• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24207
+
-

شایعه آدیداس واقعیت کوکاکولا

شایعه آدیداس واقعیت کوکاکولا

یک ‌روز پس از مصاحبه مهدی تاج و تعریف و تمجید‌ش از لباس‌های شیک ایران در جام‌جهانی و تاکید بر این موضوع که برخلاف گذشته این لباس‌ها هیچ شباهتی به زیرپیراهنی نداشت، خود او در اظهارنظری غافلگیرکننده خواهان عذرخواهی آدیداس از مردم ایران شد!

ماجرا از خبری آغاز شد که خبرگزاری فارس ساعت 12:05 دیروز منتشر کرد. در خبر فارس آمده بود:«کمپانی آدیداس در اقدامی غیر اخلاقی و غیر ورزشی نام ایران را از سایت اصلی خود برداشت و ایران را در لیست تحریم های خود قرار داد. در سایت این کمپانی آلمانی که به زبان‌های مختلف و در کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شده و خدمات می‌دهد، بخشی تحت عنوان «PERSONALIZE» وجود دارد که به مخاطبان سراسر دنیا اجازه می‌دهد کفش و لباس دلخواه خودشان را انتخاب کنند. در همین قسمت است که متوجه می‌شوید اسم ایران در فهرست اسامی تحریمی این شرکت قرار گرفته است. این در حالی است که تیم ملی کشورمان با پیراهن های این برند آلمانی در جام جهانی 2018 روسیه به میدان رفت و این اقدام این شرکت آلمانی غیرقانونی است چون فدراسیون ایران با این برند قرارداد تجاری دارد.»

    واکنش فدراسیون
هنوز چند دقیقه‌ از انتشار گزارش خبرگزاری فارس نگذشته بود که فدراسیون با انتشار خبری به این ماجرا واکنش نشان داد. فدراسیونی‌ها درست در ساعت 12:39 نامه رییس فدراسیون به ممبینی، سرپرست کمیته بازاریابی را روی خروجی سایت گذاشتند، نامه‌ای که در آن تاج خواستار عذرخواهی کمپانی آدیداس از ملت ایران شده است:«پیرو حرکت زشت و سخیف شرکت آدیداس درباره نام مقدس ایران عزیز در سایت این شرکت، لازم است هرچه سریعتر مراتب را با هماهنگی دبیرکل محترم و پیگیری ارکان حقوقی فدراسیون در جهت تعقیب این اقدام خلاف آداب حقوق بشردوستانه و همچنین عقد قرارداد با شرکت جایگزین برای رقابت های جام ملت های آسیا به انجام برسانید. بی شک،هیچ  شخص حقیقی و حقوقی حق جسارت به ساحت مردم عظیم الشان ایران عزیزمان را ندارد و فدراسیون فوتبال ضمن تاکید بر ضرورت عذرخواهی این برند از مردم میهن مان، با تمام توان در جهت حفظ شان ومنزلت نام ایران و ایرانی ایستادگی خواهد کرد. روشن است این اتفاق در حالی رخ داده که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در هنگام قرارداد و در زمان برگزاری رقابت های جام جهانی 2018 به طور کامل تعهدات خود را نسبت به این برند انجام داد و پایبندی اش را به مفاد توافق رعایت کرد. مراتب پیگیری با قید فوریت به اطلاع اینجانب برسد.»

    اصل ماجرا
شاید اگر رییس فدراسیون قبل از نامه به ممبینی، سری به سایت کمپانی آدیداس می‌زد، با خدمت «PERSONALIZE» این کمپانی بیشتر آشنا می‌شد. بد نیست بدانید آدیداس به تازگی این خدمت را برای برخی از مشتریانش فراهم ساخته و این امکان را به آنها داده تا برخی از محصول مورد نظرشان را شخصی‌سازی کنند. یعنی علاوه بر سایز و رنگ می‌توانند پرچم یا اسم کشورشان را هم روی این محصولات بزنند.

 این امکان اما برای همه کشورها نیست و سرویس شخصی‌سازی آدیداس فعلا فقط به 22 کشور آلمان، هلند، آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ایتالیا، برزیل، اسپانیا، روسیه، سوئد، کانادا، دانمارک، اتریش، هنگ‌کنگ، لهستان، ترکیه، ساحل‌عاج، بلژیک، انگلیس، ژاپن، کره‌جنوبی و چین محدود می‌شود.

اعتراض رئیس فدراسیون فوتبال ایران به کمپانی آدیداس، در شرایطی است که این کمپانی آلمانی هیچ‌گاه اسپانسر رسمی تیم ملی ایران نبوده است. در جام جهانی اخیر هم آدیداس از لباس همه کشورهایی که اسپانسرشان بود، رونمایی کرد اما در این فهرست نامی از تیم ملی ایران نبود. حتی در فروشگاه‌های آدیداس هم پیراهن تیم ایران برای فروش عرضه نشد. 
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران دو روز پیش مدعی شده بود که به دلیل برخی مشکلات، قرارداد آدیداس با ایران از حالت اسپانسری به حالت تجاری تغییر پیدا کرده است. اما او در عین حال خبر نامه آدیداس به فدراسیون فوتبال ایران برای قطع همکاری را تکذیب کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :