• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238072
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Rg94z
+
-

موسی ‌ع‌ به جشنواره می‌آید

نسخه‌ای از تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا‌ در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود

گزارش
موسی ‌ع‌ به جشنواره می‌آید

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

احتمالا بزرگ ترین پروژه زندگی یکی از مهم ترین‌کارگردان‌های پس از انقلاب خواهد بود، یک سریال الف ویژه که انتظار می‌رود یکی از فاخرترین آثارتلویزیون شود.این داستان ابراهیم حاتمی کیا و سریال «موسی کلیم الله (ع)»است.سریالی که نسخه های سینمایی هم خواهد داشت و در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد نمایش نسخه ای خواهیم بود که به دوران کودکی حضرت موسی (ع) اختصاص دارد. بعد از مدت‌ها بی‌خبری از سریال «موسی کلیم‌الله(ع)» بالاخره با حضور رئیس صداوسیما در پشت صحنه این سریال هزینه‌بر، عنوان شد که این مجموعه قرار است در 5فصل تولید شود. البته عنوان شده که نسخه پایلوت سریال «موسی کلیم‌الله(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

  سریال «موسی کلیم‌الله» کلید خورد
2پروژه تاریخی الف ویژه‌ رسانه ملی هرازگاهی میزبان رئیس صداوسیما شده‌اند. پیمان جبلی علاوه بر حضور در پشت صحنه «سلمان فارسی» میرباقری به پشت صحنه سریال «موسی کلیم‌الله(ع)» هم سری زده است؛ سریالی که ساخت نسخه سینمایی‌اش در 3 قسمت آنقدر‌ سر زبان‌ها افتاده بود که انگار سازندگانش قصدی برای ساخت سریال ندارند. اما با حضور جبلی و بازدیدش از بخش‌های مختلف سریال، مشخص شد که ساخت سریال منتفی نیست و این سریال که بیش از 2سال است پیش‌تولیدش آغاز شده‌است، بالاخره کلید می‌خورد.

3نسخه سینمایی و 5فصل یک‌سریال
بعد از درگذشت فرج‌الله سلحشور و حضور جمال شورجه به‌عنوان کارگردان این سریال، این کارگردان و سیداحمد میرعلایی، تهیه‌کننده تلاش کردند برای این سریال سرمایه‌گذار به‌دست بیاورند. این اتفاق 7سال پیش رخ داد؛ اما پروژه «موسی کلیم‌الله(ع)» از جمال شورجه به‌دست حاتمی‌کیا رسید و البته در این میان حواشی‌ای نیز ایجاد شد. حاتمی‌کیا تصمیم گرفت فیلمنامه را بار دیگر بازنویسی کند. سیدمحمود رضوی تهیه‌کنندگی سریال را برعهده گرفت و حدود 3سال پیش‌تولید این سریال تاریخی و پرهزینه طول کشید. چند وقت پیش هم این کارگردان کهنه‌کار تصمیم گرفت با تغییر فیلمنامه، نسخه سینمایی را در 3مقطع کودکی، میانسالی و پیری حضرت موسی (ع) در 3فیلم سینمایی مجزا بسازد.

رئیس رسانه ملی سر صحنه سریال حاتمی‌کیا

رئیس رسانه ملی در کنار کارگردان سریال «موسی کلیم‌الله(ع)»؛  پیمان جبلی برای چندمین بار سرصحنه کار تازه ابراهیم حاتمی کیا حاضر شد.

حاتمی‌کیا فیلمبرداری فصل کودکی را کلید زده ‌است. از بازیگران این فصل تا‌کنون علیرضا کمالی، مریلا زارعی، نوید پورفرج و ترلان پروانه‌ جلوی دوربین
 حاتمی‌کیا رفته‌اند.
حاتمی‌کیا تصمیم دارد 3 نسخه سینمایی از سریال «موسی کلیم‌الله(ع)» را بسازد و نسخه پایلوت سینمایی نیز در جشنواره فجر امسال به نمایش دربیاید، و به‌تازگی قرار شده تولید سریال را هم کلید بزند. این کارگردان عنوان کرده که «موسی کلیم‌الله(ع)» در 5فصل ساخته می‌شود.
این سریال با فناوری پیشرفته «تولید مجازی» تولید خواهد شد. در جریان بازدید جبلی از پشت‌صحنه سریال نیز از تصمیم سازندگان سریال نقل‌قول شده که تیم سازنده تصمیم گرفته است که پیش‌نمایش مجموعه «موسی کلیم‌الله(ع)» را به‌عنوان بخشی از تولید مجموعه نمایشی آماده کند و مردم به‌زودی پیش‌نمایش آن را مشاهده خواهند کرد.
رئیس صداوسیما تولید این سریال را انقلابی فناورانه در تولیدات سینمایی و تلویزیونی برشمرده‌است. وی تأکید کرده که داستان «موسی کلیم‌الله(ع)» 5فصل دارد. او گفته است: نزدیک به 3دهه از ایده‌پردازی، طراحی، نگارش و آماده‌سازی تولید این مجموعه فاخر گذشته‌است و ما شاهد به‌ثمررسیدن این پروژه‌ایم.
در پایلوت یا اپیزود اولیه، تکنولوژی‌های به‌کارگرفته‌شده سنجیده می‌شود و تولید نسخه پایلوت پیش از تولید کل اثر در روند تولید سریال‌های بزرگ دنیا یک رویه ثابت است. در تکنولوژی تولید مجازی که بخش‌هایی از آن بومی‌سازی شده‌است، عوامل پیش از نسخه پایلوت، چندین‌بار با حضور بازیگران غیراصلی و هنروران، تست‌های مختلفی را انجام داده‌اند که گزیده‌ای از تست‌ها توسط شبکه‌های خبری صداوسیما منتشر شده است. تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، کیوان مقدم مدیر هنری و طراح صحنه، و شهرام خلج طراح گریم این سریالند.




پایان 50درصد از تصویربرداری فصل دوم سریال «سلمان فارسی»

پیمان جبلی در بازدید از پشت‌‌صحنه سریال سلمان فارسی در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران ‌ عنوان کرد: سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فصل سریال سلمان، فصل دوم یعنی ایران باستان است. تیم تولید به اواسط تصویربرداری فصل ایران نزدیک شده‌ و کار با حضور صدها هنرمند و هنرور پیش می‌رود. ‌وی همچنین عنوان کرد: مانعی برای طی بقیه مراحل تولید و پس‌تولید وجود ندارد و با تداوم این روند، ضریب اطمینان بالایی وجود دارد که این مجموعه نمایشی فاخر صداوسیما در زمان از پیش مشخص‌شده به آنتن برسد.
حسین طاهری، تهیه‌کننده سلمان فارسی هم در حاشیه این بازدید گفت: نزدیک به ۱۶۰۰هنرور از میان بازیگران تئاتری سراسر ایران در پروژه سلمان با ما همکاری دارند. تاکنون حدود ۴۰بازیگر خارجی‌ و حداقل ۶۰بازیگر مطرح داخلی در سلمان بازی کرده‌اند و هنوز راهی طولانی در پیش داریم. ‌طاهری با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰درصد از تولید سریال در فصل دومش، یعنی فصل ایران به اتمام رسیده و بعد از آن فصل حجاز کلید می‌خورد، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کار را به موقع و در زمان معین‌شده به پخش برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید