• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 237984
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/764jG
+
-

دکتر صدایش کنید

آشنایی با نخستین سرمربی آفریقایی استقلال و لیگ برتر ایران؛ آقای پیتسو موسیمانه، جانشین کارلوس آلبرتو و متخصص دفاع 4نفره

  بعد از مدت‌ها کش و قوس، انتخاب مدیران استقلال برای تیم فوتبال این باشگاه غیرمنتظره بود؛ غیرمنتظره از آن جهت که تا به حال از قاره آفریقا هیچ سرمربی کوچک و بزرگی برای هدایت تیم‌های ایرانی به ایران نیامده بود. موسیمانه که 60سال دارد، در دوران بازی‌اش در خط میانی بازی می‌کرد و طی 6سال ابتدایی در 2باشگاه جومو کوسموس و ماملدوی سانداونز جا‌به‌جا شد. او در نیمه‌دوم دوران بازیگری‌اش تصمیم به ترک آفریقای‌جنوبی گرفت؛ ابتدا در یونان 6سال پیراهن یونیکوس را به تن کرد و سپس به عضویت KFC بلژیک درآمد. او با پیراهن السد قطر در سال1996 به کارش خاتمه داد و کفش‌هایش را آویخت. موسیمانه در این سال‌ها فقط 4مسابقه برای تیم ملی کشورش انجام داد و موفق به زدن یک گل شد.
 
   جانشین کارلوس آلبرتو پریرا
و اما آغاز دوران مربیگری؛ موسیمانه سال2001 در تیم سوپراسپرت‌یونایتد به‌عنوان جانشین بروس گروبلار- یکی از اسطوره‌های باشگاه لیورپول- انتخاب شد و توانست تیمی را که در خطر سقوط بود تا جایگاه دومی بالا بیاورد. او طی 6سال حضور در این تیم، 2جام قهرمانی به‌دست آورد. موسیمانه از سال2006به کادرفنی تیم ملی آفریقای جنوبی پیوست و حدود 4سال به‌عنوان کمک‌مربی فعالیت کرد. او در این مدت چند مسابقه را هم به‌عنوان سرمربی موقت پشت سر گذاشت. موسیمانه زیرنظر کارلوس آلبرتو پریرای مشهور و برزیلی که فاتح جام جهانی1994شده بود، با تیم ملی آفریقای‌جنوبی در جام‌جهانی2010 به‌عنوان میزبان حاضر شد. آنها نتوانستند از گروه خود بالا بروند اما چند روز پس از پایان کارشان، شاهد یک تغییر بزرگ روی نیمکت بودند؛ موسیمانه تبدیل به سرمربی جدید بافانا بافانا شد.
 
   نمی‎دانست باید ببرد!
در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های 2012 موسیمانه یک بازی با سیرالئون داشت و گمان می‌کرد حتی با کسب مساوی هم صعود می‌کند. تیم او مساوی کرد اما غافل از آنکه برای صعود نیاز به پیروزی داشت و همین تساوی باعث حذف آنها شد! بعد از ناکامی‌های ملی، باشگاه ماملودی سانداونز، جایی برای درخشش موسیمانه به‌عنوان سرمربی بود.تیمی که مرد آفریقایی 2مرتبه در دوران بازیگری برایش بازی کرده بود، حالا باید پیتسو را به‌عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دید. موسیمانه حدود 8سال روی نیمکت این تیم نشست و 11جام قهرمانی را بالای سر برد. آنها پس از 21سال موفق شدند دوباره تیمی از آفریقای‌جنوبی را بر بام قاره سیاه قرار دهند. موسیمانه در سال2016سرمربی سال آفریقا شد و با قهرمانی‌هایش خود را به‌عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ معرفی کرد.
 
   اولین سرمربی غیرمصری در الاهلی
با درخشش موسیمانه، مسئولان باشگاه الاهلی مصر به این مربی روی آوردند و پیتسو تبدیل به نخستین سرمربی غیرمصری تاریخ این تیم شد. پیتسو با الاهلی 2مرتبه دیگر فاتح لیگ قهرمانان آفریقا شد و توانست 2بار راهی جام باشگاه‌های جهان شود. پس از الاهلی مصر، نوبت به الاهلی عربستان رسید تا موسیمانه را به‌عنوان سرمربی کنار خود داشته باشد. پیتسو موفق شد تیم سقوط‌کرده را با قهرمانی در سطح دوم، به لیگ حرفه‌ای بازگرداند اما مشکلات مالی و عدم‌دریافت حقوق، باعث شد تا موسیمانه تصمیم به جدایی بگیرد و راهی امارات شود.
 
   آقای 2-4-4 در تیم 3دفاعه
پیتسو موسیمانه سپس به فوتبال امارات رفت تا هدایت الوحده را در دست بگیرد. او در این مدت موفق شد از سد الاتحاد کلبا با سرمربیگری فرهاد مجیدی بگذرد و در شبی که مهدی قائدی موفق به گلزنی شد، آنها را با نتیجه 2بر یک از پیش رو برداشت. با این حال نتایج الوحده خوب نبود و پس از اینکه پیتسو در مقطعی با تنگی نفس راهی بیمارستان شد، طرفین با یکدیگر قطع همکاری کردند. موسیمانه به فوتبال عربستان بازگشت تا تیم ابها را از سقوط نجات دهد اما موفق نشد. تیم او مقابل تیم‌های النصر و الاهلی باخت‌های 8گله و 5گله را تجربه کرد و این فقط بخشی از نتایج ضعیف پیتسو با ابها بود. موسیمانه با خاطراتی تلخ از عربستان رفت و به ماموریتش در این کشور خاتمه داد.
 
   مرد خانواده
موسیمانه در تمام این سال‌ها سیستم‌های متفاوتی را تجربه کرده اما آرایش 2-4-4 خطی را بیش از هر ترکیب دیگری دوست دارد.
 اگر او بخواهد چنین سیستمی را در استقلال پیاده کند، شاهد یک تغییر بزرگ در زمین برای آبی‌پوشان خواهیم بود. استقلال مدت‌هاست با 3مدافع بازی می‌کند و حتی تغییرات زیاد سرمربیان، از مجیدی گرفته تا ساپینتو و از ساپینتو تا نکونام و سهراب تأثیری بر این رویه نداشته است. باید دید متخصص 2-4-4و دفاع خطی، چگونه می‌تواند این تغییرات را مدیریت کند. پیتسو موسیمانه، فردی بسیار صمیمی و احساساتی است. او خانواده پرجمعیت و همراهی دارد که از هر فرصتی برای در کنار هم بودن استفاده می‌کنند. چندی پیش پیتسو از سوی دانشگاه ژوهانسبورگ به‌علت سال‌ها فعالیت و مشارکت در رهبری و ورزش، مدرک دکتری افتخاری دریافت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید