علت تعطیلی غرفههای میوه و تره بار چیست؟
مدیرعامل سازمان میادین و میوه و ترهبار از واگذاریهای جدید غرفهها خبر داده است
پروانه بهرام نژاد- دبیر گروه شهری
«تعطیلی برخی غرفههای میادین میوه و تره بار بهخاطر گرانی اجاره» عنوان خبری است که برخی خبرگزاریها در روزهای اخیر منتشر کردهاند. آنها به نقل از برخی غرفهداران مدعی شدند که بهدلیل بالابودن مبلغ اجارهها در قراردادهای جدید، این غرفهها بدون مشتری ماندهاند. این در حالی است که بهگفته مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان میادین و میوه و ترهبار شهرداری تهران میزان افزایش اجاره غرفهها امسال کمتر از نرخ تورم بوده و تعطیلی موقت برخی غرفهها هم بهدلیل واگذاریهای جدید است.
مزایده بزرگ
چند روز پیش بزرگترین مزایده سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار با هدف ایجاد رقابت میان متقاضیان غرفههای میادین میوهوتره بار برای افزایش کیفیت کالا و بهبود خدمات ارائه شده انجام شد. بهگفته بختیاریزاده، در این مزایده بیش از ۲ هزار غرفه در بیش از ۳۰۰ بازار میوه و ترهبار شهرداری تهران برای واگذاری روی پرتال سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار قرار گرفت و در نهایت بخش گستردهای از غرفهها تعیین تکلیف و واگذار شدند اما واگذاری شمار اندکی از غرفهها به دور بعدی رسید.
نرخ اجاره کمتر از نرخ تورم
تعیین اجارهبهای غرفهها جزو اختیارات سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار نیست و براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری و با مصوبه شورای شهر تعیین میشود. بهگفته مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار این روال امسال هم مانند سالهای گذشته انجام شده و درصد افزایش نرخ اجاره کمتر از نرخ تورم بوده است. علاوه بر این سازمان میادین میوه و ترهبار هیچ نقشی در تعیین قیمتمیوهها و سایر محصولات ندارد و قیمتها توسط وزارت جهادکشاورزی تعیین میشوند.
بهسازی و ایمنسازی 32بازار
با توجه به اینکه سازه اغلب بازارهای میوه و تره بار سبک است این بازارها درسالها فعالیت بهدلیل فرسودگی نیاز به بهسازی و ایمنسازی دارند. فرایند بهسازی و ایمنسازی غرفهها گرچه به تعطیلی غرفه نمیانجامد اما ممکن است وقفه کوتاهی در فعالیت غرفهداران ایجاد کند. محمدرضا اسمعیلیپور، معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران هم در اینباره میگوید: امسال بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعهد سازمان مبنی بر ایمنسازی و بهسازی ۱۵ بازار بود که طبق تأکید مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار، بهسازی و ایمنسازی ۳۲ مرکز در دستور کار قرار گرفت.
55 درصد عملیات عمرانی و تاسیساتی بهسازی و ایمنسازی بازارهای میوه و ترهبار پیشرفت فیزیکی دارد.
20 بازار در سال گذشته بهسازی و ایمنسازی شد.
32 بازار امسال در دست ایمنسازی و بهسازی قرار دارد.
بهسازی و ایمنسازی بازارها شامل
چه مواردی میشود؟
ایمنسازی سازههای برقی
مناسبسازی فضای بازار برای معلولان
بهسازی سرویسهای بهداشتی
اصلاح موتورخانه
بهسازی خوابگاه کارگران و ایمنسازی آن
بهسازی و توسعه غرفهها
اصلاح سیستم سرمایشی و هواساز
اصلاح سیستم اعلان حریق
تعویض کپسولهای آتشنشانی
اصلاح سیستم فاضلاب
غرفههای باقیمانده بهزودی بازگشایی میشود
مهدی بختیاریزاده؛ مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار:هر سال مزایده بزرگ سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران برای واگذاری غرفههای میادین و بازارها برگزار میشود. در نوبت اول بهرهبرداران تعداد قابل توجهی از این غرفهها مشخص شده که بعد از انعقاد قرارداد با سازمان در حال تجهیز و راهاندازی این غرفهها در میادین و بازارهای شهرداری تهران هستند. در نوبت دوم مزایده 5درصد باقیمانده غرفهها نیز فراخوان شد که در روز 28آبانماه پاکتهای این مزایده نیز بازگشایی و بعد از گذشت 2روز نیز قرارداد بهرهبرداران منعقد میشود و آنها موظف هستند در کمترین زمان غرفههای خود را راهاندازی کنند. در مزایده بزرگ امسال بیش از 2هزار غرفه در بازارها و میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران فراخوان شده است.
کدام بازارها در حال بهسازی و ایمنسازی هستند؟
پاکنژاد، میرداماد، نواب، جوریکی، تهرانویلا، شهرآرا، دولتآباد، علامه، محمدیه، خرمرودی، بهمن، شهران، امیرکبیر، شیخ بهایی، هروی، دادمان، شهدای کن، توحید، زرگنده و دریاچه