میتوانند بهعنوان مسیر سبز تردد ناوگان برقی انتخاب شوند.
سرعت انتصابات در شهرداری
در انتصابات شهرداری تهران شرط احراز رعایت نشده و افرادی بهصورت بداهه وارد سیستم میشوند. در این ماههای پایانی به جای تلفکردن وقت خود باید به سمت حل مشکلات مردم برویم.
اتصال پایانه شرق به خط2 مترو
توسعه خط2 مترو با هدف اتصال به پایانه شرق در حال انجام است. ایستگاه پایانی این خط با پایانه شرق 3کیلومتر فاصله دارد و تا یکسالونیم دیگر میتواند به پایان برسد. درحال حاضر علاوه بر ونهایی که خدمات رایگان به مسافران میدهند، اتوبوس هم پیشبینی شدهاست.