• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24330
+
-

انتقال آب دریا به لامرد در دستورکار

نماینده لامرد و مهر در مجلس: اجرای این پروژه می‌تواند یک تحول اقتصادی را در منطقه رقم بزند

گزارش
انتقال آب دریا به لامرد در دستورکار

مرضیه شیرازی|‌ شیراز - خبرنگار:

پس از سفر «اسماعیل تبادار» استاندار فارس در ابتدای سال به لامرد، طرح انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان قوت بیشتری گرفت. هر چند استاندار فارس این موضوع را که در جلسه شورای اداری لامرد توسط رئیس شورای اسلامی این شهرستان مطرح و بر تحقق آن پافشاری شد، چندان مورد توجه قرار نداد، اما تاکنون با جدیت پیش نیازهای عملیات اجرای این طرح که موافقان و مخالفانی دارد را دنبال کرده است.


لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی

به عقیده رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، انتقال آب خلیج فارس به استان بدون مطالعات دانشگاهی امری غیر علمی است؛ زیرا ضرورت دارد برای انتقال آب از هر نقطه مطالعات علمی و پژوهشی انجام شود.
«محمد جعفر ناظم السادات» با اعلام اینکه اقدام به بهره برداری از آب دریا در آینده با مشکلات زیست محیطی روبه رو خواهد بود، می‌افزاید: چنانچه سرمایه گذاری‌های لازم انجام و توجه مسئولان به پیش بینی وضعیت آب و هوا جلب شود، بی شک میزان آگاهی و دانش محققان، جهش قابل توجهی خواهد داشت که این امر رونق اقتصادی در عرصه کشاورزی را به دنبال دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هر لیتر آب برای استان بسیار سرنوشت ساز است، اضافه می‌کند: در ابتدا باید توجه افراد جامعه را به اهمیت منابع آبی بیشتر کنیم تا بتوانیم در امر صحیح بهره وری از آب اقدامات ارزنده‌ای انجام دهیم.

ناظم السادات با اشاره به اینکه تأمین آب سالم برای جمعیت شهرها، هم اکنون یکی از نگرانی‌های بزرگ پیش روی دولت‌هاست، می‌افزاید: در حال حاضر سطح آب در چاه‌هایی که برای تأمین آب شهرها استفاده می‌شود با افت فراوانی روبه رو بوده و انتقال آب از دیگر حوزه‌ها نیز اقدامی حساس است.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تاکید براینکه استفاده از توان علمی دانشگاه برای این امر مهم ضروری وکار آمد است، می‌گوید: با نگرش دقیق‌تر به محیط زیست باید از همه ظرفیت‌های موجود در منطقه استفاده کنیم تا با پایداری محیط زیست، تصمیمات عمرانی و آبادانی به بهترین شکل اجرایی شود.


مطالبه مهم لامردی‌ها

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: هم اینک پروژه انتقال آب از دریا به لامرد به عنوان ابلاغ مفاد قرارداد به مسئولان امر در دستور کار قرار گرفته که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.
به عقیده «سید محسن علوی»، تصویب شهرک ۵۴ هزار نفری تابناک در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز برای شهرک‌های صنعتی در لامرد و مهر و همچنین حل مشکل تضمین خرید انتقال آب دریا به لامرد به عنوان یک مطالبه مهم از سوی مردم شهرستان در حال پیگیری است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت اقلیمی لامرد می‌گوید: امروزه شهرستان لامرد برای مردم فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که وجود ذخایر عظیم گازی و نزدیکی به دریا یک شرایط خاص برای جذب سرمایه است و با این اقدام می‌توان یک تحول اقتصادی در منطقه رقم زد.


استفاده در بخش صنعت

مدیر طرح‌های آبرسانی سازمان آب منطقه‌ای فارس نیز با اعلام اینکه اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب دریا با توجه به دشواری‌هایی که برای شیرین کردن آن به همراه دارد بسیار گران تمام خواهد شد، می‌گوید: در این صورت منطقی است که برای مصارف صنعتی استفاده شود.
«نوذر جلالی» می‌افزاید: چنانچه این طرح در فارس عملیاتی شود اقدامات ارزشمندی در حوزه صنعت صورت خواهد گرفت، زیرا به عقیده کارشناسان، آبی که امروزه از دریا استخراج می‌شود پاسخگوی بخش کشاورزی نیست و برای این بخش نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد، بنابراین تنها در بخش‌های آشامیدنی، صنعت، گردشگری و خدمات قابل استفاده است.


سرعت بیشتر در عملیات اجرایی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها برای تکمیل زیرساخت‌های این منطقه آماده شده است، می‌گوید: امیدواریم با توجه به ضرورت و نیاز این حوزه صنعتی، موضوع انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان شتاب بیشتری گیرد.
«محمد آج بیشه» می‌افزاید: تلاش‌های موثری از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی صورت گرفته اما به دلیل شرایط این شهرستان، طرح انتقال آب از خلیج فارس به لامرد نیازمند سرعت عمل بیشتری است.
وی اضافه می‌کند: از نتایج مثبت این طرح، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی و ساکنان مناطق همجوار با صنایع انرژی شهرستان لامرد است.
آج بیشه ادامه می‌دهد: امیدواریم سرمایه گذار این طرح با همکاری همه مجموعه‌های مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبادرت به تجهیز کارگاه و احداث سامانه آبگیر در مجاورت ساحل بندر منطقه ویژه پارسیان سواحل خلیج فارس کند.


تأمین آب آشامیدنی و صنعتی

انتقال 15 میلیون متر مکعب آب شیرین شده از طریق خط لوله انتقال در مسافتی به طول 65‌کیلومتر، افزون بر تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به تأمین آب آشامیدنی شهری و روستایی این شهرستان نیز اختصاص می‌یابد.
 8‌میلیون و 500 هزار متر مکعب از آب‌های استحصال شده برای مصرف صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پیش خرید شده است. منطقه ویژه اقتصادی لامرد که از زیر مجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است در جنوب فارس واقع شده و بزرگ‌ترین کارخانه تولید شمش آلومینیوم کشور با ظرفیت تولید سالانه نزدیک به یک میلیون تن را در خود جای داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :