• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24415
+
-

اسامی نامزدهای جایزه «من بوکر» اعلام شد

نامزدی یک کتاب مصور برای اولین بار

نامزدی یک کتاب مصور برای اولین بار

آرش نهاوندی | مترجم

جایزه من بوکر نامزدهای اولیه خود را در سال 2018معرفی کرد. نکته جالب در میان اسامی نامزدها اینکه برای نخستین‌بار یک رمان مصور در فهرست کاندیداهای جایزه من بوکر جای گرفته است؛ «سایرینا» نوشته نیک درناسو.  این کتاب در حالی توجه هیأت داوران را به‌خود جلب کرده است که آنها پیشتر حضور این ژانر داستانی در فهرست من بوکر را به‌دلیل قراردادن آن در ژانر کتاب‌های کمیک رد کرده بودند. داستان سابرینا درباره ناپدیدشدن یک زن و حوادثی است که 24ساعت پس از آن رخ می‌دهد. نیک درناسو نویسنده این داستان برای توصیف خشونت، اخبار جعلی و تئوری توطئه تصاویر ساده‌ای را ترسیم کرده که در صفحات مختلف این رمان مصور به چشم می‌خورند. هیأت داوران درباره پذیرش این کتاب مصور در فهرست نامزدهای من بوکر توضیح داده‌اند که با تغییر و تحولاتی که در نگارش متن و ترسیم تصاویر رمان‌های تخیلی ایجاد شده زمینه حضور یک رمان مصور در فهرست کاندیداهای دریافت جوایز من بوکر فراهم شده است. وال مک درمید یکی از اعضای هیأت داوران و جنایی نویس مشهور درباره رمان مصور سابرینا گفته است که ما همه (اعضای هیأت داوران) کتاب را خوانده‌ایم و مضمون داستان و تصاویر نظر ما را بسیار به‌خود جلب کرده است. این رمان در زمینه داستانی بسیار پیشرو است و ما بر این باوریم که در رمان سابرینا داستانی تخیلی همانگونه که باید و شاید، روایت شده است. از 13رمانی که نامشان در فهرست نامزدهای جوایز من بوکر قرار گرفته است، 6رمان از نویسندگان انگلیسی، 3رمان از نویسندگان آمریکایی، 2رمان از نویسندگان ایرلندی و 2رمان از نویسندگان کانادایی است. نخستین باری است که رمان‌های نوشته شده در ایرلند در زمره کاندیداهای دریافت جایزه من‌بوکر قرار گرفته‌اند.  براساس اعلام مسئولان جایزه من بوکر امسال جایزه نقدی 50هزار پوندی به نفر برتر خواهد رسید. دوهفته پیش جایزه من بوکر طلایی به کتاب «بیمار انگلیسی» نوشته مایکل اونداتیه کانادایی رسید. نام اونداتیه در بین اسامی اعلام شده برای دریافت جایزه من بوکر سال 2018هم دیده می‌شود. او این بار با رمان «نور جنگ» توجه هیأت داوران را به‌خود جلب کرده است. داستان این رمان در سال 1945در لندن ویران پس از جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود؛ شهری که قصد دارد خود را بازسازی کند.

داستان‌های مورد علاقه هیأت داوران من بوکر
داستان «ربودن» در ژانر جنایی نوشته «بلیندا باوئر» نیز در زمره آثاری است که در فهرست جوایز من بوکر قرار گرفته و توانسته به‌طور ویژه‌ای نظر هیأت داوران را به‌خود جلب کند. این داستان، ماجراهای مادری را روایت می‌کند که سه فرزندش را ترک کرده است، در ادامه این داستان نیز تلاش این سه کودک برای کنار آمدن با مسئله ناپدید شدن مادرشان روایت می‌شود. هیأت داوران این رمان را در توصیف چگونگی گذر از آسیب‌های روحی و روانی ناشی از حوادث غیرمترقبه، هوشمندانه و موفق دانسته است. 
«برداشت طولانی» هم رمانی است از رابین رابرتسون شاعر که وی در آن از ترکیبی از نثر و نظم برای نگارش رمان خود استفاده کرده است. دیسی جانسون و سالی رونی نیز از جوانترین نویسندگان حاضر در فهرست من بوکر امسال هستند. این دو نویسنده به‌ترتیب با کتاب‌های «همه‌‌چیز زیر است» و «مردم عادی» در این جایزه شرکت کرده‌اند. آنگونه که هیأت داوران اعلام کرده‌اند کتاب‌های آنها طعم متفاوتی دارند. رمان‌های «آب درمانی» نوشته سوفی مک اینتاش و «در شهر خشن و دیوانه ما» نوشته گای گوارتنه نیز ازجمله کتاب‌های حاضر در فهرست نامزدهای من بوکر هستند که مورد توجه هیأت داوران قرار گرفته‌اند. ریچارد پاورز از برندگان جایزه پولیتزر نیز با رمان «فراداستان» در فهرست امسال کاندیداهای جایز من بوکر جای گرفته است.
منبع: ایندیپندنت

   فهرست کامل نویسندگان کاندیدای من بوکر 2018
«ربودن» نوشته بلیندا بوئر /انتشارات بانتام پرس
«مرد شیری» نوشته آنا برنز / انتشارات فابر‌اند فابر
«سابرینا» نوشته نیک درانسو/ انتشارات گرانتا بوکس
«واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوجیان/ انتشارات سرپنت تیل
«در شهر خشن و دیوانه ما» نوشته گای گونارانته/ انتشارات تیندر پرس
«همه‌‌چیز زیراست» نوشته دیسی جانسون/ انتشارات جاناتان کیپ
«اتاق مرارس» نوشته راشل کوشنر/ انتشارات جاناتان کیپ
«آب درمانی» نوشته سوفی مک کینتاش/ انتشارات هامیش هامیلتون
«جنگ نور» نوشته مایکل اونداتیه/ انتشارات جاناتان کیپ
«فراداستان» نوشته ریچارد پاورز/ انتشارات ویلیام هینیمان
«برداشت طولانی» نوشته رابین رابینسون/ انتشارات پیکادور
«مردم عادی» نوشته سالی رونی/ انتشارات فابر‌اند فابر
«از یک پست و آرام»/ نوشته دونال رایان/ انتشارات دابلدی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید