• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24258
+
-

سرنوشت 2پرونده جنایی به قسامه گره خورد

2پرونده جنایی پس از آنکه از سوی قضات دادگاه کیفری از موارد لوث تشخیص داده شدند قرار است با برگزاری مراسم قسامه و سوگند خوردن 50نفر در برابر هیأت قضایی تعیین تکلیف شوند. در یکی از این پرونده‌ها زنی متهم است که شوهرش را به قتل رسانده و دومین متهم مردی است که زن تنهایی را در خانه‌اش به قتل رسانده است.

به گزارش همشهری، صبح دومین روز از فروردین‌ماه سال94 زن جوانی که همراه شوهرش در یکی از محله‌های منطقه نعمت‌آباد ساکن بود با فریادهایش از همسایه‌ها کمک خواست. وقتی چند نفر از همسایه‌ها به خانه آنها رفتند شوهر زن جوان را در گوشه‌ای از خانه دیدند که به‌نظر می‌رسید با ضربه چاقو به قتل رسیده است. با وجود این زن جوان ادعا می‌کرد شوهرش بعد از درگیری با او خودزنی کرده است. جسد به پزشکی قانونی منتقل و تحقیقات در این‌باره آغاز شد تا اینکه چند روز بعد پزشکی قانونی اعلام کرد که مرد جوان خودکشی نکرده بلکه به قتل رسیده است. به این ترتیب همسرش به اتهام قتل او بازداشت شد و پرونده‌اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده شد. در جلسه محاکمه که در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد زن جوان باز هم ادعا کرد که شوهرش خودکشی کرده است. او گفت: من و شوهرم چون بچه‌دار نمی‌شدیم با هم مشکل داشتیم و گاهی با هم درگیر می‌شدیم. وی ادامه داد: چند روز دیگر عروسی خواهرزاده‌ام بود که شوهرم مدام بهانه‌جویی می‌کرد تا اینکه روز حادثه با هم درگیر شدیم. او خیلی عصبانی بود و می‌خواست من را خفه کند. وقتی مقاومت کردم رهایم کرد و از آشپزخانه کاردی آورد و با آن به‌خودش ضربه زد. در پایان این جلسه قضات دادگاه زن جوان را به قصاص محکوم کردند اما این رأی در دیوان عالی کشور شکسته شد و قضات دیوان حکم به برگزاری مراسم قسامه دادند. براساس قانون در این موارد اولیای دم باید 50نفر را به دادگاه معرفی کنند که آنها سوگند یاد کنند متهم قاتل است. چند روز قبل اولیای دم توانستند 46نفر از بستگان نسبی خود را برای ادای سوگند در دادگاه حاضر کنند و برای حضور 4نفر دیگر مهلت گرفته بودند تا اینکه دیروز با حضور 4نفر دیگر مراسم قسامه به‌طور کامل برگزار شد و قرار است در جلسه بعدی متهم به قتل برای آخرین مرتبه از خودش دفاع کند.

دومین پرونده مربوط به جنایتی می‌شود که 3سال قبل در خانه‌ای واقع در تهرانپارس اتفاق افتاد و در جریان آن زن جوانی که به تنهایی زندگی می‌کرد به قتل رسید. تحقیقات درخصوص مقتول نشان می‌داد که او مدتی قبل با داشتن یک فرزند از شوهرش جدا شده و به تنهایی زندگی می‌کرد. هیچ‌کس نمی‌دانست او توسط چه‌کسی به قتل رسیده تا اینکه کارآگاهان جنایی در جریان بررسی‌های خود پی بردند مردی غریبه به خانه زن جوان رفت‌وآمد داشته است. به این ترتیب وی بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت اما حاضر نشد اتهام قتل زن جوان را گردن بگیرد با وجود این پرونده‌اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در جلسه محاکمه که دیروز در شعبه پنجم به ریاست قاضی بابایی برگزار شد همسر سابق مقتول که ولی دم قهری فرزند خردسالش است برای متهم درخواست حکم قصاص کرد. در ادامه متهم به دفاع از خودش پرداخت و مدعی شد بی‌گناه است. در این شرایط هیأت قضایی وارد شور شدند و این پرونده را از موارد لوث تشخیص دادند. به این ترتیب ولی دم مقتول باید 50نفر را برای برگزاری مراسم قسامه در دادگاه حاضر کنند. درصورتی که همه این افراد سوگند یاد کنند که متهم قاتل است، دادگاه حکم قصاص صادر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :