• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24529
+
-

همکاری آلمان و شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران

پروفسور مارتین واس، استاد دانشگاه برلین: 3 پروژه در حوزه مدیریت بحران در ایران اجرا می‌شود

مدیریت بحران
همکاری آلمان و شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران

جمهوری اسلامی ایران و آلمان در حوزه مدیریت بحران سوانح و حوادث در قالب اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی همکاری خواهند کرد.
به گزارش همشهری، یک هیأت علمی از مراکز دانشگاهی و اجرایی آلمان به تهران سفر کرده است تا زمینه اجرای 3طرح تحقیقاتی- پژوهشی در حوزه مدیریت حوادث و سوانح را با همکاری شهرداری تهران و سایر نهادهای فعال در این حوزه بررسی کند. این هیأت از پژوهشگران دانشگاه‌های آلمانی دارای تجربه جهانی در اجرای طرح‌های پژوهشی با رویکرد خدمات علمی عام‌المنفعه هستند و قرار است طرح «جامع مدیریت مخاطرات و جلب مشارکت داوطلبان در حوادث و سوانح» را با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران تهیه کنند.

این هیأت در طول روزهای گذشته از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، ستاد مدیریت بحران منطقه 6، مرکز اورژانس کشور و دانشگاه علوم بهزیستی بازدید و با روسای سازمان‌های مدیریت بحران کشور و نیز مدیریت بحران تهران و جمعی از شهروندان عضو گروه‌های داوطلب امدادگر ملاقات و گفت‌وگو داشته‌اند.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در دیدار با اعضای این هیأت ضمن تشریح موقعیت لرزه‌خیزی پایتخت و سایر حوادث انسان‌ساز محتمل گفت: در کنار خطر زلزله در سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شاهد پدیده خشکسالی و فرونشست نیز بوده‌ایم. ضمن آنکه سیل و رانش زمین هم مخاطره‌ای جدی برای شهر به شمار می‌آید.

او گفت: تهران به لحاظ مخاطره زمین‌لرزه در رتبه ششمین شهر پر مخاطره جهان قرار دارد؛ از همین رو طی سال‌های گذشته مطالعات قابل‌توجهی با بهره‌گیری از تجربیات جهانی انجام شده و طرح‌های زیربنایی برای کاهش خطرپذیری به اجرا در آمده است که این روند ادامه دارد و باید دست‌کم تا تحقق 90درصد کاهش خطرپذیری ادامه یابد.

صادقی تأکید کرد: به مرحله اجرا رساندن طرح‌های تحقیقاتی از اهمیت زیادی برخوردار است و اجرای طرح‌های تاب‌آوری و کاهش مخاطرات، نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی بخش‌های مدیریت شهری است.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان اینکه بهره‌گیری از دانش روز و تجربیات جهانی در دستور کار قرار دارد، گفت: دولت از مجموعه طرح‌ها و برنامه‌هایی که منجر به کاهش مخاطرات و تاب‌آوری مراکز جمعیتی به‌ویژه کلانشهرها شود، استقبال می‌کند و حامی بهره‌گیری از تجربیات جهانی در قالب طرح‌های مطالعاتی و اجرایی است.

پروفسور مارتین واس، رئیس این هیأت پژوهشی و استاد دانشگاه برلین در تشریح اهداف برنامه این گروه گفت: گسترش روابط علمی و پژوهشی با کشورهای جهان ازجمله ایران از اهداف دولت آلمان در حمایت از این گروه پژوهشگران دانشگاهی است.

وی همکاری‌های علمی - پژوهشی را ضرورت توسعه پایدار و کاهش آلام بشر در رویارویی با حوادث و سوانح خواند و گفت: برای سایر کشورها فقط یک پروژه تعریف شده، اما دولت آلمان با توجه به اهمیت گسترش روابط و الزامات موجود، با اجرای 3پروژه در ایران موافقت کرده است.
وی گفت: موضوع پروژه در فاز نخست طی 6‌ماه بررسی و نهایی می‌شود و پس از آن مرحله مطالعاتی پروژه طی 3سال و مرحله اجرایی طی 2سال انجام می‌شود.

وی همچنین اجرای طرح‌هایی را که تا‌کنون در تهران در حوزه مدیریت بحران انجام شده قابل‌قبول و مطابق با استانداردهای جهانی توصیف کرد و گفت: آلمان از دانش و تجربه بالایی در حوزه مدیریت حوادث و سوانح به‌ویژه کاهش مخاطرات ناشی از سیل و طغیان رودخانه‌ها برخوردار است و آمادگی دارد دانش و تجربیات خود را در قالب طرح‌های مطالعاتی در اختیار ایران قرار دهد.

وی تأکید کرد که مدیریت بحران باید با رویکرد چند مخاطره‌ای مدنظر قرار گیرد و هدف آن برنامه‌ریزی مبتنی بر کاهش ریسک و مخاطره باشد.
وی گفت: جلب مشارکت شهروندان محلی در قالب گروه‌های داوطلب و آموزش و تجهیز داوطلبان نقش مؤثری در مدیریت حوادث و سوانح دارد و با اجرای سیاست‌های تشویقی و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و توسعه ارتباطات اجتماعی میزان مشارکت عمومی در قالب گروه‌های داوطلب بیشتر خواهد شد.



این هیأت آلمانی امروز از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازدید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید