• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23851
+
-

پیشتازی کرمانشاه در اشتغال‌زایی روستایی

مدیر کل امور اقتصادی استانداری از ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی و سهم ۸۸ میلیارد تومانی کرمانشاه خبر داد

اشتغال
پیشتازی کرمانشاه در اشتغال‌زایی روستایی

سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار

سال‌هاست که نام کرمانشاه با معضل بیکاری آمیخته شده و سال به سال بر آمار بیکاران این استان مرزی افزوده می‌شود. استانی که بحق از ثروت‌های طبیعی و منابع سرشاری در حوزه‌های مختلف برخوردار بوده و اما به ناحق نامش در صدر لیست استان‌های دارای بیکار قرار گرفته است.
آن‌چه قابل توجه و مسرت بخش است، عزم روستاییان کرمانشاه برای مقابله با بیکاری و حرکت به سمت خودکفایی و رونق تولید است. جمعیت روستاییان استان که بیش از 500 هزار نفر را شامل می‌شود، آستین همت را بالا زده‌اند تا کرمانشاه را به جایگاه شایسته خود برسانند. زنان و مردان روستایی و عشایری استان کرمانشاه با پشتکار فراوان در عرصه تولیدات دامی، کشاورزی، پرورش انواع طیور، آبزیان، تولید صنایع دستی و... کار می‌کنند و به گفته مسئولان دستاوردها و نتایج ارزشمندی در این راستا حاصل شده است. بی شک اعطای تسهیلات  اشتغال‌زایی روستایی سهم بسزایی در کارآفرینی، تولید و ایجاد شغل برای روستاییان استان کرمانشاه دارد و به هر اندازه که این تسهیلات با سود کمتر و شرایط مناسب به آن‌ها پرداخت شود، نتیجه مثبت و مؤثرتری به بار خواهد آمد.


مزایای اعطای تسهیلات روستایی

«هوشنگ بازوند» استاندار در این باره اعطای تسهیلات روستایی را موجب ماندگاری جمعیت روستایی می‌داند و می‌گوید: طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران، کارهای بزرگی در روستاها از جمله برق رسانی، آب‌رسانی و ایجاد راه‌ها انجام شده است، اما با وجود این، هنوز شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم، چراکه برای اشتغال آنان فکری نشده بود.
بازوند بیان می‌کند: برای اولین بار است که تسهیلاتی به اشتغال روستاییان اختصاص می‌یابد که می‌تواند به ماندگاری جمعیت در روستاها کمک کند، اما هنوز مشکلاتی مانند داشتن چند متولی در کشور سر راه پرداخت این تسهیلات وجود دارد که باید این مشکل رفع شود. استاندار با بیان این‌که گاهی در بدنه بانک‌ها کار به کندی انجام می‌شود، می‌افزاید: استان کرمانشاه در انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات رتبه خوبی دارد و باید دامنه‌ اختیار استان در تصویب و پرداخت این تسهیلات بیشتر شود.
اما آن‌چه در این روزهای سخت، مایه بسی امید و خرسندی است؛ خبر امیدوار‌کننده «سیدابوالفضل رضوی» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بود. وی اعلام کرد که کرمانشاه رتبه اول اشتغال‌زایی روستایی را در کشور به خود اختصاص داده است.


‌3 استان پیشتاز  اشتغال‌زایی 

این مسئول با اشاره به عملکرد 5 ماهه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، می‌گوید: استان‌های کرمانشاه، تهران و هرمزگان در حوزه  اشتغال‌زایی پیشتاز بوده‌اند. 
رضوی با بیان این‌که بیش از ۲۱ هزار شغل پایدار ایجاد شده است، اظهار می‌کند: در این زمینه قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مردم پرداخت شده است.
وی تعداد طرح‌های مشترک با بانک را بیش از ۷ هزار عنوان تخمین می‌زند و می‌افزاید: استان‌های کرمانشاه، تهران و هرمزگان پیشتاز بوده‌اند اما متاسفانه استان‌های قم، گیلان و اصفهان کمترین کارکرد را داشته‌اند.

رضوی رصد بازارهای مصرف را قدمی مهم در عرصه تولید و اشتغال پایدار می‌داند و خاطر نشان می‌کند: آموزش در کیفی‌سازی تولیدات و ارتقای سطح  تجارت و بازرگانی روستاها مورد توجه قرار دارد.
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری بیان می‌گوید: با توجه به شعار سال و ضرورت توجه جدی به تولید ملی، کیفیت تولیدات روستاها نیز باید افزایش یابد و برون‌گرایی محصولات را مد نظر داشته باشیم.


استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

رضوی همچنین در باره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، اظهار می‌کند: برخی صنایع دستی و تولیدات روستاهای استان کرمانشاه در نمایشگاهی در ایتالیا در معرض نمایش و خرید قرار گرفت و قرارداد خوبی در این رابطه منعقد شده است. وی می‌افزاید: آجر‌نسوز تولید شده در یکی از روستاهای آذربایجان غربی به کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌شود و قرارداد صادراتی لباس‌های زریدوز سیستان و بلوچستان برای صدور به امریکا و فرانسه بسته شده است. رضوی تأکید می‌کند: از مردم تقاضا داریم ضعف‌ها را انعکاس دهند تا رسیدگی لازم صورت بگیرد.


ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی 

همچنین مدیر کل امور اقتصادی استانداری نیز از ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی و سهم ۸۸ میلیارد تومانی کرمانشاه خبر می‌دهد و بیان می‌کند: سهم استان کرمانشاه از محل تسهیلات اشتغال روستایی 19/4 درصد است. 
«محسن دارابی» می‌افزاید: تسهیلات مرحله اول اشتغال روستایی به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان عنوان شده که میان ۴ موسسه عامل توزیع می‌شود. 

وی می‌گوید: با تلاش مستمر دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل و مدیریت مهندس بازوند، هم اکنون ۸۳ درصد این مبلغ و نزدیک به ۷۴ میلیارد تومان از مرحله اول تسهیلات اشتغال روستایی انعقاد قرارداد شده و ۲۸ میلیارد تومان نیز از سوی ۴ موسسه عامل پرداخت شده است.  دارابی بیان می‌کند: مرحله دوم تسهیلات نیز که تقریبا ۸۸ میلیارد تومان است ابلاغ شده که با برگزاری جلسات مستمر و تلاش مجموعه دستگاه‌های اجرایی و متقاضیانی که برای تسهیلات درخواست دارند، ان‌شاءالله رکورد خوبی را در جذب و پرداخت داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید