شادی خودروسازان، غصه خریداران
قیمت خودرو در شرایطی افزایش یافت که برنامهای برای حل بحران صنعت خودروسازی وجود ندارد
بهزاد رنجبر- روزنامهنگار
پس از جنجالهای فراوان بالاخره شرکتهای خودروسازی مجوز افزایش نرخ دریافت کردند و قیمت خودروهای آنها بین 21تا 35درصد افزایش یافت. این مجوز افزایش نرخ در شرایطی صادر شده که پرونده خصوصیسازی در این صنعت بهعنوان یک راهکار اصولی از سوی وزارت صمت مسکوت است.به گزارش همشهری، شرکتهای خودروسازی از مدتها پیش در مذاکره با دولت خواستار افزایش قیمت محصولاتشان بودند و این مذاکرات درنهایت جواب داد. علت درخواست برای افزایش قیمت خودرو این است که هزینه تمامشده تولید یک خودرو بسیار بیشتر از قیمتی است که فروخته میشود و این موضوع منجر به ثبت زیانهای سنگین در شرکتهای خودروسازی شدهاست.
افزایش 21تا 35درصدی
آنطور که 2شرکت ایرانخودرو و سایپا یکشنبهشب بهصورت رسمی اعلام کردهاند، قیمت 26محصول این دوشرکت بین 21تا 35درصد افزایش یافتهاست.
در فهرست جدید،قیمت دناپلاس اتوماتیک با 209میلیون تومان افزایش به مرز 800میلیون تومان رسیدهاست که 35درصد افزایش نشان میدهد. همچنین قیمت کارخانه تارا اتوماتیک با 31درصد رشد به 761میلیون تومان رسیدهاست. شرکت سایپا نیز قرار است خودروی شاهینپلاس اتوماتیک را با 14درصد افزایش به قیمت 728میلیون تومان بفروشد. کمترین میزان افزایش قیمت در میان این 26محصول مربوط به ساینا اس است که قیمت آن 21درصد معادل 59میلیون تومان رشد کرده و به 342میلیون تومان رسیدهاست.اینها البته قیمت کارخانه است و قیمتی نیست که مشتری میپردازد. درواقع مشتری پس از تحویل خودرو از کارخانه باید مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شمارهگذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و هزینههای قانونی را هم پرداخت کند. آنطور که آمارها نشان میدهد، جمعا 20درصد بهطور میانگین به ارقام قبلی اضافه میشود و مردم باید ارقام بیشتری را پرداخت کنند. این افزایش نرخها واکنشهای زیادی را در شبکههای اجتماعی برانگیخته و منجر به تقابل دیدگاه موافقان و مخالفان شدهاست.
راهحل اصلی چیست؟
کارشناسان اما صرفنظر از دیدگاه موافقان و مخالفان بر این باورند که راهحل اصلی برای پایان مشکلات صنعت خودروسازی واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی است تا از این طریق هزینه تمامشده تولید کاهش یابد و خودروهای رقابتی در تیراژ بالا تولید شوند. این همان راهحلی است که دولت سیزدهم هم بر آن تأکید داشت و شهید ابراهیم رئیسی 11اسفندماه1400 با صدور یک فرمان 8مادهای خواستار اصلاحات ساختاری در این صنعت و همچنین واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی شد. او در فرمان هشتم خود حداکثر یکمهلت 6ماهه برای واگذاری مدیریت شرکتهای خودروسازی تعیین کرد، اما از آن زمان تاکنون 2سال و 8ماه سپری شدهاست و هیچ اقدام عملی از سوی وزارت صنعت برای واگذاری سهام این شرکتها به بخش خصوصی انجام نشده و حتی زمزمهای هم دراینباره به گوش نمیرسد.
طبق تازهترین آمارها، میزان زیان 3شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در نیمه اول امسال نزدیک به 21هزار میلیارد تومان بوده و جمع کل زیان انباشته این شرکتها نیز به 208هزار میلیارد تومان رسیده است. چنانچه زیان انباشته شرکتهای زیرمجموعه این سه شرکت را هم به این میزان اضافه کنیم، متوجه میشویم که جمع کل زیان انباشته آنها از مرز 250هزار میلیارد تومان هم عبور کردهاست. ضمن اینکه این شرکتها جمعا 100هزارمیلیارد تومان به صنعت قطعهسازی بدهکارند. این زیانهای سنگین، صنعت خودروسازی را دچار بحران جدی کردهاست و به همین دلیل شرکتهای خودروسازی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بارها در مذاکره با دولت خواستار افزایش قیمت خودرو شده بودند که نتیجهای نداشت، اما در آخرین رویداد بالاخره یکشنبهشب و یکروز بعد از ارسال نامه انجمن خودروسازان به محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور مجوز افزایش قیمت محصولات شرکتهای خودروسازی صادر شد.