راز کوکاکولا
از جامجهانی 1950 به بعد، در همه استادیومهای میزبان این تورنمنت نشانی از نام کوکاکولا وجود داشته است. آنها از جامجهانی 1978 پا را از تبلیغات محیطی فراتر گذاشتند و به صورت رسمی حامی مالی فدراسیون بینالمللی فوتبال فیفا شدند. این همکاری تا امروز ادامه پیدا کرده و در آخرین قرارداد تا سال 2030 تمدید شده است. در واقع با هر اتفاقی، کوکاکولا در سه جامجهانی بعدی نیز بهعنوان اسپانسر حضوری فعال و جدی خواهد داشت. بزرگترین کمپانی تولید نوشیدنی غیرالکلی در جهان، از سالها قبل در کنار فوتبال دیده شده است. کوکاکولا یک غول تمامعیار در دنیای صنعت است و فوتبال را به چشم یک فرصت خوب تبلیغاتی نگاه میکند. آنها همواره در زمینه تبلیغات ایدههای فوقالعادهای داشتهاند و بخشی از این ایدهها را در جامجهانی 2018 روسیه نیز پیاده کردند.
قرارداد کوکاکولا با فیفا مثل توافقنامههای همه برندهای دیگر، شامل مجموعهای از تسهیلات و فرصتهای تبلیغاتی میشود. کوکالا در ازای این فرصتها مبالغی به فیفا میپردازد و البته موظف میشود که خدماتی را نیز به رختکن تیمها ارائه کند و محصولاتی را در اختیار بازیکنان تیمهای مختلف قرار دهد. با توجه به نوع قراردادهای فیفا، همه کمپانیها موظف هستند محصولاتشان را بهصورت یکسان در اختیار تیمها قرار دهند. در واقع اگر یک تیم محصول بیشتری دریافت کند و تیم دیگر هیچ چیز دریافت نکند، قرارداد با فیفا نقض شده است. کوکاکولا در این جام با یک چالش بزرگ روبهرو بود. با توجه به تحریم ایران، آنها نمیتوانستند محصولاتشان را در اختیار تیم کارلوس کیروش قرار دهند اما از طرفی نیز، قادر نبودند با نادیده گرفتن ایران، به رختکن 31 تیم دیگر نوشیدنی برسانند. بههمین خاطر در مذاکره با فیفا، قرار شد کوکاکولا تا قبل از حذف ایران از جامجهانی محصولاتش را به رختکن تیمها نفرستد. در واقع از آنجایی که انتظار میرفت تیمملی در جدال با اسپانیا و پرتغال از گروه مرگ حذف شود، کوکاکولا متعهد شد که خدماتش را بعد از مرحله گروهی به تیمهای مختلف ارائه کند!
کمپانی نایکی تیمملی را درست قبل از جامجهانی تحریم کرد. در طول جام نوبت به کوکاکولا رسید و حالا این آدیداس است که دیگر به همکاریاش با فوتبال ایران ادامه نخواهد داد. بهنظر میرسد سیاست، فوتبال را کاملا تحتتاثیر قرار داده و کیروش برای رسیدن به اردوهای مدنظر و دیدارهای تدارکاتی مطلوب نیز، باید از دیوار بلندی بهنام تحریم عبور کند. سرمربی تیمملی در روسیه تاکید داشت که بازیکنانش فقط میخواهند فوتبال بازی کنند اما با عواقب تصمیمهای سیاسی دیگران روبهرو میشوند. در تیمملی، بازیکنانی هستند که هنوز با کفشهای نایکی به میدان میروند، آدیداس میپوشند و کوکاکولا مینوشند اما حقیقت آن است که برندهای بزرگ دنیای تجارت، ایران را بهجای فرصت به شکل یک تهدید میبینند. حالا دیگر تردیدی وجود ندارد که خرابشدن توپ طارمی در ثانیههای پایانی دیدار با پرتغال، یک لبخند بزرگ روی صورت مالکان کوکاکولا نشانده است!