• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23948
+
-

گام بلند شهرداری برای صرفه‌جویی در آبیاری فضای سبز

4روز پس از انتشار گزارشی تحت عنوان «چمن آب تهران را می‌بلعد» که در همین صفحه به چاپ رسید، مدیرکل خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از بخشنامه جدید سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران مبنی بر ممنوع‌بودن کاشت چمن در تهران خبر داد و گفت: در این بخشنامه از مناطق 22گانه شهرداری خواسته شده که در احداث فضاهای سبز جدید از چمن استفاده نشود.

اصغرعطایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به اینکه همه ملزم هستیم پیرو سیاست‌های کلی کشور باشیم و هم‌اکنون سیاست صرفه‌جویی در حوزه آب از اولویت‌های سیاست‌های کشور است شهرداری تهران نیز با هدف صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی، از چمن که گیاهی آب‌بر است، استفاده نخواهد کرد.
 وی تصریح کرد: استفاده نکردن از چمن در سیاست‌های کلان حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از گذشته مدنظر بود به‌طوری که با توجه به وضعیت کم‌آبی، کاشت این گونه در سطح تهران به حداقل رسید و بیشتر از گونه‌هایی استفاده شد که به آب کمتری نیاز داشتند.

وی تأکید کرد:‌ با صدور بخشنامه جدید سازمان بوستان‌ها، از این پس مناطق 22گانه شهرداری برای احداث فضاهای سبز جدید نباید از چمن استفاده کنند.

ضرورت جایگزین‌شدن گونه‌های بومی به جای چمن موجود

به گزارش همشهری، مدیرکل خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در حالی از ممنوع شدن کاشت چمن برای احداث فضای سبز جدید خبر می‌دهد که پیش ازاین هم چندبار شهرداری تهران طی بخشنامه‌های مشابه، ایجاد فضای سبز با استفاده از چمن را ممنوع کرده بود برای نمونه، علی‌محمد‌‌ مختاری، مد‌‌یرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، سال93اعلام کرد‌‌ که از 5سال گذشته ممنوعیت کاشت چمن به مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شد‌‌ه است. با وجود این، طی همه این سال‌ها کاشت چمن در تهران ادامه داشت و حالا 1400هکتار از مجموع 14هزار هکتار فضای سبز درون شهری کلانشهر تهران را چمن تشکیل می‌دهد. نکته در خور تامل اینکه با آنکه چمن تنها 10درصد از فضای سبز پایتخت را به‌خود اختصاص داده اما همین 10د‌‌رصد‌ معاد‌‌ل 90د‌‌رصد‌ فضای سبزی که با گونه‌های دیگر گیاهی ایجاد شده، آب مصرف می‌کند‌. براین اساس انتظار می‌رود همانطور که کارشناسان نیز بارها توصیه کرده‌اند مدیران فضای سبز شهری با تمهیداتی همزمان با ممنوعیت کاشت چمن، گونه‌های کم‌آب‌بربومی را جایگزین فضای سبز موجود کنند.

تهران 1600گونه گیاهی بومی دارد که بنا بر اعلام کارشناسان در طول سال‌های اخیر براثر ساخت وسازهای بی‌رویه نیمی از این  گونه‌ها نابوده شده اما به باور همین کارشناسان، شهرداری می‌تواند از نیم باقی مانده برای ایجاد وگسترش فضای سبز و جایگزینی فضای سبز موجود استفاده کند. اکنون اما از مجموع 200گونه گیاهی که برای ایجاد فضای سبز د‌‌رون‌شهری تهران استفاده شده، حد‌‌ود‌‌ 90د‌‌رصد‌‌ غیربومی و خارجی است که به آب زیاد نیاز دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید