• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24120
+
-

خاموشی‌ها بازار را از سکه انداخت

بازاریان ارومیه به همشهری می‌گویند که با قطعی‌های برق دخلشان نصف شده است

گزارش
خاموشی‌ها بازار را از سکه انداخت

نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:


قطعی برق در آذربایجان غربی باعث نارضایتی مردم و به ویژه اصناف شده است. این قطعی‌های مکرر مردم را کلافه کرده و باعث کاهش خرید و فروش در بازار سرپوشیده شده است. با گذشت بیش از ۲۰ روز از آغاز فصل گرما شهروندان به ویژه کسبه بازار همچون سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات خود را باید در یخچال نگهداری کنند با مشکلات بزرگی روبه‌رو شده‌اند. بازار سرپوشیده نیز همانطور که از نامش پیداست، سرپوشیده است و تنها چند دریچه کوچک برای نفوذ روشنایی در سقف این بازار وجود دارد. از طرفی قطعی برق که باعث تاریکی این بازار و راکد شدن خرید و فروش می‌شود در ساعت‌های اوج مراجعه مردم صورت می‌گیرد که این موضوع باعث کاهش خرید و فروش شده است.


گلایه بازاریان

یکی از کسبه بازار سرپوشیده ارومیه که مشغول جمع کردن مغازه خود است، می‌گوید: از اوایل تابستان که قطعی برق آغاز شده است، دخل روزانه هر کدام از اصناف کمتر از نصف شده است، چراکه قطعی برق در بازار ارومیه دقیقا در زمانی اتفاق می‌افتد که مردم بیشترین حضور را دارند.
«اسماعیل یولچی» ادامه می‌دهد: این روزها شرایط اقتصادی و نقدینگی مردم اجازه خرید به آنها نمی‌دهد و مردم به خریدهای خرد و ارزان‌قیمت اکتفا می‌کنند. این موضوع تا کنون خسارات زیادی به اصناف وارد کرده است.

حالا قطعی روزانه برق هم مزید بر علت شده و به کلی بازار را راکد و بازاریان را از شرایط موجود خسته کرده است.
وی اظهار می‌کند: امیدواریم مسئولین چاره‌ای برای این مشکل بیندیشند و یا حداقل این خاموشی‌های بیش از ۳ ساعته را به ساعاتی از روز محول کنند که خرید و فروش بازار در حالت راکد قرار دارد، نه در ساعات پر رونق که همه دچار مشکل می‌شوند.


ادامه قطعی‌های برق در صورت نبود صرفه‌جویی

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی می‌گوید: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، تولید برق در نیروگاه‌های آبی کاهش چشمگیری داشته است. به طوری که در تابستان امسال حدود 30 درصد از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقآبی از دست رفته است و به همین دلیل امکان استفاده از پتانسیل کامل نیروگاه‌های برقآبی وجود ندارد.

«اکبر حسن‌بکلو» ادامه می‌دهد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، اجرای مانورهای اضطراری برای جلوگیری از اخلال در شبکه اجتناب‌ناپذیر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این قطعی برق برنامه‌ریزی شده است و یا در اثر اتفاقات رخ می‌دهد، ابراز می‌کند: در مواردی که میزان مصرف بیش از میزان برنامه‌ریزی شده افزایش پیدا کند، برای جلوگیری از اختلال در سیستم و شبکه اقدام به مدیریت اضطراری بار خواهد شد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی درباره امکان ادامه داشتن قطعی‌های برق توضیح می‌دهد: افزایش مصرف در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر است و وابسته به عواملی از جمله بالا رفتن دمای هواست که در صورت افزایش دمای هوا و به تبع آن بالا رفتن مصرف برق، بار شبکه افزایش می‌یابد، اما در صورت ‌صرفه‌جویی قطعا تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد. حسن‌بکلو میزان پیک مصرفی در سال 97 را 1033 مگاوات ساعت اعلام می‌کند.


نیاز به صرفه‌جویی 10 درصدی

حسن‌بکلو با بیان اینکه اگر مشترکین کشور و به تبع آن استان تنها 10 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، تابستانی بدون خاموشی را سپری خواهیم کرد، تاکید می‌کند: ساعات اوج مصرف انرژی از ساعت 12 تا 16 و 19 تا 23 است که مشترکان می‌توانند در ساعات اوج مصرف برق کولرهای آبی خود را روی دور کند قرار دهند و در صورت استفاده از کولر گازی ترموستات آن را روی 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند، همچنین مشترکان باید استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی را به ساعات دیگری غیر از ساعات پیک موکول کنند و از نور طبیعی روز استفاده کنند و تا حد امکان لامپ روشن نکنند.

مکث

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اظهار می‌کند: در حال حاضر برق به کشورهای همسایه صادر نمی‌شود. حسن‌بکلو با اشاره به اینکه تولید برق از طریق فناوری‌های نوین و مختلف صورت می‌گیرد، تصریح می‌کند: تولید از طریق مولدهای مقیاس کوچک گازی و همچنین از طریق نیروگاه‌های فتوولتائیک، فناوری‌های نوینی هستند که در تولید برق از آنها بهره گرفته می‌شود. به طوری که وزارت نیرو، برق تولیدشده از این دو طریق را با نرخ‌های مصوب دولت خریداری و از سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر یک نیروگاه گازی 7 مگاواتی و یک نیروگاه 15 مگاواتی در استان در حال تولید و تزریق برق به شبکه هستند و درباره نیروگاه‌های فتوولتائیک نیز در حدود 60 کیلووات مولد خورشیدی متصل به شبکه موجود است و روند توسعه و احداث این نیروگاه‌ها ادامه دارد. همچنین مجوز نیروگاه‌های مختلفی از طرف سازمان «ساتبا» صادر شده است که در حال انجام مراحل اداری و یا نصب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید