مسئول برگزاری جشنوارهها در باغ ملی گیاهشناسی خبرداد
افزایش صد درصدی بازدیدکنندگان
با اینکه گنجینه باغ ملی گیاهشناسی با ویژگیهای منحصربهفرد، در همه فصول سال به خصوص بهار و تابستان پرطرفدار است، اما تعداد بازدیدکنندگان از آن در زمانهای برگزاری جشنوارههای متنوع، افزایش صد در صدی پیدا میکند. ودود صمدی، مدیر اداره تجاری سازی و درآمدزایی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و مسئول برگزاری جشنوارهها در باغ ملی گیاهشناسی، از اهداف برگزاری جشنوارهها در این باغ میگوید.
جشنوارههای بهاره و پاییزه
هشتمین بار است که جشنواره گلهای داوودی در غربیترین نقطه تهران برپا میشود. صمدی میگوید: «باغ ملی گیاهشناسی به تناسب وضعیت آب و هوایی و میزان حضور بازدیدکنندگان در باغ، برنامههای جنبی را در دستور کار خود قرار میدهد. هدف اصلی از برگزاری جشنوارهها، اجرای برنامههای فرهنگی و برپایی بازارچههای مناسبتی، افزایش جذابیت باغ برای بازدیدکنندگان است.» آنطور که صمدی میگوید، 2 بار در سال، در بهار و پاییز هر بار به مدت 3ماه جشنوارهای در باغ ملی گیاهشناسی برپا میشود. او میگوید: «هر بهار جشنواره گلاب گیری و هر پاییز جشنواره گلهای داوودی برپا می شود. آمارها میگوید تعداد بازدیدکنندگان از باغ در زمان برگزاری جشنوارهها 2برابر میشود. گروههای گردشگری و مدارس هم در این زمان بیشتر به باغ مراجعه میکنند.» البته در ماههای مختلف سال، برخی جشنوارههای تخصصی هم مثل جشنواره گیاهان دارویی یا محصولات ارگانیک، برای فعالان این عرصه در باغ ملی گیاهشناسی برپا میشود.
برنامههای شاد برای کودکان
آنطورکه صمدی میگوید، هرچند برپایی بازارچه و نمایشگاه محصولات محلی یکی از بخشهای جانبی جشنوارههاست، اما هدف برگزارکنندگان تنها ایجاد غرفههای فروش محصولات نبوده است. او میگوید:« هدف ما این است که سوغات شهرهای مختلف را به مردم معرفی کنیم. آشنایی با هنر دست اهالی استانها هم یکی دیگر از اهداف ما از برپایی نمایشگاه است. کیفیت و قیمت محصولات هم به طور مرتب کنترل میشود.» اجرای موسیقی و رقصهای محلی و حضور مجریان برنامههای کودک برای اجرای برنامههای شاد، برنامههایی هستند که آخر هفتهها در حاشیه این نمایشگاه برگزار میشوند.