• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
یکشنبه 6 آبان 1403
کد مطلب : 238715
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/An3WO
+
-

نمایش معایب خودرو روی کیلومترشمار

رانندگان تاکسی‌های برقی تهران از تجربه‌کار‌ با آن می‌گویند

گزارش
نمایش معایب خودرو روی کیلومترشمار

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

این روزها تاکسی‌های برقی که ظاهری لوکس و زیبا دارند، همچون نگین درمیان سایر خودروها می‌درخشند و بیش از پیش در خیابان‌های تهران به چشم می‌آیند. از آنجا که این خودروها برای خیلی‌ها ناشناخته هستند، شایعات و اخبار منفی و همچنین پرسش‌هایی درباره آنها مطرح است. برای همین سراغ تعدادی از رانندگانی رفته‌ایم که با این وسیله جدید ‌ دوستدار محیط‌زیست‌ کار می‌کنند. آنها از چند و چون استفاده از خودروهای برقی در شهری مانند تهران و خوب و بد آن می‌گویند.

  خوب به لحاظ فنی
مهدی قاسمی، بیش از 10هزار کیلومتر با تاکسی برقی خودروی کی‌ام‌سی E50A درتهران رانندگی کرده است. او درحالی‌که مانیتور پشت فرمان را نشان می‌دهد، ‌درباره کیفیت این خودروها می‌گوید: شتاب و سرعت این ماشین‌ها بالاست و تا 200کیلومتر هم می‌رود، اما در سرعت‌های بالای 120، چون اتاق ماشین سنگین است، در چاله و سرعتگیرها جلوبندی آن دچار مشکل می‌شود. ولی در کل از لحاظ فنی ماشین خوبی است و مشکل تعویض آب و روغن، خرابی تسمه تایم، رادیاتور و... نداریم.

 افزایش پیمایش خودرو با هر بار شارژ
علی اصغر خطیبی، یکی دیگر از راننده‌های تاکسی برقی تهران است که حدود 25هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کرده است. او درحالی‌که کاپوت ماشین را بالا می‌آورد، می‌گوید: ظرفیت باتری این ماشین 400کیلومتر اعلام شده اما درصورت استفاده متناوب از کولر و روشن بودن ضبط صوت حدود 220کیلومتر می‌توان تردد کرد. کاش باتری‌های دیگری را جایگزین کنند که با این شرایط بتوانیم 500تا 600کیلومتر رفت‌وآمد کنیم. شنیده‌ام برخی از خودروسازان برای تعویض باتری و افزایش ظرفیت آن فراخوان داده‌اند که امیدوارم برای تاکسی برقی هم این اتفاق بیفتد.

  نگران سرویس و قطعات یدکی نباشید
یکی از نگرانی‌هایی که درباره خودروهای برقی وجود دارد، موضوع تعمیرات و قطعات جانبی آن است. قاسمی این اطمینان خاطر را به افراد می‌دهد که برای قطعات جانبی مشکلی نیست و نمایندگی هر قطعه‌ای که لازم باشد را دارد. او می‌افزاید: البته تا‌کنون قطعه‌ای از ماشینم خراب نشده تا نیاز به تعمیر نداشته و در مورد سایر همکاران هم تا آنجا که اطلاع دارم همینطور است.چند مورد انگشت‌شمار داشتیم که ماشین هنگ کرده بود که راننده با برداشتن و گذاشتن دوباره سر باطری مشکل را برطرف کرد.

کمبود جایگاه شارژ
این راننده تاکسی با تأکید بر اینکه خودروهای برقی به لحاظ فنی خوب  هستندو مشکل خاصی ندارند، کمبود جایگاه‌های شارژ و هزینه‌های بالای شارژ خانگی را معضل پیش روی دارندگان این وسیله می‌داند: تعداد جایگاه‌های شارژ کم و اغلب شلوغ است.  باتوجه به اینکه برخی از بچه‌های ما در مسیر فرودگاه کار می کنند، نبود جایگاه شارژ  در خارج از شهر تهران و جاده های بین شهری یکی از مشکلات خودرو های برقی است و نمی توانیم برای شهر های اطراف ‌ مسافر گیری کنیم.اگر بخواهیم باتری را در خانه شارژ کنیم هم مبلغ قبض برقمان سر به فلک می‌کشد. باید جایگاه‌های شارژ را افزایش دهند و همچنین شرایطی فراهم شود که بتوانیم از 12شب به بعد با هزینه‌ای معقول باتری را در خانه شارژ کنیم.

هزینه‌های نگهداری
موضوع بعدی درباره خودروهای برقی، نگرانی از هزینه‌های جانبی است. درحالی‌که تاکسی‌های برقی 5سال گارانتی دارد در سرویس اولیه ، فقط 40هزار تومان پول برای شیشه‌شور می‌گیرند. قاسمی می‌گوید: هر 10هزار کیلومتر هم خودرو باید سرویس شود که هزینه آن یک میلیون تومان است و در مجموع هزینه خاصی ندارد. موضوع مهم‌تر اینکه 50تا 60کیلومتر مانده به پایان میزان شارژ باتری، ماشین به راننده هشدار می‌دهد تا بتوانید خودتان را به نزدیک‌ترین جایگاه شارژ برسانید.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید