• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24248
+
-

دیپلماسی عاقلانه

 خبر: عباس عراقچی،  معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با العالم گفته است: مذاکرات ایران و اروپا به‌منظور یافتن راه‌حل‌های عملیاتی برای اجرای تعهدات اروپا در قبال ایران ادامه دارد و در این مسیر،  مؤکدا نخستین خواسته ایران تضمین فروش نفت و بازگشت پول آن است.

 نقد: وقتی نام آمریکا از معاهده برجام خط خورد، ایران، اروپا را مسئول حفظ برجام معرفی کرد و بقای خود در این توافق بین‌المللی را به تضمین برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام توسط اروپا منوط کرد. در این فرایند مذاکرات فشرده ایران و اروپا در ابعاد گسترده آغاز و به ارائه بسته‌ای از تعهدات اروپا در قبال ایران منجر شد که البته ایران آن را ناکافی دانست و ارائه راهکارهای عملی برای اجرای این تعهدات را درخواست کرد.

 در این میان کم نبودند کسانی که اعتقاد داشتند باید مذاکرات با اروپا متوقف شود چراکه اروپایی‌ها هم‌ دستشان با دست آمریکا در یک‌کاسه است؛ اما همانگونه که پیش‌ازاین همشهری تحلیل کرده بود،  منافع ایران در مذاکره با اروپا و گرفتن تضامین محکم برای فروش نفت خام و نقل‌وانتقال پول است و حالا اظهارات عراقچی نیز این طرز تفکر را به‌نقد می‌کشد و نشان می‌دهد که ایران حتی باوجود تهدیدهای آمریکا نیز پایبند به ادامه مذاکرات برجامی با اروپا بوده و بر حق طبیعی خود یعنی تضمین فروش نفت خود و بازگشت پول آن تأکید دارد.

 به‌عبارت‌دیگر،  ایران ثابت کرد در برجام بدون آمریکا هم مانند برجام با آمریکا برای خلف وعده پیش‌دستی نمی‌کند و ضمن اینکه به مفاد آن پایدار می‌ماند،  خواهان منافع مشروع خود از این توافق است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :