• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24326
+
-

حلقه‌های ناهمخوان تولید در لرستان

معاون اقتصادی رئیس جمهوری در سفر به استان،مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را بررسی کرد

گزارش
حلقه‌های ناهمخوان تولید در لرستان

فاطمه حافظی|‌ خرم آباد- خبرنگار:


 «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهوری به همراه هیاتی متشکل از مقامات اجرایی کشور از جمله ۶ معاون وزیر، معاون بانک مرکزی و مدیرعامل بانک کشاورزی برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی لرستان به خرم آباد آمد. بازدید از مجموعه کشت و صنعت، داروسازی خرمان و یک شرکت استارتاپی و همچنین ملاقات با برخی فعالان اقتصادی از برنامه های روز نخست سفر ۲ روزه نهاوندیان به لرستان بود.


نبود زنجیره تولید در بخش کشاورزی

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نبود زنجیره تولید در بخش کشاورزی از مشکلات و چالش‌های اصلی صادرات محصولات به خارج از کشور است، گفت: واحدهای صادرات کشاورزی در ایران به صورت جداگانه و جزیره ای عمل می کنند و همین امر باعث می‌شود تا  رغبت کشورهای خارجی برای عقد قرارداد خرید محصولات کشاورزی ایران کم شود. دکتر«محمد نهاوندیان» افزود: بنابراین لازم است تا زنجیره تولید در کشور به تفکیک هر استان تشکیل شود؛ زیرا مرجع کامل و زنجیره واحدی در کشور وجود ندارد. در صورتی که زنجیره‌ها می توانند به بازارگشایی صادراتی کمک شایان توجهی کنند. وی درخصوص نحوه اجرای طرح ارتقای سیستم های کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی گفت: اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای این طرح باشد باید علاوه بر به روز رسانی، مسئول و مکان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد. نهاوندیان خواستار ارائه این طرح طی یک ماه آینده از سوی استاندار شد و افزود: این طرح به عنوان یک طرح فرا استانی در دستور کار قرار می گیرد. بانک کشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی کرده است.


فراهم شدن اقامتگاه بوم گردی در لرستان

معاون اقتصادی رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت هایش به ایجاد بوم گردی در لرستان اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم بزرگ ترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان و ایجاد محور گردشگری خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه ایجاد شود؛ هر چند توجیه اقتصادی این طرح کم است، اما اتاق می تواند در جذب سرمایه گذار کمک کند. وی افزود: برای این طرح یا باید بخش خصوصی، سرمایه گذاری کند یا شرکت توسعه استان تشکیل و یا یک هلدینگ وارد کار شود که ترجیح من ایجاد شرکت توسعه استان است؛ زیرا در این صورت احساس مالکیت به کار افزایش می یابد. نهاوندیان همچنین از فراهم کردن تسهیلات و حمایت‌ها برای ایجاد بزرگ ترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان خبر داد و افزود: سازمان های عمومی و دولتی در صورتی در این طرح سرمایه گذاری می کنند که برای آنها به صرفه باشد؛ زیرا دوران هزینه کردن منابع برای توسعه و نتیجه ندادن گذشته است. وی خواستار ارائه طرح توجیهی تا ۲ روز آینده شد و افزود: در عین حال که توجه به گردشگری خارجی مهم است اما قابل قیاس با درآمدزایی گردشگر داخلی نیست.


ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری استان

نهاوندیان با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری استان لرستان برای ۹۰ درصد مردم ایران گفت: اگر نصف ارقامی که برای سفرهای خارجی هزینه می شود در کشور خرج شود اشتغال و گردشگری تحول بزرگی خواهد داشت که باید در شرایط فعلی و تهدید تحریم‌ها از این فرصت استفاده کرد.  معاون اقتصادی رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت هایش به استفاده از سرمایه انسانی استان و همچنین پتانسیل‌های اقتصادی لرستان اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و شکوفاکردن استعدادهای استان استفاده کنیم، باید از نخبگان بومی بهره بگیریم چرا که آنها بیشترین دلبستگی و شناخت را به استان دارند که این امر باعث رشد و پیشرفت استان  می شود. وی افزود: تشکل‌های فرهیختگان استان باید مورد حمایت قرار گیرند، ضمن اینکه نباید از نقش مهم رسانه ها در این خصوص  غافل شد. نهاوندیان با تاکید براینکه با پیام جدی دولت مبنی بر حمایت از طرح‌های کارآفرینی به لرستان سفر کرده است، یادآور شد: آنچه از حمایت‌های سطح ملی برای پروژه‌های استان نیاز است را در مرکز دنبال خواهیم کرد.  معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرای طرح امید گفت: بازسازی بافت های فرسوده باید با اولویت و شتاب بیشتری انجام شود.


اجرای طرح بازآفرینی شهری

نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت هایش بر انجام اقدامات لازم برای اجرای بازآفرینی شهری طی 3 سال تاکید کرد و گفت: باید ایمنی شهری و اشتغال زایی گسترده‌ای در ساخت و سازها ایجاد شود. وی افزود: این طرح از سوی رئیس جمهوری در دهه فجر مطرح شد تا مسابقه‌ای بین استان‌ها در کشور ایجاد شود تا با سرعت چندین برابر برای بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام شود.


لزوم حمایت از بخش خصوصی

«مجید کیانپور» نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بیان کرد: باید از ضمن حمایت از بخش خصوصی مجوزهای غیرضروری برای سرمایه‌گذاری کم شود و اختیارات استانداران را افزایش داده شود.

وی افزود: بخش خصوصی استان مشکلات زیادی با مالیات دارند و این در حالی است که وصول مالیات در استان خیلی زیاد بوده و این موضوع با محرومیت استان همخوانی ندارد.
کیان پور اظهار کرد: واحدهای تولیدی استان نیاز صددرصدی به کمک‌های دولتی دارند و باید معضلات بخش تولید را حل کنیم تا حداقل برای تهیه مواد اولیه مشکلی نداشته باشند. درزمینه بیمه نیز مشکلات زیادی در بخش خصوصی استان وجود دارد و تملک واحدها توسط بانک‌ها نیز یکی از مشکلات اساسی استان است.

وی ادامه داد: بیش از 10 واحد گردشگری در استان تملک شده‌ که سبب مستهلک‌تر شدن این واحدها می‌شود. از این رو لازم است با بازنگری و ارائه بسته های حمایتی بتوانیم مشکلات این واحدها را برطرف کنیم.
نماینده دورود و ازنا در مجلس گفت: اگر می‌خواهید لرستان 2 گام به جلو برود باید معافیت مالیاتی و تسهیلاتی با نرخ ویژه در اختیار استان قرار گیرد. همچنین باید مشوق لازم برای سرمایه‌گذاری در لرستان در نظر گرفته شود. در غیر این صورت سرمایه‌گذاران در شهرهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند چراکه بانک‌های خصوصی پول لرستان را در استان‌های دیگر هزینه می‌کنند.


ساماندهی بافت های فرسوده 

«سید موسی خادمی» استاندار لرستان نیز گفت: ساماندهی بافت های فرسوده در استان شروع شده و در این راستا اقدامات عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و... در این محلات و به ویژه خرم آباد انجام می‌شود. وی افزود:  این اقدامات از سوی سازمان های مردم نهاد در محلات خرم آباد انجام می‌شود و همچنین مساله ایجاد اشتغال در این محلات در دستور کار خواهد بود. برای افراد ساکن در بافت فرسوده پیش بینی ما تحویل واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید