• سه شنبه 29 آبان 1403
  • الثُّلاثَاء 17 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 19
پنج شنبه 24 آبان 1403
کد مطلب : 240478
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jKYq
+
-

موج‌سواری ضدانقلاب با ادعای اشتباه درباره همشهری

ادعاهای عضو شورای شهر درباره وضعیت همشهری به دستمایه‌ای برای فضاسازی‌های تازه ضدانقلاب تبدیل شد

گزارش2
موج‌سواری ضدانقلاب با ادعای اشتباه درباره همشهری

نشست روز سه‌شنبه شورای شهر تهران که بررسی گزارش حسابرسی مؤسسه همشهری یکی از دستورکارهای آن بود، اگرچه گویای گام‌های روبه‌جلوی این مؤسسه ازجمله در حوزه اقتصادی و محتوایی بود، اما برخی مباحث مطرح‌شده در آن به دستاویز تازه‌ای برای موج‌سواری رسانه‌های برانداز تبدیل شد.  با وجود اینکه محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری در این نشست ضمن رفع برخی شبهه‌های مطرح‌شده از سوی بعضی اعضا، طی گزارشی به تشریح اقدام‌ها و تحولات به‌وجودآمده در این مؤسسه در عرصه‌های مختلف پرداخت و از گام‌های مهم برداشته‌شده در مسیر عبور از زیان‌دهی دوره‌های گذشته خبر داد، اما رسانه‌های برانداز با ذوق‌زدگی زائد‌الوصفی به وارونه‌نمایی مباحث مطرح‌شده در این نشست پرداختند؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد دلیلی جز عصبانیت از رویه انقلابی همشهری در دفاع بی‌لکنت از اهداف و ارزش‌های جمهوری‌اسلامی طی سال‌های اخیر ندارد.  بر این اساس هم بود که با وجود اینکه طبق نتایج گزارش حسابرسی مالی مؤسسه در سال1402، عملکرد همشهری «مثبت» و «قابل‌قبول» ارزیابی شده‌است، اما برخی شبهه‌های مطرح‌شده از سوی بعضی اعضا که البته با شفاف‌سازی مدیرعامل مؤسسه نیز همراه شد، در کانون توجه رسانه‌های معاند قرار گرفت و کوشیدند با نادیده‌انگاشتن واقعیت‌ها و شفاف‌سازی‌های مطرح‌شده به گمان خود از همشهری به‌دلیل مواضع انقلابی‌اش انتقام بگیرند. اصل ماجرای نشست بررسی گزارش حسابرسی همشهری در سال1402 اما چیز دیگری بود که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود.

شبهه‌هایی که مطرح شد
بررسی بازتاب‌ رسانه‌ای مباحث مطرح‌شده در نشست روز سه‌شنبه شورای‌شهر تهران نشان می‌دهد که ادعاهای غیرمستند مطرح‌شده ازسوی نرجس سلیمانی با استقبال ویژه براندازان و رسانه‌های معاند مواجه شده و تلاش کرده‌اند که  با آب‌وتاب‌دادن به این ادعاها که با پاسخ مستند و شفاف مدیرعامل همشهری نیز مواجه شد، از این نمد کلاهی برای خود دست‌وپا کنند.

ادعاها
1- تخلف فروش 2فقره ملک در منطقه لواسان تهران به قیمت نازل 3میلیارد تومان
اصل ماجرا
فروش این ملک مربوط به دوره گذشته مدیریت شهری است؛ اما به‌دلیل مشکلات حقوقی، باقیمانده پول آن در سال1402 به حساب مؤسسه همشهری واریز شد که به‌اشتباه در گزارش حسابرسی1402 گنجانده شده‌‌است.

2- زیرسؤال‌بردن ادامه فعالیت همشهری با ادعای «ماده141»شدن مؤسسه و زیان‌ده‌بودن آن
اصل ماجرا
با وجود اینکه زیان‌های انباشته همشهری در دهه90 دلیل ماده141شدن مؤسسه است، اما گزارش حسابرسی1402 از رشد 54درصدی «درآمد عملیاتی» و رشد 438درصدی «سود شرکت» حکایت دارد.

3- زیرسؤال‌بردن به‌کارگیری 30نیروی جدید در یک سال
اصل ماجرا
در دوره جاری تعداد کارکنان شرکت همشهری در حدود 300نفر کاهش یافته‌است؛ اقدامی که بدون حاشیه و تنش و براساس توافق دوجانبه انجام شده‌است. در چنین شرایطی جذب حدود 30نفر صرفا براساس نیازهای مؤسسه به‌ویژه در راستای ارتقای کارآمدی و کیفی‌سازی هرچه بیشتر فعالیت‌ها انجام شده‌است. این در حالی است که در دوره گذشته شاهد قطع همکاری با تعدادی از نیروها حتی بدون اطلاع‌رسانی قبلی بوده‌ایم.

سایر شبهه‌ها
50درصد روزنامه برگشت می‌خورد.
پاسخ:  براساس گزارش حسابرسی سال1402، فروش روزنامه از 19.4میلیارد تومان در سال1401 به 25.6میلیارد تومان در سال1402رسیده‌است؛ آن‌هم بدون تغییر قیمت.

همشهری با وجود تصویب شورا، در حال انجام تبلیغات شهری است.
پاسخ : در چارچوب قانون مصوب شورای‌شهر، با توجه به سوابق طولانی همشهری در حوزه تبلیغات شهری، با موافقت مسئولان مربوطه، تبلیغات مترو به همشهری سپرده شده‌است که حقوق مالکیت مترو و سهم سازمان زیباسازی نیز پرداخت می‌شود.

املاک همشهری در همدان، خرم‌آباد و شیراز به فروش رفته‌است.
پاسخ : برخلاف رویه دوره گذشته، فروش این املاک با هدف پرداخت حقوق کارکنان انجام نشده؛ بلکه در چارچوب مولدسازی املاک بدون‌استفاده و برای خرید دستگاه‌های چاپ دیجیتال بوده‌ که به راه‌اندازی «چاپخانه 360درجه» همشهری منجر شده‌است.

همشهری پول پوسترهایی را که برای زاکانی در رقابت‌های انتخاباتی چاپ کرده، دریافت کرده‌است؟
پاسخ: چاپخانه همشهری علاوه بر زاکانی، برای تعداد دیگری از کاندیداها، ازجمله پزشکیان و جلیلی هم پوستر چاپ کرده و پول آنها را نیز به‌صورت کامل دریافت کرده‌است.

گوشه‌ای از عملکرد همشهری
  فعالیت 24ساعته چاپخانه شرکت همشهری برخلاف دوره گذشته و تجهیز تکنولوژیک آن
  صعودی‌شدن روند درآمدهای تبلیغات چاپی همشهری پس از حدود یک دهه (از 21.6میلیارد تومان در 1401 به 25.7میلیارد تومان در 1402 رسیده‌‌است؛ آن‌هم بدون تغییر نرخ)
  افزایش درآمد تبلیغات تجاری از 116میلیارد تومان در 1401 به 143میلیارد تومان در 1402
  رشد درآمدزایی از تبلیغات تجاری به‌دلیل تغییر رویکردها و ورود به بازارهای جدید
  راه‌اندازی وی‌اودی و تلویزیون همشهری تا پایان سال‌جاری
  سودده‌شدن همشهری در سال1403پس از نیم‌دهه
  طی‌شدن مقدمات ورود به بورس به‌عنوان نخستین رسانه کشور
  افزایش درآمد فروش همشهری از 19.4میلیارد تومان در 1401 به 25.6میلیارد تومان در 1402
  رشد تیراژ روزنامه همشهری در 1402
  احیای مجلات همشهری و افزایش درآمدزایی آنها از 3.5میلیارد تومان در 1401 به 4.5میلیارد تومان در 1402
  رشد قابل‌توجه بخش فضای‌مجازی در مؤسسه همشهری

ذوق‌زدگی ضدانقلاب
ادعاهای غیرمستند مطرح‌شده علیه همشهری به‌ویژه ازسوی نرجس سلیمانی با استقبال رسانه‌های برانداز مواجه شد؛ رسانه‌هایی که بیش از هر چیز به‌دنبال تسویه‌حساب با یک رسانه انقلابی هستند. در ادامه به برخی از نمونه‌های چنین رویکردی اشاره می‌شود.
بی‌بی‌سی فارسی: این رسانه معاند وابسته به دولت انگلیس با اشاره به ادعاهای نرجس سلیمانی درباره فروش زیرقیمت 2ملک همشهری در لواسان، اگرچه به پاسخ مدیرعامل همشهری نیز اشاره کرد، اما با ربط‌دادن ماجرا به موضوع مصوبه مولدسازی اموال دولت، از «مصونیت قضایی» در این زمینه سخن به میان آورد.
 ایران‌اینترنشنال: شبکه ایران‌اینترنشنال نیز ازجمله رسانه‌های ضد‌انقلاب بود که ادعاهای نرجس سلیمانی در نشست روز سه‌شنبه شورای‌شهر تهران درباره «فروش 2ملک در لواسان به قیمت 3میلیارد تومان» را مورد توجه قرار داد و به پاسخ‌های ارائه‌شده ازسوی مدیرعامل همشهری هیچ اشاره‌ای نکرد.
 شبکه اجتماعی ایکس: ادعاهای نرجس سلیمانی درباره مؤسسه همشهری در شبکه اجتماعی ایکس هم بازتاب گسترده‌ای داشت و برخی بدون توجه به گزارش حسابرسی مالی همشهری در سال1402 و همچنین شفاف‌سازی‌های مدیرعامل همشهری، با استناد به صحبت‌های نرجس سلیمانی موضوع «فروش 2ملک لواسان با قیمت نازل» و همچنین «زیان‌ده‌بودن همشهری» را مورد توجه ویژه قرار دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید