• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24218
+
-

قربانی سیاست

قربانی سیاست

مسوت اوزیل، هافبک هجومی دی‌مانشافت با انتشار بیانیه‌ای درحالی که 29سال بیشتر ندارد، از تیم‌ملی آلمان خداحافظی کرد. او و ایلکای گوندوغان با گرفتن عکس در کنار رجب طیب اردوغان، جنجال بزرگی را به‌پا کردند که حتی تاثیر بسیاری بر اردوی تیم‌ملی آلمان پیش از جام‌جهانی2018 روسیه گذاشت. در بازی‌های دوستانه تدارکاتی، تماشاگران این دو بازیکن تیم‌ملی را هو می‌کردند که این موضوع با واکنش مسئولان تیم‌ملی و شخص یواخیم لوو، سرمربی آلمان همراه بود.

     سال2006 یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان، از جوانانی در فوتبال این کشور گزارش پخش کرد که به ادعای بسیاری از کارشناسان آینده دی‌مانشافت را تضمین می‌کردند. یکی از این اسامی، کمی عجیب‌تر بود و خیلی شباهت به‌نام‌های آلمانی نداشت: اوزیل. در جام‌جهانی2010، تعدادی از همان جوان‌های آلمانی، نشان دادند که تیمی قدرتمند از آلمان را در دنیا خواهیم دید. این اتفاق با قهرمانی ژرمن‌ها در جام‌جهانی2014 برزیل به‌وقوع پیوست.

     اکتبر2011، در بازی‌های انتخابی یورو2012، تیم‌ملی آلمان باید با ترکیه در استانبول بازی کند. هواداران ترکیه، دوست نداشتند، مسوت اوزیل را در سرزمین آبا و اجدادی‌اش مقابل تیم‌شان ببینند. یکی از روزنامه‌ها، درست در روز مسابقه خیلی درشت تیتر زد: «99درصد بازی نمی‌کند» و اوزیل مقابل ترکیه در ورزشگاه ترک تله‌کام بازی نکرد. آلمان آن بازی را بدون اوزیل، 3بر یک برد.

     73سال از سقوط رایش سوم و شکست «ناسیونال سوسیالیست» گذشته، اما هنوز در آلمان ریشه‌های برتری‌جویی وجود دارد. مسوت اوزیل پس از جام‌جهانی2014، آن ستاره‌ای که می‌شناختیم نبود، اما پس از دیدار بار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، آن‌هم کمی قبل از انتخابات زودرس ریاست جمهوری در این کشور، آلمانی‌ها را نسبت به او حساس کرد. اوزیل یکی از بدترین دوران فوتبال خود را در جام‌جهانی2018 سپری کرد. او نتوانست با حرف‌ها و کارهایش جلوی سیل انتقادات نسبت به دیدارش با اردوغان را بگیرد. شاید دیدگاه آلمانی‌ها این بود که او متولد گلزن‌کرشن است و طبیعتا این حق را دارد که به سرزمین پدری‌اش عشق بورزد، اما هرچه هست، او بازیکن تیم‌ملی آلمان است. از دید آنها، دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه، قطعا رنگ و بوی سیاسی دارد و به او در رقابت با رقیبان انتخاباتی‌اش کمک شایانی کرده است و این دقیقا همان چیزی است که آلمانی‌ها دوستش ندارند.

     ستاره 29ساله آرسنال، یکشنبه‌شب، تصمیم مهمی را گرفت و اعلام کرد که با داشتن 92بازی ملی و زدن 23گل برای دی‌مانشافت، از این تیم خداحافظی کرده است. البته با افت شدید او در یکی، دو سال اخیر، هواداران فوتبال آلمان از این خبر نه‌تنها ناراحت نشدند، بلکه امیدوارند که یواخیم لوو با دست برداشتن از سیاست‌هایش، به‌دنبال وارد کردن بازیکنان درجه یک به تیم‌ملی باشد.

     بیانیه تند یکشنبه اوزیل، باعث شد که واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به خداحافظی او به‌وجود بیاید. اوزیل در بخشی از بیانیه‌اش آورده است که رفتار فدراسیون فوتبال آلمان و خیلی‌های دیگر (احتمالا منظورش اولیور بیرهوف مدیر تیم‌ملی و اوتمار هیتسفلد سرمربی پیشین بایرن‌مونیخ و دورتموند) باعث شده که او دیگر نخواهد پیراهن تیم‌ملی آلمان را برتن کند. اوزیل به خدماتش به تیم‌ملی آلمان هم اشاره کرده و گفته ظاهرا، این تلاش‌ها به‌دست فراموشی سپرده شده است. اما مهم‌ترین واکنش‌ها را آلمانی‌ها نشان دادند. بسیاری از آنها، خود اوزیل را مقصر این اتفاقات و حواشی می‌دانند. به‌باور آنها، این اوزیل بود که با گرفتن عکس یادگاری با اردوغان که آلمانی‌ها با او مشکلات بسیاری دارند، جو را برهم زد. از دید آنها، حرکت اوزیل، کاملا سیاسی و خلاف سیاست‌های آلمان بوده است. در مقابل ترکیه‌ای‌ها با حمایت از اوزیل، او را از خود دانسته‌اند. سایرین نیز واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان داده‌اند و برخی کار اوزیل را تقبیح کرده‌اند و برخی دیگر نیز رفتار آلمانی‌ها را با او و همچنین ایلکای گوندوغان نادرست دانسته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید