رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره راه برونرفت از شرایط جدید ایجادشده برای ایجاد مانع در پروازهای ایران به کشورهای مختلف از سوی اتحادیه اروپا گفت: بیش از 2سال است که در مورد آزادی پنجم و قانون آسمان باز که اجرای آن هیچ نیازی به حکم حکومتی ندارد و حاکمیت نیز موافق این سیاست است، صحبت کردهایم و درخواست خود را برای اجراییشدن سیاست آزادی پنجم پروازی و آسمان باز به دولت ارائه کردهایم؛ اما متأسفانه اراده جدی برای اجرای این درخواست وجود نداشتهاست.
بهگزارش روابطعمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حرمتالله رفیعی افزود: اگر همان زمان موضوع آزادی پنجم در حملونقل هوایی اجرایی شده بود، امروز چنین مشکلاتی وجود نداشت و منافع زیادی هم از محل تردد خطوط پروازی ثالث به ایران نصیب کشور میشد.
او افزود: سیاست آزادی پنجم به این معنا است که هواپیماهای عبوری از آسمان ایران میتوانند در فرودگاههای کشور بنشینند و مسافران ایران را به مقاصد مختلف منتقل کنند. مثلا اگر یک پرواز از ترکیه بخواهد به مالزی، تایلند، چین و اندونزی پرواز کند، میتواند در فرودگاه ایران بنشیند و بخشی از مسافران مسیر را به مقصد برساند. این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان اعمال میشود.
رفیعی درباره دلیل به نتیجه نرسیدن پیشنهاد اعمال سیاست آزادی پنجم و آسمان باز بهرغم موافقت دولت و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: سوداگران و مافیای حوزه هوانوردی اجازه اجراییشدن این سیاست را بهرغم تلاش وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی ندادهاند؛ چون منافعشان به خطر میافتد.
او گفت: همین حالا چند ایرلاین خارجی هستند که مسافران را از و به ایران جابهجا میکنند. کافی است اجازه دهند همین شرکتها مسافران ایرانی را به مقاصد ثالث حمل کنند تا بخشی از خلأ موجود در زیرساختهای سفر و گردشگری حل شود. ضمن اینکه اگر این شرکتها براساس قانون آزادی پنجم وارد ایران شوند با خدمات باکیفیت به مسافران ایرانی و کاهش هزینههای سفر، رقابت بهتری میان ایرلاینهای داخلی ایجاد میکنند.
رفیعی درباره تأثیر تحریم ایرلاینهای داخلی ایران از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: در همین چند روز گذشته قیمت بلیتهای پرواز در برخی مسیرها سهبرابر افزایش یافت و نرخ بلیت در برخی مسیرها به بیش از 100میلیون تومان رسید. مسیر تهران-ترکیه که قیمت بلیت پرواز آن 12 تا 15میلیون تومان بود، ناگهان به 30 تا 35میلیون تومان افزایش یافت. در مسیرهایی هم که بلیت پرواز آنها 30میلیون تومان بود به بیش از 80میلیون تومان رسید.
سه شنبه 1 آبان 1403
کد مطلب :
238215
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/An3Dj
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved