• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23818
+
-

گزارش میدانی همشهری از قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار

رشد هزینه تولید، مواد پروتئینی را گران کرد

رشد هزینه تولید، مواد پروتئینی را گران کرد

علی ابراهیمی | خبرنگار:

قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ در یک‌ماه گذشته افزایش یافته است.  بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد کاهش عرضه و رشد هزینه تمام‌شده ناشی از گرانی نهاده‌های تولید، اصلی‌ترین دلیل تورم قیمت‌ها در این بخش بوده است؛ البته در کنار این دلایل، موضوعاتی چون افزایش نرخ ارز و اثر آن بر افزایش قیمت تأمین نهاده‌های تولید دام و طیور، نوسانات فصلی عرضه، اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی(عید قربان)، خروج قاچاق دام زنده و شیوع بیماری‌های دامی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت تمام‌شده و عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ در بازار مصرف است. این شرایط موجب شده تا بازار انواع مواد پروتئینی در چند‌ماه گذشته با نوسان قیمت و عرضه مواجه شود اما نبض افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز گوسفندی و گاوی و گوشت مرغ از یک‌ماه پیش تندتر شده و میزان گرانی گوشت قرمز و مرغ از 20درصد فراتر رفته است.

گوشت و مرغ در کورس گرانی

بررسی‌های میدانی خبرنگار همشهری از وضع بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ حاکی است در چند هفته اخیر گوشت قرمز و مرغ رقابتی تنگاتنگ برای افزایش بیشتر در بازار مصرف داشته‌اند؛ به‌نحوی که در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز شقه گاو و گوساله در بازار مصرف به 45هزار تومان، ران پاک کرده 53تا 55هزار تومان و فیله به 73هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از 48تا 53هزار و ران گوسفندی از 55تا 66هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران از 8تا 9هزار و 400تومان در نوسان بوده است. قیمت‌هایی که نسبت به کمتر از یک‌ماه پیش حداقل 20درصد افزایش یافته، ولی از اجرای سیاست‌های تنظیم بازار برای ساماندهی قیمت و عرضه این محصولات به‌دلیل کاهش عرضه و رشد هزینه تمام‌شده تولید خبری نیست.

 کمبود و گرانی گوشت گاو و گوساله

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، با بیان اینکه نوسان قیمت در بازار گوشت قرمز گوساله و گاوی را شاهد هستیم، گفت: افزایش قیمت گوشت گوساله و گاو به‌دلیل کمبود دام، افزایش قیمت علوفه و کاهش عرضه بوده است. همچنین به‌رغم ممنوعیت صادرات رسمی، افزایش نرخ ارز انگیزه مناسبی برای قاچاق دام زنده از مبادی غیررسمی فراهم کرده که این موضوع نیز از عوامل مؤثر در کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز است. علی خندان‌روجوان افزایش قیمت 150تا 200تومانی قیمت هر کیلو یونجه و رسیدن قیمت آن به هزار و 400تا هزار و 500تومان، رشد قیمت جو و افزایش دستمزد کارگر را ازجمله عواملی دانست که موجب کاهش پرواربندی و عرضه گاو و گوساله به بازار شده است.

 او گفت: این شرایط موجب شده قیمت هر کیلوگرم گاو زنده به 17تا 18هزار تومان و نرخ لاشه گوشت گاوی در کشتارگاه به 35هزار تومان افزایش یابد. او از افزایش نرخ خرده‌فروشی انواع گوشت گوساله و گاو در بازار مصرف متأثر از هزینه‌های حمل‌ونقل، سود خرده‌فروشی و پاک کردن چربی و بی‌استخوان کردن خبر داد و افزود: با این روند در بازار مصرف، قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله 45هزار، ران پاک کرده 53هزار و فیله گوساله 70هزار تومان است. خندان رو جوان روند افزایش قیمت‌های اخیر گوشت قرمز گاو و گوساله را از 15تا 20روز پیش اعلام کرد و افزود: افزایش نرخ نهاده‌های دامی و کمبود عرضه، علت اصلی گرانی دام و به تبع آن گوشت قرمز در بازار است.

از نوسان فصلی عرضه تا گرانی تولید

یک کارشناس صنعت دام با بیان اینکه افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی رویه‌ای عادی و همانند گرانی سایر کالاهاست به خبرنگار همشهری گفت: اخیرا قیمت اغلب نهاده‌های تولید دام سبک مانند اقلام علوفه‌ای، دارو، واکسن، دستمزد و خدمات افزایش یافته که این عوامل در افزایش قیمت گوشت قرمز نیز مؤثر بوده است.

محمد‌رضا ملاصالحی بخش دیگری از افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی را ناشی از کاهش عرضه به‌دلیل نوسان فصلی دانست و افزود: همواره در برخی فصول با کاهش عرضه دام سبک شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی هستیم و اکنون نیز فصل عرضه دام سبک در بازار به پایان رسیده و به تبع آن قیمت‌ گوشت قرمزافزایش یافته است.

او با بیان اینکه امسال به‌دلیل بارندگی‌های مناسب بهاره برخی دامداران، دام سبک تولیدی را به‌خاطر وزن‌گیری بیشتر دیرتر به بازار عرضه کردند، افزود: با وجود این، همواره در اواخر مرداد‌ماه با کوچ عشایر از ییلاقات، فصل تولید مثل دام عشایر از راه می‌رسد و عرضه گوسفند زنده به بازار کم می‌شود. مدیرکل سابق دفتر اصلاح نژاد دام کشور، افزایش نرخ دلار و سودآوری صادرات دام زنده را یکی از عوامل کمبود گوسفند زنده در بازار قلمداد کرد و افزود: گرچه اکنون صادرات رسمی دام زنده متوقف شده اما گرانی ارز انگیزه خوبی برای قاچاق دام زنده و سایر کالاهای صادراتی فراهم کرده است؛ با وجود این عدد مشخصی از میزان قاچاق دام وجود ندارد، اما آنچه مسلم است وقتی بازار خوبی برای دام زنده در کشورهای همسایه وجود داشته و امکان صادرات آن از مبادی رسمی وجود نداشته باشد، سودآوری صادرات انگیزه قاچاق را فراهم می‌کند. به گفته وی همواره شرایط فصلی و مناسبت‌ها و اعیاد ملی و مذهبی نیز از دیگر عوامل مؤثر در نوسان عرضه و افزایش قیمت گوشت گوسفندی بوده است و با توجه به در پیش بودن عید قربان برخی چوبدارها از قبل دام را پروار کرده‌اند تا به این مناسبت به بازار عرضه کنند. ملاصالحی با اشاره به تأمین 10درصد نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات، گفت: در چنین شرایطی امکان کنترل و تنظیم بازار وجود ندارد مگر با واردات. در گذشته عمده واردات به گوشت منجمد گاو و گوساله محدود بوده است، اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر ذائقه مردم به مصرف گوشت تازه، واردات گوشت گرم گوسفندی به‌صورت محدود در دستور کار قرار گرفته که به‌دلیل هزینه‌های حمل‌ونقل گران‌تر تمام می‌شود.

   عبور قیمت مرغ از مرز 9هزار تومان

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت عمده فروشی و مصرف‌کننده مرغ در بازار خبر داد و گفت: چهارشنبه هفته گذشته نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری 6هزار، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 8هزار، توزیع در واحد‌های صنفی 8هزار و 150و خرده فروشی 8هزار و 900تا 9هزار تومان بود. مهدی یوسف‌خانی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر را 7هزار و 900و ران مرغ بدون کمر را 8هزار و 900تا 9هزار تومان اعلام کرد و در مورد نرخ سایر مشتقات مرغ در بازار افزود: نرخ خرده‌فروشی هر کیلو سینه با کتف 14هزار، سینه بدون کتف 15هزار و فیله مرغ 17هزار تومان است. او امتناع مرغداران در عرضه و شرایط سخت پرورش را دلیل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ دوباره در بازار افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید