• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24422
+
-

ادامه خاموشی تا 3 هفته دیگر

ادامه خاموشی تا 3 هفته دیگر

با شروع تابستان، اغلب شهرهای ایران در ساعت‌هایی با قطع  برق مواجه شدند. وزارت نیرو در برخی از استان‌ها برنامه خاموشی اعلام و در اغلب شهرها هم ساعت کار اداره‌های دولتی تغییر کرد. پیش از این اعلام شده بود مشکل کمبود برق تا نیمه مرداد رفع خواهد شد، اما حالا مسئولان با توجه به استمرار گرمای کم‌سابقه در اغلب شهرهای کشور از ادامه خاموشی‌ تا ابتدای شهریور خبر می‌دهند. محمودرضاحقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور هم در این باره گفته است: مرداد امسال در همه هفته‌ها مشکل برق‌رسانی خواهیم داشت و احتمالا هفته اول شهریور هم این‌گونه باشد. البته 3 درصد افزایش مصرف در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی داشته‌ایم که با حفظ این رقم، خاموشی حداکثر تا ۳ هفته آینده پایدار است

خاموشی البرز تا 2 هفته دیگر ادامه دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی در مدیریت کلان وزارت نیرو برنامه خاموشی احتمالی با توجه به سهمیه‌های استانی روزانه داده می‌شود. بنا بر شرایط گاهی باید کل سهمیه خاموشی را اعمال کنیم تا برق تامین شود.  
ناصر اسکندری با بیان این‌که از حدود 10 روز پیش برنامه روزانه منطبق با خاموشی‌ها اجرا شده و حتی گاهی کمتر از برنامه خاموشی‌ها هم بوده است، می‌افزاید: در بعضی از مناطق خاموشی‌های ناخواسته و خارج از برنامه هم وجود داشته. دلیل آن، مصرف بالای مشترکان است که موجب می‌شود تجهیزات ما آسیب ببیند. در واقع به علت سوختن ترانس برق، خارج از برنامه خاموشی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز ادامه می‌دهد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی و همچنین گفت‌وگوی خبری سخنگوی توانیر و وزارت نیرو، برنامه خاموشی‌ها تا 2 هفته و تا زمانی که از گرمای هوا کاسته و دما حداقل به زیر 35 درجه برسد و مصرف کم شود، ادامه دارد.
اسکندری با بیان این‌که هر یک درجه افزایش دما مصرف برق را در کل کشور هز1500مگاوات افزایش می‌دهد، می‌گوید: این وضع علاوه بر خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار موجب می‌شود اعمال خاموشی داشته باشیم، اما با توجه به این‌که گرمای هوا تا 2 هفته دیگر فروکش می‌کند، امیدواریم برنامه خاموشی لغو و شرایط به حالت عادی برگردد.


حذف کم‌مصرف‌ها از برنامه خاموشی

مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان با بیان این‌که همزمان با شروع گرمای بی‌سابقه در تیر 97 در شمال کشور و استان گلستان، برنامه‌ای با عنوان زمان‌بندی قطعی برق در شهرهای گلستان شروع شد، می‌گوید: با شروع این برنامه به دلیل کمبود برق ساعت کار اداره‌ها هم تغییر کرد و یک ساعت زودتر از همیشه آغاز شد.  
علی‌اکبر نصیری با بیان این‌که 5 هزار مگاوات از برق مصرفی کشور از منابع آبی تولید می‌شده است، می‌افزاید: همه سازه‌ها مستقر و سرپا هستند، اما آبی‌ برای تولید برق وجود ندارد. به همین دلیل ناچار هستیم بار استراتژیک را کنترل کنیم. گرمای بی‌سابقه تابستان امسال هم به‌ویژه در استان‌های شمالی که سابقه گرمای این چنینی را نداشتند، مزید بر علت شد.
وی با بیان این‌که اعمال خاموشی‌ها توانسته بر کاهش مصرف برق موثر باشد، اظهار می‌کند: به همه دستگاه‌های دولتی اعلام کردیم یک ساعت پیش از خروج کارکنان از محل کار باید همه وسایل سرمایشی خود را قطع کنند. این روند تا حدود 100 مگاوات برق و حدود 250 میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. نصیری ادامه می‌دهد:   احتمالا تا اوایل شهریور هم با مشکل کمبود برق روبه‌رو هستیم، اما همه محله‌هایی که بتوانند خودشان مصرف خودشان را کنترل کنند و برآوردهای ما کاهش مصرف را نشان بدهد، از فهرست خاموشی‌ها حذف می‌شوند.


خاموشی برای 15 درصد مشترکان 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان مبنای خاموشی‌ها در استان را توضیح می‌دهد و می‌گوید: 2 ساعت یک‌بار برای کمک به کاهش پیک بار مصرف برق در استان و کشور، خاموشی‌ها بر مبنای برنامه‌ زمان‌بندی اعلام‌شده برای 15 درصد مشترکان اعمال می‌شود. محمد‌مهدی‌شهیدی با بیان این‌که شرکت توزیع برق همدان زیر‌نظر برق باختر است و در این حوزه استان‌های لرستان و مرکزی هم قرار دارند، می‌افزاید: سهم همدان از خاموشی‌ها 32 درصد، لرستان 29 درصد و مرکزی 38 درصد است.
وی ادامه می‌دهد: امسال پیک بار استان را 700 مگاوات در نظر گرفته‌اند و نهایت سعی ما این است که با اجرای برنامه‌های تشویقی   در ساعت‌های پیک  حداقل خاموشی‌ها اعمال شود. شهیدی در این باره توضیح بیشتری می‌دهد و ادامه می‌دهد: سال قبل 100 مگا‌وات موافقت‌نامه با کشاورزان امضا کردیم و امسال 200 مگاوات موافقت‌نامه داریم تا بهره‌برداران بخش کشاورزی در ساعت‌های پیک مصرف موتور‌برق چاه‌های کشاورزی خود را خاموش نگه‌دارند و در عوض در بقیه روز از برق رایگان بهره‌مند شوند.  وی در پایان تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی خاموشی‌ها در 3 گروه اعمال می‌شود و خاموشی‌ برمبنای مقدار پیک روزانه است که به صورت کشوری به استان‌ها اعلام می‌شود. همدان در حوزه برق 722 هزار مشترک دارد که همکاری آنها نقش موثری در کاهش خاموشی‌ها دارد.


صرفه‌جویی برای حذف خاموشی  

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی درباره قطعی‌های برق تابستانه می‌گوید: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، اجرای مانورهای اضطراری برای جلوگیری از اختلال در شبکه اجتناب‌ناپذیر است. اکبر حسن‌بگ‌لو با بیان این‌که از قبل طرحی برای خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان در این استان وجود نداشته است، می‌افزاید: در مواقعی که میزان مصرف بیشتر از تولید برق باشد، برای جلوگیری از اختلال در سیستم و شبکه برابر برنامه ارائه شده، بار مصرف را مدیریت اضطراری می‌کنیم.
وی با بیان این‌که افزایش مصرف در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر و وابسته به عواملی از جمله افزایش دمای هواست، اظهار می‌کند: در صورت افزایش دمای هوا و به تبع آن افزایش مصرف برق، بار شبکه افزایش می‌یابد. چاره ما تنها صرفه‌جویی است و در صورت صرفه‌جویی تابستان امسال را با مشکل کمتری سپری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با بیان این‌که اگر مشترکان استان تنها 10 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، خاموشی نخواهیم داشت، ادامه می‌دهد: باتوجه به گرم‌تر شدن هوا در کشور و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش و تداوم هوای گرم در هفته جاری، ضروری است مشترکان در مصرف برق بخش خانگی حداکثر صرفه‌جویی را انجام دهند و در ساعت پیک از به‌کارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کنند.


کاهش قطعی برق در خراسان ‌جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌ جنوبی می‌گوید: از زمان آغاز طرح مدیریت اظطرای بار، مصرف و در نتیجه قطعی برق در استان کاهش یافته و روزانه بر اساس میزان صرفه‌جویی ابلاغی از مرکز برای مدیریت مصرف در استان اقدام می‌کنیم.
 محمدابراهیم شرکا با بیان این‌که میانگین مصرف برق در خراسان‌ جنوبی نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است، اما در اجرای برنامه سراسری مدیریت اضطراری بار، سهمیه‌ای دارد، می‌افزاید: با توجه به خوانده نشدن کنتورهای دوره 4 و 5 هنوز نمی‌توان رقم دقیقی درباره میزان صرفه‌جویی اعلام کرد، اما  کاهش دمای هوا و صرفه‌جویی مردم موجب کاهش زمان‌های قطعی برق در استان شده است.


خاموشی‌ یزد تا پایان مرداد 

مدیرعامل شرکت توزیع برق یزد با اشاره به این‌که قطعی برق در استان محدود است و به مدیریت مصرف و شرایط دمایی بستگی دارد، می‌گوید: برای مدیریت مصرف تفاهم‌نامه‌ای با صنایع برای همکاری در زمان اوج مصرف امضا شده است که مصرف را از ساعت 10 تا 16 کاهش دهند. به این ترتیب با مدیریت مصرف صنایع، محدودیت بار اضطراری را پشت سر می‌گذاریم.
محمدرضا‌صحتی می‌افزاید: مشترکان خانگی به طور متوسط حداکثر  یک ساعت  خاموشی دارند که آن هم بین ساعت  9 تا 11  در نظر گرفته شده است. این مسئول ادامه می‌دهد: اوضاع تا شهریور بهتر خواهد شد، اما امیدواریم تا پایان مرداد خاموشی‌ها به پایان برسد.

5 درصد خاموشی ناگهانی   

مدیرعامل شرکت توزیع برق کرمانشاه با بیان این‌که استفاده از کولرهای گازی غــیراســـتانـــدارد، میزان مصرف را بالا برده است، می‌گوید: مصرف برق امسال رشد 8 درصدی داشته است. همچنین خشکسالی و کاهش بارندگی در سال گذشته موجب کاهش تولید 5 هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور شده است.
علیمرادمرادی‌مجد درباره برنامه خاموشی‌ها در استان هم توضیح می‌دهد: از شب قبل، در سایت شرکت توزیع برق خاموشی‌ها را اعلام می‌کنیم.  مرادی‌مجد با بیان این‌که خاموشی‌ها در کرمانشاه بین ساعت 9 تا 19 عصر انجام می‌شود، می‌گوید: حدود 95 درصد از خاموشی‌ها طبق برنامه و تنها 5 درصد قطعی‌ها، ناگهانی و به دلیل ایجاد مشکل در شبکه توزیع برق است. نیمه تیر سهمیه خاموشی‌های استان 186 مگاوات بود که در حال حاضر این سهمیه به 60 مگاوات رسیده است.
وی ساعت خاموشی شهرک‌های صنعتی استان را به صورت ثابت از 13 تا 15 اعلام می‌کند و می‌افزاید: روزهای پنجشنبه و جمعه برق استان قطع نمی‌شود. به صنایع پیشنهاد جابه‌جایی تعطیلی روزهای یکشنبه به جای جمعه را دادیم تا مشکلات این حوزه هم کمتر شود. مرادی‌مجد در پایان اعلام می‌کند: خاموشی‌ها تا پایان مرداد ادامه دارد و بعد از آن در صورت خنک شدن هوا و صرفه‌جویی کاهش پیدا می‌کند.


 رشد 22 درصدی مصرف برق در گیلان 

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان این‌که هدف از خاموشی‌ها کاهش 10 درصدی مصرف برق است، می‌گوید: حدود 3 هفته است برنامه تغییر ساعت کاری اداره‌ها هم اجرا شده و البته هنوز مشخص نیست چقدر کاهش مصرف داشته‌ایم.
جمشید طالبی درباره تغییر ساعت کاری اداره‌های دولتی در گیلان هم توضیح می‌دهد: این برنامه برای دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های گیلان تا ۳۱ مرداد تمدید و طبق این برنامه آغاز ساعت کار اداره‌ها 6:30 و پایان آن ساعت ۱۳:۳۰ تعیین شده است.
وی با بیان این‌که امسال به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا مصرف برق رشد ۲۲ درصدی یعنی 1448 مگاوات در یک روز داشته است، اظهار می‌کند: به دلیل کاهش تولید برق از شهروندان انتظار داریم در حد 10 درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.  جدول روزانه خاموشی‌ها همراه با راهنمای آن در سایت اداره شرکت توزیع برق گیلان موجود است. طالبی در این باره می‌افزاید: برنامه خاموشی‌ها از سوی مدیریت شبکه کنترل پایش کشور اعلام می‌شود که مدیریت بار را انجام می‌دهند.  وی با بیان این‌که گیلان یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک دارد که یک میلیون و ۱۰۰ مورد آن خانگی هستند، ادامه می‌دهد: مشترکان شرکت توزیع برق گیلان ۱۳۷ میلیارد تومان بدهکارند. 

  آبادان قطع  برق ندارد  

رئیس اداره برق آبادان رطوبت بالای هوا و گرد و غبار را دلیل اصلی قطع برق برخی نواحی آبادان و روستاهای این شهرستان اعلام می‌کند و می‌گوید: رطوبت بالای 98 درصد و گرد و خاک موجب خروج خط انتقال برق 132 از مدار شده است.
اکبر ناصری با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ‌یک از مناطق شهری و روستایی آبادان  برق قطع نمی‌شود، می‌افزاید: قطعی برق در خط انتقال 132 که در مناطق ذوالفقاری، امیرآباد، کوی کارگر، برخی مناطق محله احمدآباد و شهرهای اروندکنار و چوئبده از توابع آبادان به وجود آمده موجب شده است که پمپ‌های انتقال و تصفیه آب هم خاموش بماند و در این نواحی قطعی آب و برق به طور هم‌زمان اتفاق بیفتد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید