• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23723
+
-

الگوی اقتصادی رئیسی

چهره روز
الگوی اقتصادی رئیسی

ابراهیم رئیسی این بار در قامت تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید: اگر سال گذشته هشدارهای مهم درباره اثرات سوء نقدینگی کنترل نشده را جدی می‌گرفتید، وضع بازار ارز و سکه مختل نمی‌شد. به گفته ابراهیم رئیسی، مشکلات کنونی اقتصاد در مسائلی چون فشار نقدینگی و نظام مدیریتی ریشه دارد و به فشار خارجی ربطی ندارد و منشأ آن مشکلات مدیریتی است.

اصلی‌ترین نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، گویا فراموش کرده یکی از برنامه‌هایش در کوران رقابت‌های انتخاباتی، افزایش میزان یارانه نقدی بود که به گفته کارشناسان اقتصادی به افزایش نقدینگی دامن می‌زد و از قضا این طرح او با رأی اکثریت مردم ایران با پاسخ منفی مواجه شد؛ البته نقد کنایه‌آمیز تولیت آستان قدس رضوی به حسن روحانی نشان می‌دهد او و همفکرانش، بهتر است واقع‌بین باشند و به جای طرح ایده‌های تورم‌زا به سخن کارشناسان و خبرگان اقتصادی گوش دهند.

واقع ماجرا این است که غول نقدینگی در یکسال اخیر ایجاد نشده و از قضا بخشی از این غول تازه‌بیدار شده، میراث دولتی است که داعیه پاکدستی و اصلاح امور ایران و جهان را داشت و اگر رئیسی الگوی بهتری دارد، باید بگوید نظام بانکی بدون شفافیت در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و رقابتی‌شدن بازار و بهره‌جستن از روابط بانکی بین‌المللی چگونه شدنی است. این روزها اقتصاددانان می‌گویند: مشکل اقتصاد بیش از آنکه مدیریتی باشد، برخواسته از الگوی آزمون و خطای این چند سال است، اصولگرایان می‌توانند به جای اصرار بر گزینه اصلاح نظام مدیریتی به اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیندیشند و الگو ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید