• یکشنبه 22 مهر 1403
  • الأحَد 9 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 13
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237420
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZ5MJ
+
-

پزشکان قلابی، بیماران واقعی

چرا جذب پزشکان جعلی می‌شویم؟

گزارش
پزشکان قلابی، بیماران واقعی

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

چند روز پیش، رئیس پلیس فتای پایتخت از مسدود کردن چندین پیج در‌ اینستاگرام خبر داد که همگی متعلق به تعدادی پزشک قلابی بودند؛ افرادی که با عنوان پزشک فعالیت می‌کردند، اما پزشک نبودند و با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی توانسته بودند در مجموع بیش از ۵میلیون مخاطب را جذب خود کنند. پزشکان قلابی در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و تبلیغات خیره‌‌کننده‌ای را مقابل چشم دنبال‌کنندگان خود می‌گذارند؛ از پوست و زیبایی گرفته تا جراحی‌های حساس و مهمی مثل جراحی پلک، پرپشت شدن مو در چندماه، لاغری تضمینی، درمان صددرصدی دیابت، درمان کبد چرب با چند گیاه، درمان سرطان‌های پیشرفته و... . اگر می‌خواهید دراین‌باره بیشتر بدانید، این گزارش را از دست ندهید.

برخی از آسیب‌های پزشک‌نماها:
   تجویز داروهای نامناسب یا خطرناک
   تأخیر در درمان صحیح
   تشویق به انجام روش‌های غیرعلمی
   سوءاستفاده‌های مالی و روانی
   مشاوره‌های زیبایی و جراحی‌های غیرمجاز

کسی یک شبه درمان نمی‌‌ شود
دکتر حمید جنیدی، پزشک عمومی می‌گوید: خیلی از افراد تصور می‌کنند هرکس که در صفحه شناسنامه اینستاگرام خود نوشت «پزشک» یا همین که چند محتوا در حوزه پزشکی، جراحی و زیبایی تولید کرد، کافی است و دیگر درباره حقانیت فردی که قرار است پیش‌شان بروند، هیچ جست‌وجو و پرسش و راستی‌آزمایی‌ای نمی‌کنند.
او ادامه می‌دهد: تبلیغات این افراد در اینستاگرام فریبنده و پر زرق و برق است. درحالی‌که پزشک واقعی هیچ‌وقت به دروغ تبلیغ نمی‌کند و کار خود را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان نمی‌دهد.
به گفته جنیدی، پزشک‌نما با تبلیغ دروغین، قول درمان صددرصدی دیابت را می‌دهد و این مورد می‌تواند خیلی‌ها را فریب بدهد؛ چون خیلی از مردم دنبال معجزه‌اند یا دنبال دارویی که یک‌شبه آنها را خوب خوب کند؛ درحالی‌که چنین چیزی واقعیت علمی ندارد.
او تاکید می‌کند: دلیل دیگر هم جشنواره‌ها و تخفیف‌های ظاهرا درشتی است که این افراد برای مشتریان می‌گذارند و به این ترتیب یک تور بزرگ پهن می‌کنند و افراد زیادی را داخل آن می‌اندازند. یکی از گروه‌هایی که در دام این شیادان می‌افتند، افراد مبتلا به سرطان هستند. اینستاگرام پر از تبلیغات طبیبان سنتی دروغین است و خیلی از بیماران هم به‌دلیل شرایط سختی که در آن قرار دارند، شیمی‌درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی را کنار می‌گذارند و به مصرف داروهای گیاهی رو می‌آورند. کم نیستند بیمارانی که به‌دلیل قطع دارودرمانی و تکیه صرف به طب سنتی، جان خود را بیهوده از دست می‌دهند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید