• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24329
+
-

دست یزدی‌ها به میوه‌های سردرختی نمی‌رسد

قیمت میوه‌های سردرختی‌ به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و آفت‌زدگی افزایش ‌یافته است

گزارش
دست یزدی‌ها به میوه‌های سردرختی نمی‌رسد

علی مختاری |‌ یزد - خبرنگار:

 گرانی میوه تمامی ندارد، در حالی که یک ماه از افزایش ناگهانی قیمت میوه به دلیل اعتصاب کامیون‌دارها و کم شدن میوه در بازار نمی‌گذرد، موج بعدی گرانی در هفته جاری بازار را درنوردید، به طوری که قیمت برخی میوه‌ها مثل گیلاس از 23 هزار تومان به بیش از 30 هزار تومان رسیده و در برخی میوه‌فروشی‌ها تا 35 هزار تومان نیز فروخته شده است.
البته قیمت میوه‌هایی چون هندوانه که در ماه گذشته به کیلویی 2 هزار تومان رسیده بود، اکنون هزار تومان شده است، ولی همچنان قیمت بالای میوه‌های سردرختی برای مردم ناراحت‌کننده است.
کارشناسان بازار میوه و تره بار دلیل گرانی اخیر را گرانی دلار و تمایل برای صادرات و همچنین سرمازدگی و کاهش محصولات می‌دانند، ولی سوال این است که آیا در شرایط اقتصادی کنونی قرار است مردم همچون گذشته با خیال راحت به خرید میوه بپردازند؟


ناتوانی برای خرید میوه‌های سردرختی 

یکی از شهروندان در مورد قیمت میوه‌های سردرختی می‌گوید: زردآلو، هلو، گیلاس و آلبالو تا چند سال پیش جزو سبد اصلی‌ میوه‌های مردم بودند، اما چند سال است که به میوه‌های لوکس تبدیل شده‌اند و هر کسی امکان مصرف آن را ندارد.
«محمد اسدی» عنوان می‌کند: برای خرید نیم کیلو گیلاس و یک کیلو زردآلو نزدیک به 25 هزار تومان پرداخت کرده‌ام. مطمئنم که بسیاری از مردم شهر توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند و با گرانی‌های اخیر دیگر هندوانه و طالبی نیز از خریدهایشان حذف شده است.
وی بیان می‌کند: ابتدا گمان می‌کردم مغازه‌ها گرانفروشی می‌کنند اما وضعیت در میدان اصلی میوه و تره‌بار یزد نیز به همین منوال است و خرید مردم عادی از آنجا نیز مقرون به صرفه نیست.

اسدی بیان کرد: برای فرزندان خود این میوه‌های نوبرانه را خریدم اما گرانی میوه‌ و فکر کردن به اینکه عده زیادی از مردم باید خوردن زردآلو و گیلاس و هلو و را در خواب ببینند، لذت خوردن میوه‌ها را از ما می‌گیرد.
یکی دیگر از شهروندان که برای خرید میوه مراجعه کرده است از افزایش قیمت‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: همین‌طور که می‌بینید، قیمت‌ها طوری نیست که همه مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند.
«رضا قانع» اضافه می‌کند: من که یک کارمند هستم قدرت خرید خیلی از این اجناس را ندارم چه برسد به کارگر ساده‌ای که حتی طبق قانون کار هم حقوق نمی‌گیرد. 

وی ادامه می‌دهد: زمانی خرید میوه‌های تابستانی همچون هندوانه دغدغه مردم نبود، ولی در این شرایط بسیاری از خانواده‌ها امکان خرید این میوه‌ها را هم از دست داده‌اند.
«محمدرضا دهقان» دیگر شهروند یزدی است که اظهار می‌کند: نه تنها من بلکه خیلی از مردم از قیمت‌های اقلام مختلف در بازار راضی نیستند.
او در مورد قدرت خرید مردم عنوان می‌کند: خرید مردم نسبت به گذشته خیلی کمتر شده که دلیل آن نیز افزایش قیمت‌هاست.
این همشهری اضافه می‌کند: مردم سعی می‌کنند که میوه‌های ارزان‌قیمت بخرند ولی دیگر میوه‌ای با این شرایط وجود ندارد و روز به روز قیمت‌ها گران‌تر می‌شود.


کاهش فروش در میوه فروشی‌ها

یکی از میوه‌فروشان خیابان کاشانی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: کسی که پول داشته باشد جنس مرغوب می‌خرد، اما نقدینگی در بازار وجود ندارد.
«ستار جعفری» گفت: با اینکه مغازه من در یکی از خیابان‌های شهر است که ساکنان تمکن مالی دارند، اما میزان فروش بسیار کاهش داشته است و مردم حجم کمتری میوه خریداری می‌کنند.


دلایل گرانی میوه

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان یزد با بیان اینکه در مغازه‌های شهر، فروشندگان مجاز به افزایش۳۰ درصدی قیمت میوه هستند، می‌افزاید: قیمت هندوانه و خربزه نسبت به گذشته کاهش ‌یافته است و در میادین استان با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد، اما قیمت میوه‌های سردرختی‌ به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و آفت‌زدگی افزایش ‌یافته است.
«حسین مشرف»یکی از مشکلات این صنف را افزایش فشارهای مالیاتی عنوان و اظهار می‌کند: در شرایط رکود بازار، فشارهای مالیاتی نیز مشکلات این صنف را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه گرانی ارز باعث افزایش رغبت باغداران به صادرات شده و به گرانی میوه دامن زده است، می‌افزاید: افزایش هزینه‌های اصلی خانوارها و کاهش تقاضا برای خرید میوه نسبت به سال‌های قبل، باعث شده است که کمبود عرضه چندان به چشم نیاید.
این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به کمبود و گرانی میوه باید صادرات متوقف شود، تاکید می‌کند: مسلماً هنگام وقوع رکود اقتصادی در بازار قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد؛ بنابراین ضرورت دارد تا مسئولان جلو صادرات میوه را بگیرند تا میوه ارزان‌تر شود. 


سرمازدگی موجب افزایش قیمت‌ها

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار یزد با اشاره به افزایش قیمت میوه‌های سردرختی در روزهای اخیر می‌گوید: دلیل اصلی این گرانی سرمازدگی درختان شهریار کرج است که عمده محصولات سردرختی استان را تامین می‌کند و موجب افزایش قیمت این میوه‌ها تا 30 درصد شده است.
«اکبر دهقان» با اشاره به افزایش کرایه کامیون‌ها و تاثیر آن بر گرانی میوه و تره‌بار می‌گوید: 10 درصد از افزایش قیمت‌ها نیز به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه 600 فروشگاه عرضه میوه در یزد وجود دارد، می‌گوید: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم فروش این مغازه‌ها 30 درصد کاهش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید