• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238077
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4jl2
+
-

ریدلی اسکات کارگردان تمام‌نشدنی سینما

استقبال منتقدان از «گلادیاتور۲» فراتر از پیش‌بینی‌ها بود

ریدلی اسکات کارگردان تمام‌نشدنی سینما

«سن فقط یک عدد در شناسنامه است»؛ جمله آشنایی که معمولا در حوزه ورزش کاربرد دارد ولی حالا در حوزه سینما هم مصداق می‌یابد. نخستین نمایش فیلم تازه ریدلی اسکات،کارگردان ۸۷ساله هالیوود، منتقدان را سرذوق آورده است. درحالی‌که «گلادیاتور۲» از ۲۲نوامبر در سینماها اکران می‌شود، نخستین اکران این فیلم که جمعه شب انجام شد واکنش‌های اولیه بسیار موفقی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت. دنباله فیلم «گلایاتور» سال۲۰۰۰ با بازی دنزل واشینگتن، پل مسکال و پدرو پاسکال در استودیو پارامونت لس‌آنجلس به نمایش درآمد و اهالی رسانه‌ و منتقدان فیلم نخستین افرادی هستند که آن را تماشا می‌کنند.

یک گلادیاتور برای انتقام و قدرت
در «گلادیاتور۲» به کارگردانی ریدلی اسکات، مسکال در نقش لوسیوس،  خواهر زاده امپراتور کومودوس از فیلم اصلی(که خواکین فینیکس نقشش را ایفا کرده بود)، بازی می‌کند. لوسیوس پس از اینکه مجبور به بردگی می‌شود، به‌عنوان یک گلادیاتور برای انتقام و قدرت به رم بازمی‌گردد. کانی نیلسن، جوزف کوین، درک جاکوبی، روری مک‌کان، فرد هچینگر، مت لوکاس، می‌کالاماوی، تیم مک ایننرنی، پیتر منسا و الک اتگاف دیگر بازیگران فیلم هستند. درحالی‌که فیلم اصلی بیش از ۲دهه پیش اکران شد و ۵جایزه اسکار هم برد و ۴۶۵.۴میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد، نخستین تریلر منتشرشده از فیلم جدید در ‌ماه جولای تنها در چند روز ۲۱۵میلیون بازدید در پلتفرم‌های جهانی به‌دست آورد.
نقدهای کامل منتقدان برای فیلم دوم تا زمان نزدیک شدن به تاریخ اکران فیلم کاهش نمی‌یابد، اما خواندن نخستین واکنش‌ها به فیلم پس از نخستین نمایش آن می‌تواند نشان‌دهنده حال و هوای فیلم باشد.

در انتظار جایزه اسکار
این دنباله برای اسکات، کارگردانی که ۳بار نامزد اسکار شده، می‌تواند جایزه اسکار را به ارمغان بیاورد و بازیگران او (پل مسکال و دنزل واشینگتن) را نیز از همین حالا به‌عنوان مدعی وارد رقابت اسکار کند.‌مسکال پس از کسب نخستین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد برای «افترسان»(۲۰۲۲)، می‌تواند برای نقش اصلی «گلادیاتور دوم» دوباره در رقابت قرار بگیرد. در همین حال، واشینگتن که ۲جایزه اسکار در کارنامه دارد، می‌تواند برای سومین جایزه رقابت کند و احتمالا به فهرست کوچک برندگان ۳جایزه بازیگری مانند فرانسیس مک دورمند، جک نیکلسون و دنیل دی لوییس بپیوندد.

نخستین واکنش‌های منتقدان به فیلم

جیلیان چیلینگریان (آف اسکرین):
نام دنزل واشینگتن را روی مجسمه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «گلادیاتور۲» حک کنید.
اسکات مانتز: فیلم تازه اسکات اکشن عالی، جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز و اجراهای خیره‌کننده دارد.
سایمون تامپسون: «گلادیاتور۲» غنی‌ترین ضیافت را در مجموعه‌های اکشن حماسی و خیانتی شیطنت‌آمیز ارائه می‌کند.
 اریک اندرسون: فیلم یک حماسه واقعی و بهترین اثر ریدلی اسکات در سال‌های اخیر است که در آن پل مسکال ستاره فیلم‌های اکشن بدون قربانی کردن استعداد مستقل خود، یک وارث شایسته تاج و تخت است و دنزل واشینگتن نیز هر خط دیالوگ را بدون کم و زیاد و اغراق اجرا می‌کند.
ژرمن لوسیه: به عظمت نسخه اصلی نمی‌رسد، اما یک دنباله خوب با نمایش مخاطرات بزرگ، داستانی محکم و اجراهای عالی است. من کاملا از آن لذت بردم و به‌احتمال زیاد همینطور هم جلو خواهد رفت، اما از نظر احساسی چیزی کم دارد. انگار همه‌‌چیز سطحی است.
گریفین شیلر: کاملا شگفت‌زده شدم! یک داستان حماسی و شکسپیری از امید، بیهودگی و قدرت در یک سیستم در حال فروپاشی. و نمایش درخشان دنزل در یک اجرای ماکیاولیستی... چه فیلمی!
سینه مووی: دنگ! «گلادیاتور۲» بسیار عالی است. درخشش پل مسکال، دنزل واشینگتن، پدرو پاسکال، جوزف کوئین و فرد هچینگر... یک ادامه ارزشمند است و ریدلی اسکات روح نسخه اصلی را به تصویر می‌کشد و دنباله آن، برای خودش چیز دیگری است.
متیو کاس: «گلادیاتور۲» زمانی اتفاق می‌افتد که ریدلی اسکات دلش را در عمل وارد ماجرا کرده است. یک نمایش کامل با سرعتی تپنده. بی‌صبرانه منتظر تماشای دوباره این گلادیاتور هستم.
یل ماویتی(ماوریک موویز): فیلم دوم تمرکز و ضربه احساسی نسخه اصلی را ندارد و مسکال به اندازه کرو در نسخه اصلی جذاب نیست، اما فیلم مملو از اکشن‌های به‌یاد‌ماندنی است و دنزل فیلم را دزدیده و نمادین‌ترین بازی را دارد.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید