اتوبوسهای دست و صورت شسته
با مردم در اتوبوسهای پایتخت گشت زدیم و پیگیر روند نظافت این وسایل نقلیه شدیم
مهدی اسماعیل پور-روزنامهنگار
در روزهای اخیر تعدادی از مسافران نسبت به تمیزی و آراستگی برخی از اتوبوسها گلایه کردهاند و معتقدند که جداره اتوبوسها سیاه و صندلیها کثیفاند. به همین بهانه به بعضی خطوط اتوبوس رانی سر زدیم تا ضمن همراهی با مردم، پیگیر مشکلاتشان باشیم و درادامه مشکلات مطرح شده را با مسئولان در میان گذاشتیم.
بهتر از یک سال قبل
یکی از همان اتوبوسهای تککابین جدید است و بهنظر همهچیز تمیز. از صندلیها هم نمیتوان ایراد گرفت. کیومرث احمدی، از مسافران همیشگی خط هم میگوید: من با اتوبوس زیاد تردد میکنم، از خط میدانهای انقلاب و امامحسین(ع) گرفته تا تجریش. طبق تجربه شخصی خودم اتوبوسها تمیز و مرتب هستند. البته تا یک سال پیش نظافت اتوبوس ها خیلی خوب نبود، اما این اواخر خیلی بهتر شده و شاید یکی از دلایلش اضافهشدن اتوبوسهای نو به خطوط باشد.
چرا اتوبوسها سطل زباله ندارد؟
علی فتحعلی، یکی دیگر از مسافران هم با این نگاه که تمیزی فقط مختص اتوبوسهای جدید است میگوید: اتوبوسهای جدید تمیزترند، اما اتوبوسهای قدیمی اینگونه نیست. صندلیها و روکشهایشان سیاه و پاره شده و ابر صندلیها بیرون زده است. کف اتوبوسهای قدیمی هم خرابیهایی دارد که باعث میشود شکل و ظاهر بدی پیدا کنند. او انتقادی هم دارد: اگر یک سطل یا نایلون زباله هم در اتوبوس باشد دیگر کسی زبالهاش را روی زمین نمیاندازد.
ناراضی از اتوبوسهای قدیمی
در میدان آزادی خط را تغییر داده و سوار اتوبوسهای دوکابین میشویم. شرایط در اینجا متفاوت بهنظر میرسد. خانمها اغلب ریزبین و سختگیرترند. فهیمه احمدی از نظافت صندلی و شیشه اتوبوس گله دارد: همانطورکه خودتان هم میبینید نظافت اتوبوس زیاد خوب نیست. او شیشه اتوبوس را نشان میدهد و میافزاید: شیشهها اغلب کثیف و پر از لک هستند. روکش بعضی از صندلیها هم پاره شده یا سیاه شدهاند. البته این موضوع شامل اتوبوسهای جدید نمیشود.
صندلی اتوبوس کثیف و معیوب است
مسافران آقا مانند خانمها سختگیر نیستند، اما خب آنها هم از وضعیت اتوبوس رضایت 100درصدی ندارند. محمدرضا فرجیان میگوید: اگر بخواهم از 20 به نظافت اتوبوسها نمرهای بدهم، 17 یا 18 است. چون چیز واقعا کثیفی به چشمم نخورده است. از او علت کمکردن 3-2 نمره را جویا میشویم که ادامه میدهد: 3-2 نمرهای هم که کم کردم بهخاطر صندلیهاست. کف اتوبوس و بخشهای دیگر نسبتا تمیز است، اما در مورد شستوشوی صندلیها نمره خوبی نمیدهم. روکش بعضی از صندلیها حسابی سیاه و مستهلک و ابر یا روکش بعضی از آنها کنده شده است.
مسئولان چه میگوید؟
روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره برخی از گلایهها و درخواستهای شهروندان درباره صندلیها و همچنین نبود سطل زباله داخل اتوبوسها اینگونه پاسخ میدهد.
مخزن زباله: مخازن زباله به تعداد زیاد در ایستگاهها و پایانهها وجود دارد. وجود سطل یا کیسه زباله خودش میتواند باعث بروز مشکل شود و شاهد سرریز شدن زباله یا انتشار بوی نامطبوع در داخل اتوبوس باشیم. از طرفی راننده وظیفه نظافت اتوبوس را ندارد، پس گذاشتن سطل توجیهی ندارد.
شستوشو: تمام بخشهای اتوبوس ازج مله صندلیها در پایان سرویسدهی روزانه با مواد شوینده و ضدعفونیکننده شستوشو و نظافت میشود. دلیل سیاهی و تیرگی برخی از صندلیها بهدلیل فرسودگی آنهاست که این نوع صندلیها پس از شناسایی تعویض یا تعمیر میشود. البته گاهی بهدلیل لزوم سرویسدهی به موقع و امکان از سرویس خارج کردن اتوبوس این فرایند کمی طولانی میشود.
اعلام شکایت: مسافران میتوانند مشکلات اتوبوسها را با ذکر شماره اتوبوس به سامانه137 اعلام کنند تا اگر موردی از چشم ناظران پنهان مانده شناسایی و صندلی تعویض یا تعمیر شود.
اتوبوسها روزانه نظافت میشوند
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران:نظافت اتوبوسهای شهر تهران روزانه انجام میشود. اتوبوسهای ملکی شهرداری هر شب پس از بازگشت راننده به توقفگاه، سوختگیری و برای روز بعد آماده میشوند. در این راستا نظافت و کارواش هم انجام میشود. ما به رانندگان و شرکتهای خصوصی درصورت رعایت نشدن نظافت، بهصورت شفاهی و کتبی تذکر میدهیم. ناظران ما در مناطق مختلف نیز بر این موضوع نظارت میکنند و به شرکتها تذکر میدهند که نظافت را رعایت کنند. با این حال، ممکن است بخش خصوصی در این زمینه کمتر دقت کند و بیشترین گلایه شهروندان نیز از این اتوبوسهای خصوصی است.
1323
اتوبوس ملکی در حال حاضر متعلق به شهرداری تهران است که شامل اتوبوسهای بیآرتی و تعدادی اتوبوس عادی میشود.
۱۲۷۰
اتوبوس به بخش خصوصی تعلق دارد.