• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24328
+
-

دود اتوبوس‌های فرسوده در چشم اراک

شهردار اراک: بعد از تعویض اتوبوس‌های فرسوده شهری، به زودی «میدل‌باس»‌ها وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شوند

شهری
دود اتوبوس‌های فرسوده در چشم اراک

صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

 چند سالی است که اتوبوس‌های پیر و فرسوده اراک دیگر توان حرکت ندارند و دود آنها هر روز به چشم مردم می‌رود. این در حالی است که مسئولان برای کاهش آلودگی هوای اراک به مردم توصیه می‌کنند از آوردن خودرو شخصی به خیابان‏ها خودداری کنند و برای سفرهای درون‌شهری از ناوگان عمومی بهره بگیرند. اما اتوبوس‌های این ناوگان به دلیل فرسودگی و دودزا بودن باعث تشدید آلودگی هوای اراک می‌شوند. از سوی دیگر برخی از آنها آنقدر اوضاع ظاهری نامناسب و صندلی‌های پاره‌ای دارند و کند حرکت می‌کنند که مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصیشان استفاده کنند. این روزها واکنش‌های تمسخرآمیز مردم در شبکه‌های اجتماعی در مورد فرسودگی و دودزا بودن اتوبوس‌های اراک نشان می‌دهد در خصوص برخی از بخش‌های شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی طی سالیان گذشته کم‌کاری صورت گرفته و حالا مسئولان شهرداری باید فکری به حال این وسایل‌حمل و نقل عمومی بکنند.


بهبود وضعیت اتوبوس‌ها، خواسته مردم

«علیرضا محمدی» یکی از شهروندان اراکی درباره اتوبوس‌های شهری می‌گوید: وضعیت اتوبوس‌های شهری اراک اصلا مناسب یک کلانشهر نیست و هر سال وضعیت این اتوبوس‌ها ‏بدتر می‌شود. فرسودگی اتوبوس‌های شهری باعث شده حرکت آنها کند صورت گیرد و به غیر از آلودگی هوا و ترافیکی که در خیابان‏ها ایجاد می‌کنند، صدای ناهنجار آنها موجب آزار مردم ‌شود.
«فاطمه صادقی» یکی دیگر از شهروندان اراکی می‌گوید: من ساکن شهرک ولیعصر(عج) هستم. تردد اتوبوس‌های شهری از این خیابان کم‌عرض به دشواری انجام می‌شود و تقریبا عرض خیابان هم‌اندازه عرض اتوبوس است. بسیاری از اتوبوس‌ها توان حرکت ندارند و در این گرمای هوا ترافیک ایجاد می‌کنند.

«رضا موسوی» دیگر شهروند اراکی که در حاشیه خیابان منتظر تاکسی است، می‌گوید: دود سیاهی که از اتوبوس‌های شهری خارج می‌شود، غیر قابل تحمل است. گذر کردن از کنار بیشتر اتوبوس‌های اراک به معنای استشمام حجم زیادی دود سیاه است. سوار شدن به این اتوبوس‌ها هم به معنای دیر رسیدن به مقصد، تحمل گرما در تابستان و سرما در زمستان است. چون سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این اتوبوس‌ها کار نمی‌کنند و آنقدر فرسوده‌اند که همین حرکت کند هم شاهکار به حساب می‌آید. صندلی‌های اکثر اتوبوس‌ها به دلیل پارگی به نیمکت تبدیل شده است. 


اتوبوس‌های جدید در انتظار پیمانکار

رئیس شورای شهر اراک در این زمینه می‌گوید: موضوع آلودگی هوای اراک و اظهارنظر در این خصوص مسأله‌ای تخصصی است. بر همین اساس اعضای شورای شهر با توجه به اعلام نظر کارشناسی دستگاه‌های مربوطه در این خصوص سخن می‌گویند.

«کاوه فلک‌افلاکی» به همشهری می‌گوید: درباره آلودگی هوای اراک تحقیقات لازم توسط دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته و آنها اعلام کرده‌اند 40 تا 45 درصد آلودگی هوای اراک مربوط به تردد وسایل نقلیه است که شورای شهر نیز بر اساس این مستندات و اعلام نظر دستگاه‌های تخصصی، چنین آماری را ارائه داده است. وی با بیان این نکته که بخشی از وسایل نقلیه مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است، می‌افزاید: با جایگزین شدن وسایل نقلیه جدید و حذف وسایل نقلیه فرسوده، امکان کاهش حتی چند درصدی آلودگی هوا فراهم می‌شود. برای خرید اتوبوس‌هایی با سوخت CNG دوبار به سمنان سفر کرده‌ایم و در نهایت تعدادی اتوبوس خریداری شد تا جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شوند. تا کنون پیمانکار برای واگذاری اتوبوس‌های شهری اعلام آمادگی نکرده است. به همین دلیل این تعداد اتوبوس هنوز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی نشده است.

فلک‌افلاکی بیان می‌کند: به تازگی سازمان همیاری شهرداری‌ها برای این موضوع اعلام آمادگی کرده و مسأله در کمیسیون خدمات شهری در دست بررسی قرار دارد. بعد از انجام مراحل ضروری و بررسی‌های لازم، اتوبوس‌های خریداری‌شده وارد ناوگان شهری می‌شوند که قطعا در کاهش آلودگی هوای اراک تأثیر بسزایی خواهند داشت.


خریداری میدل‌باس در فاز دوم 

شهردار اراک نیز در این باره به همشهری می‌گوید: 50 دستگاه اتوبوس شهری خریداری شده است که این تعداد اتوبوس به زودی وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شوند.

«داود تاجران» بیان می‌کند: جایگزین شدن این تعداد اتوبوس با اتوبوس‌های فرسوده به کاهش آلودگی هوای اراک کمک می‌کند و از طرفی با به‏کارگیری اتوبوس‌های جدید و مناسب‏، شهروندان رضایت بیشتری از این بخش خواهند داشت. طبق بررسی‌های انجام‌شده برخی از معابر اراک گنجایش تردد اتوبوس‌های شهری را ندارند و تردد اتوبوس با توجه به عرض کم معابر با مشکلاتی همراه است که باعث نارضایتی شهروندان می‌شود. در فاز دوم تعویض اتوبوس‌های شهری اراک، میدل‌باس‌ خریداری و وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود. این وسایل نقلیه در خیابان‌های کم‌عرض به راحتی تردد می‌کنند و به این ترتیب مشکل تردد در این مناطق برطرف می‌شود.

وی اظهار می‌کند: از طرفی در برخی از مناطق تعداد مسافران اتوبوس شهری کمتر از ظرفیت اتوبوس‌هاست که میدل‌باس‌ها به این مناطق نیز تخصیص داده می‌شوند. یکی از برنامه‌های مهم شهرداری‌ها نو‌سازی وسایل حمل ‌و نقل عمومی است که این مهم مورد توجه شهرداری اراک نیز قرار دارد. تعویض اتوبوس‌های فرسوده اراک در شورای دوره قبل تصویب شد و شورای دوره پنجم و شهرداری اجرای این مصوبه را مورد پیگیری قرار دادند تا در جهت کاهش آلودگی هوا و رضایت شهروندان از این بخش گام موثری برداشته
 شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید