• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238041
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q4w2
+
-

از درگیری در زندان تا پرونده باز تتلو در دیوان عالی کشور

روز و روزگار تتلو در زندان

گزارش
روز و روزگار تتلو در زندان

گروه حوادث

امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در حالی در زندان در حال سپری کردن دوران محکومیتش است که هنوز یک پرونده باز در دیوان‌عالی کشور دارد؛ پرونده‌ای که پیش از این در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی و حکم آن صادر شده است. درصورت تأیید این حکم از سوی قضات دیوان، همه مجازاتی که این خواننده جنجالی باید تحمل کند، 10سال حبس است. در این گزارش آخرین جزئیات درباره پرونده تتلو و وضعیت او در زندان را می‌خوانید.

تتلو کجاست؟
تتلو بعد از دستگیری به انفرادی زندان اوین منتقل شد. او در جریان رسیدگی به پرونده‌اش نیز در انفرادی بود و در نهایت پس از قطعی شدن حکم 10سال زندان وی، درخواست او و وکلایش برای انتقال به بند عمومی زندان پذیرفته شد و او حالا در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برد.

درگیری در زندان
گرچه شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه در زندان به تتلو تسهیلات ویژه‌ای ارائه شده است، اما سخنگوی قوه قضاییه چند روز پیش این شایعات را رد کرد و گفت که نه‌تنها به وی تسهیلاتی ارائه نشده، بلکه او در زندان تنبیه انضباطی نیز شده است. اشاره سخنگوی قوه قضاییه به ماجرای درگیری امیرحسین مقصودلو در زندان با یک زندانی دیگر است؛ درگیری‌ای که البته چندان جدی نبود و به آسیب‌ و صدمات کاملا جزئی ختم شد، اما او به‌دلیل همین درگیری تنبیه انضباطی شد.

پرونده باز
مهم‌ترین پرونده‌ای که علیه امیرحسین مقصودلو تشکیل شده مربوط به اتهام سب‌النبی و توهین به مقدسات است. پیش از این اعلام شده بود که این پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شده که با رأی قضات، تتلو از اتهام سب‌النبی تبرئه شده است، اما همانطور که چند روز پیش سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد، وی از بابت اتهام توهین به مقدسات در این پرونده به 5سال حبس محکوم شده که این پرونده (با اعتراض به رأی تبرئه متهم) هم‌اکنون در دیوان‌عالی کشور است.  درصورت نقض حکم تبرئه از اتهام سب‌النبی، وی باید بار دیگر محاکمه شود. براساس ماده 262قانون مجازات اسلامی، هر کس پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم یا هریک از انبیای عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند، سب‌النبی است و به اعدام محکوم می‌شود. همچنین در ماده 263این قانون آمده است: هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات یا نقل قول از دیگری بوده است سب‌النبی محسوب نمی‌شود.

بازداشت تتلو 10ماهه شد
تتلو که پیش از این در ترکیه به سر می‌برد، روز جمعه ۱۵ آذرماه سال ۱۴۰۲ در مرز بازرگان تحویل ایران و بلافاصله با دستور قضایی بازداشت شد. وی از همان زمان در بازداشت به سر می‌برد و حالا و با قطعی شدن حکم یکی از پرونده‌هایش در زندان اوین نگهداری می‌شود و خانواده‌، بستگان و وکلایش به‌راحتی می‌توانند به ملاقات او بروند.

حکم قطعی
 تتلو 2پرونده در مراجع قضایی دارد که مهم‌ترین شکایات علیه او محسوب می‌شوند. یکی از پرونده‌ها، همانطور که گفته شد، مربوط به اتهام سب‌النبی و همچنان در دیوان‌عالی کشور مفتوح است و قضات دیوان باید درباره حکم صادره ازسوی دادگاه کیفری اظهارنظر کنند، اما پرونده دیگر او به اتهام تشویق به فساد و فحشا تشکیل شده بود که وی با حکم قضات دادگاه به تحمل ۱۰سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید و نهایی شد؛ بنابراین درصورتی که رأی پرونده نخست او از سوی دیوان‌عالی کشور تأیید و او از اتهام سب‌النبی تبرئه شود، بیشترین مجازاتی که باید تحمل کند، همین 10سال حبس در پرونده دوم اوست که قطعی شده است؛ البته تتلو پرونده دیگری هم دارد که مجازات آن کمتر از 10سال است و تأثیری در اجرای حکم 10سال حبس او که قطعی شده است، ندارد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید